یک رسانه آلمانی از درماندگی اتحادیه اروپا در چگونگی موضع گیری در قبال روسیه با توجه به مسئله سوریه خبر داده و با تاکید بر اینکه اروپا ابزار فشار علیه مسکو در اختیار ندارد این اتحادیه را بر سر دو راهی مذاکره یا تحریم علیه روسیه گرفتار دانست.

اروپا بر سر دوراهی گفتگو یا تحریم روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سایت رادیو آلمان در مطلبی به درماندگی و ناتوانی اتحادیه اروپا در مسئله چگونگی موضع گیری در برابر روسیه با توجه به مسئله سوریه پرداخته و اروپا را بر سر دواهی مذاکره و تحریم ارزیابی کرده و نوشت: اتحادیه اروپا اما ابزار فشار بر روسیه را در اختیار ندارد.

این روزنامه آلمانی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که این بار نیز اروپاییان مانند مسئله اوکراین یک بار دیگر به مغز خود فشار می آورند که چگونه باید روسیه را متوقف کنیم. این بار مسئله سوریه در میان است. اتحادیه اروپا این اتهام را به روسیه وارد می کند که در حملات هوایی خود به سوریه به ویژه شهر حلب رعایت حال غیر نظامیان را نمی کند.

مسئله این است که اتحادیه اروپا ابزار کمی برای فشار بر روسیه در اختیار دارد.

اخیرا "فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر راهکار دیپلماتیک برای حل مسئله سوریه تاکید کرده و هر گونه راه حل نظامی برای این بحران را رد کرده است.

در دفتر کار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کم تر از این ایده سخن به میان است که روسیه را به خاطر رفتارهایش در سوریه با تحریم ها مجازات کنیم.

همچنین سفیر سابق اتحادیه اروپا در سوریه در این باره ابراز نگرانی کرده است که اقدامات تنبیهی علیه روسیه بتواند گفتگوهای صلح را به خطر بیاندازد. وی در این باره گفت: چنین اقدامی می تواند روند دیپلماتیک را از خط خارج کند. روسیه می تواند از این اقدام اتحادیه اروپا به عنوان بهانه ای استفاده کند تا راه خود را پیش ببرد. روسیه شاید بیش از آنکه روند خود را تغییر دهد این تحریم ها را تحمل کند.

کشور سوئد نیز  آشکارا اقدامات تنبیهی علیه مسکو به دلیل حملات هوایی روسیه به حلب را درخواست کرده است. و حالا فشارها در این راستا افزایش پیدا می کند و رسانه ها گزارش داده اند که صدر اعظم آلمان هم می خواهد در اتحادیه اروپا درباره مسئله تحریم ها علیه روسیه تبلیغ کند.

نویسنده در ادامه به عدم اتحاد اتحادیه اروپا برای تصویب تحریم های جدید علیه روسیه اشاره کرده و نوشت:  همچنین وزیر امور خارجه آمریکا و انگلیس روز گذشته این مسئله را آشکارا ابراز کردند که تحریم های جدید علیه روسیه را در نظر دارند. بنابراین انتظار می رود که بحث های سخت  و دشواری در این باره شکل گیرد چرا که در اتحادیه اروپا مخالفان سرسختی برای رویکرد سختگیرانه علیه مسکو وجود دارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در هر صورت حالا اتحادیه اروپا باید درباره دوز صحیح فشار و گفتگو با روسیه به توافق برسد و دستیابی به چنین توافقی به زعم سفیر سابق اتحادیه اروپا در سوریه کار ساده ای نیست.

وی در این باره گفت: دلیل اینکه چرا آمریکا در دستیابی به توافق با روسیه در مسئله سوریه شکست خورد تنها به مسئله سوریه مربوط نمی شود. این بخشی از یک بازی بزرگ است که استقرار موشک های هسته ای در کالینگراد نیز بخش دیگری از آن است. روسیه می خواهد این مسئله را آشکار کند که ما برگشته ایم و ما قدرتمند هستیم.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که اتحادیه اروپا به اعتقاد کارشناسان موسسه کارنگی از اهرم های فشار زیادی برای تاثیر گذاری بر روسیه برخوردار نیست.

شاید در اتحادیه اروپا حالا درباره تحریم های جدید علیه روسیه بحث می شود چرا که این اتحادیه به این ترتیب می خواهد از شرایط ضعف و  درماندگی که در آن گرفتار شده است آزاد شود.

به نظر می رسد که این مسئله برای همه واضح تر می شود که کاهش احتمالی تحریم های موجود علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین در چنین شرایطی به ندرت امکان پذیر باشد. اخیرا اتحادیه اروپا این مسئله را مد نظر قرار داده  به آن می اندیشید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.