قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: «چاقی»، مسأله تازه‌ای در حوزه سلامت نیست و همه ما حرف‌ها و توصیه‌های زیادی در این باره شنیده‌ایم، اما شنیدن توصیه‌های تازه پروفسور منوچهر کارجو، عضو انجمن چاقی در آمریکا که مبتنی بر آخرین یافته‌های پزشکی و پژوهشی در این کشور است، برایم بسیار جالب بود. پروفسور کارجو می‌گوید، چاق‌ها هر روز باید «ویتامین د» مصرف کنند.

آخرین یافته‌های علمی درباره «بیماری چاقی»

او که در حاشیه نشست خبری سمینار چاقی و بیماری‌های مرتبط با کودکان در مشهد، با خبرنگار ما گفت وگو می‌کرد، افزود: از آنجا که« ویتامین د» در چربی بدن تحلیل می‌رود، روند استخوان‌سازی در این افراد انجام نمی‌شود و آن‌ها بیش از دیگران در معرض پوکی استخوان قراردارند.

عضو انجمن چاقی آمریکا یادآور شد: افزایش وزن، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان و خطر سکته‌ها را در مردان افزایش می‌دهد. همچنین براساس تازه ترین بررسی‌ها مشخص شده اطفالی که دچار چاقی بودند، ولی در بزرگسالی به وزن مطلوب رسیده‌اند نیز از عوارض قلبی و عروقی این بیماری مصون نمانده‌اند.

پروفسور کارجو ادامه داد: به دلیل اهمیت پیامدهای افزایش «اضافه وزن» در بروز بیماری‌های متعدد جسمی، روحی و حتی روانی و اجتماعی، در حال حاضر در آمریکا از چاقی به عنوان «بیماری» یاد می‌شود  و بیمه‌ها در تهیه داروها و انجام اعمال جراحی مرتبط با این عارضه حمایت‌های جدی می‌کنند.

استاد دانشگاه upstate درباره بهترین روغن‌های خوراکی نیز گفت: بیشتر آمریکایی‌ها از روغن آواکادو استفاده می‌کنند که قابلیت سوخت و ساز بیشتر دارد و جذب عضلات  بدن می‌شود. البته روغن زیتون نیز دارای همین خاصیت است، حال آنکه نامطلوب ترین روغن‌ها آن‌هایی هستند که قابلیت سوخت و ساز را نداشته و ذخیره می‌شوند. همچنین این روغن‌ها  طی  گردش در بدن باعث افزایش انسولین شده و منجر به ابتلا به دیابت نوع دو هم می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: با افزایش وزن بر قسمت چپ قلب فشار بیشتری وارد می‌شود و به دنبال آن، قلب بزرگ‌تر می‌شود. از این رو هر سانتی‌متر ذخیره چربی در بدن، زمینه تنگی چندین میلی‌متر از عروق را فراهم می‌کند.  همچنین گاه رسوب چربی‌ها در عروق به صورت معلق در خون جاری می‌شود که می‌تواند سکته‌های ناگهانی را به وجود آورد. البته چاقی باعث فزونی فشار بر عروق مغز هم می‌شود و در ابتلا به سردردهایی همانند میگرن اثرگذار است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کودکان در پاسخ به این پرسش که آیا اطفال چاق نیز به سوءتغذیه دچار می‌شوند، به «قدس» گفت: بدن ما علاوه بر درشت مغذی‌ها که شامل مواردی مانند پروتئین و چربی می‌شود، به ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها نیز نیازمند است، از این رو در تغذیه سالم باید توازنی میان دریافت این مواد وجود داشته باشد، اما گاه کودکان چاق با وجود وزن بالا از کمبود ویتامین‌ها وریز مغذی‌ها رنج می‌برند.

وی با اشاره بر نقش ژنتیک در افزایش وزن در جمع خبرنگاران گفت: اگر مادری با  اضافه  وزن باردار شود، شانس چاقی کودک در بزرگسالی 50درصد خواهد بود، چنانچه پدر نیز به چاقی مبتلا باشد، این میزان به 80 درصد می‌رسد، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، اگر مادر پیش از بارداری به وزن مطلوب برسد، شانس چاقی طفل به یک یا دو درصد خواهد رسید. کارجو با بیان اینکه در زمان جنگ جهانی دوم میانگین مصرف روزانه قند در شهروندان آمریکایی 17 گرم بوده و حال به 75گرم رسیده، افزود: در یک تغذیه معمولی روزانه باید سهم مصرف چربی‌ها 30درصد، پروتئین 30درصد و  کربوهیدرات‌ها نیز 40 درصد باشد که برهم خوردن این توازن منجر به چاقی می‌شود. در مطالعات جدید اما برای رسیدن به وزن مطلوب، افراد چاق باید سهم پروتین را به 40 درصد و کربوهیدرات‌ها را به 20 درصد برسانند، زیرا سوخت و ساز با پروتئین افزایش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: در بدن یک فرد بالغ حدود یک کیلو میکروب سودمند وجود دارد، اما برخی میکروب‌ها مضر هستند، چنانکه در قسمت کولون میکروب‌هایی وجود دارند که در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کرده و باعث افزایش وزن می‌شوند.

پروفسور کارجو با تأکید بر بی اثر بودن درمان‌های کوتاه مدت برای رسیدن به وزن مطلوب گفت: بر اساس شاخص توده بدنی، راه‌هایی برای کاهش وزن پیشنهاد می‌شود. به این ترتیب اگر در فردی این شاخصه به زیر 30 برسد، می‌تواند با رژیم و ورزش از وزن خود بکاهد و افراد با توده بدنی بالای حدود 35 نیز می‌توانند ضمن کنترل غذا، از داروهای مؤثر در جلوگیری از جذب چربی و یا کاهش دهنده اشتها استفاده کنند. چنانچه این شاخصه به بیش از40 برسد و داروها نیز مؤثر نباشند، باید تحت عمل جراحی  قرار بگیرند. به این ترتیب معده به انتهای روده وصل می‌شود، اما فرد ناگزیر به رعایت رژیم غذایی خواهد بود.

وی اضافه کرد: به دلیل فشار تحرک بر قلب، یک ساعت ورزش به طور مستمر برای چاق‌ها توصیه نمی‌شود، پس افراد مبتلا باید هر روز دو نوبت 20دقیقه‌ای ورزش کنند و سپس این میزان را به سه نوبت برسانند و چنانچه وزن کاسته شد، بر مدت زمان ورزش افزوده می‌شود.

استاد دانشگاه upstate، خواب مناسب را 6 تا هشت ساعت دانست و افزود: بررسی‌ها نشان داده پرستارانی که در دو نوبت روز و شب فعالیت داشته‌اند، در زمان شیفت کاری شب دچار اضافه وزن بودند، بنابراین کاهش زمان خواب به کمتر از هشت ساعت و همچنین پرخوابی بیش از هشت ساعت می‌تواند در بروز چاقی مؤثر باشد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.