قدس آنلاین/ محمد رضایی: به فرموده امام راحل، «همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان، عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود...».

گلی گم کرده‌ام می‌جویم او را ...// بدون اجازه خانواده شهدا مزار شهیدان بازسازی نمی شود

طرح ساماندهی گلزار شهدا برای نخستین بار در کشور، در سال 1386 کلید خورد. هدف اولیه این اقدام حفظ قداست و معنویت مزار شهدا و رفع موانع در جهت دستیابی مناسب خانواده‌های معظم به مزار فرزندان شهیدشان بود، اما اجرای آزمایشی آن برخی اعتراض‌ها را به دنبال داشت.

طی چند سال گذشته کارگروه ساماندهی مزار شهدا در بنیاد شهید کشور، تصمیم گرفت برای زیباسازی و مقاوم‌سازی مزار شهدا طرح ساماندهی بزرگی را در سطح کشور اجرا کند و این طرح با اعتبار ملی کلید خورد، ولی به اعتقاد کارشناسان، چون گلزار شهدا به‌عنوان سند ماندگار فرهنگی برای حفظ آثار فرهنگی شهدا یک ضرورت است، باید در بحث ساماندهی، همه جوانب امر مورد توجه قرارگیرد.

ساماندهی قبور شهدا با رضایت خانواده‌ها

خانواده‌های شهدا می گویند، شهدا به عنوان ولی‌نعمت‌های انقلاب اسلامی باید مورد تکریم قرار بگیرند و یکی از راه‌های این تکریم و تعظیم آن‌ها، حفظ بنای مزار آنان به عنوان یادگار روزهای شهادت است که باید هم‌راستا با رضایت خانواده‌ها در طرح‌های عمرانی و توسعه ای مد نظر مسؤولان شهری قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این باره گفته است: ساماندهی قبور شهدا یک طرح بزرگ بین بخشی است، ولی تمام تلاش ما بر گرفتن رضایت خانواده شهدا برای ساماندهی مزار این عزیزان است و بدون رضایت آن‌ها هیچ کاری انجام نخواهیم داد.

 ساماندهی 19 هزار گلزار شهدا

مهدی ایزدی قهفرخی، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران به خبرنگار ما گفت: بیش از 220 هزار شهید در گلزارهای شهدای سراسر کشور، آرمیده‌اند و ساماندهی 19 هزار گلزار شهدا در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: از ۱۹ هزار گلزار موجود، ۱۳ هزار گلزار ساماندهی شده و ۶ هزار گلزار در دست اقدام و بررسی است و ساماندهی 6 هزار گلزار شهید باقی‌مانده کشور با 90 هزار شهید، در دستور کار بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور قرار دارد. البته برای مرمت این گلزارها تنها 200 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری داریم.

ساماندهی 6 هزار گلزار شهدا در گرو تأمین اعتبار

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: ساماندهی 6 هزار گلزار شهدا در دستور کار بنیاد قرار دارد که روند بازسازی آن‌ها با جذب اعتبارات مورد نیاز انجام می شود. البته  گلزارهای باقی مانده به غیر از دو گلزار بزرگ، بقیه گلزارها با 10 شهید گلگون کفن یا کمتر از این تعداد است.

ایزدی با اشاره به اجرای شفاف طرح بهسازی قبور شهدا و فرافکنی برخی افراد در این باره گفت: هیچ تخلفی صورت نگرفته، زیرا زیباسازی زیر نظر مدیران بنیاد و با نظارت خود بنیاد اجرایی می شود و ضرورت اخذ رضایت خانواده شهدا برای ساماندهی گلزار و قبور، مورد تأکید دولت بوده است. البته هنوز گلزار بهشت زهرا(س) باقی مانده و اگر خانواده شهدا با این کار موافق نباشند، به هیچ وجه اجرا نخواهد شد.

حفظ هویت سنگ قبور شهدا

در همین حال دکتر آرشام توحیدی، کارشناس ارشد زیباسازی سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به روند صعودی بهسازی قبور شهدا به خبرنگار ما گفت: حفظ سنگ قبور شهدا، اولویت اصلی ماست، مگر اینکه سنگ مزاری تخریب یا فرسوده شده باشد که امکان استفاده دوباره آن وجود نداشته باشد.

وی با تأکید بر هماهنگی این سازمان با خانواده‌های شهدا افزود: همه بازسازی‌ها و زیباسازی‌های مزار شهیدان با رضایت خانواده‌های معظم شهدا بوده و در این طرح تلاش فراوانی شده تا وضع موجود حفظ شود، به گونه ای که نمای اصلی و هویت سنگ قبور شهدا دست نخورده است.

رعایت مسایل حقوقی در طرح بهسازی

این مسؤول در بهشت زهرا(س) فرآیند بهسازی را بر اساس تصمیم دولت و از مسیر قانون دانست و گفت: البته نگرانی‌هایی از سوی خانواده‌ها وجود داشت، به همین دلیل این موضوع طی سال‌های اخیر در دیوان عدالت اداری بررسی شد و پس از کسب تکلیف، نسبت به بهسازی و همسطح سازی این قبور اقدام شده است.

دکتر توحیدی جوسازی‌های برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی را تحریک‌آمیز دانست و خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ تخریبی انجام نشده و قرار هم نیست که انجام شود. البته این طرح با رأی دیوان عدالت اداری و با حضور نماینده مستقیم بنیاد شهید انجام شده و خروجی کار حتماً شایسته خانواده‌ها خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.