اکثر منابع اهل سنت با بیان منصفانه از واقعه عاشورا، سعی در ارائه گزارش هایی از این واقعه نموده اند. در این میان اما برخی تلاش کرده اند تا، مسئول حقیقی این رخداد تاریخی، بی گناه جلوه داده شود.

سندهای شهادت امام حسین(علیه السلام) در منابع اهل سنت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان ، در میان علمای اهل سنت افراد اندکی همچون عبدالمغیث حنبلی و ابن تیمیه سعی نموده اند از یزید جانبداری کنند و او را بی گناه جلوه دهند و یا حداقل او را شخصی نشان دهند که توبه نموده اما عده دیگری ا ز علمای اهل سنت همانند شیعه معتقدند که فرمان قتل امام حسین علیه السلام توسط یزید بن معاویه صورت گرفته است.
گزارش های تاریخی اهل سنت در این زمینه به چند دسته تقسیم می شود.
1 صدور فرمان شهادت قبل از حرکت امام علیه السلام به مکه.
2 صادر شدن دستور شهادت امام علیه السلام به والی کوفه.
3 بیان اصل فرمان به شهادت آن حضرت فارغ از زمان و مکان و اشخاص.
از جمله منابعی که در این زمینه سخن گفته است، کتاب الفتوح ابن عثم کوفی (متوفای 314 ه .ق) است وی نقل می کند یزید طی نامه ای به والی مدینه دستور شهادت امام حسین علیه السلام را صادر کرد:
ولیکن مع جوابک إلیّ رأس الحسین بن علیّ، فإن فعلت ذلک فقد جعلت لک أعنّة الخیل، ولک عندی الجائزةّ والحظّ الأوفرّ والنعمة واحدة والسلام. به همراه پاسخ این نامه سر حسین (علیه السلام)  رامیخواهم اگر چنین کردی پاداش خوبی نزدما خواهی داشت.(1)
ابن اثیر جزری یکی دیگر از علمای اهل سنت، پیرامون این که چرا عبیدالله بن زیاد دست به چنین جنایت زده؛ به نقل از وی چنین می نویسد: أما قتلی الحسین فإنه أشار علی یزید بقتله أو قتلی فاخترت قتله؛ یزید مرا بین کشته شدن خودم و کشتن حسین مخیر نموده بود و من بین کشته شدن خودم وحسین(علیه السلام )  کشتن حسین (علیه السلام )را انتخاب کردم.(2)
قرمانی یکی دیگر علمای اهل سنت، معتقد است یزید به عبیدالله بن زیاد دستور داد که امام حسین علیه السلام را به شهادت برساند: و بلغ الخبر الی یزید فولی العراق عبید الله بن زیاد و امره بقتال الحسین. یزید دستور قتل حسین بن علی را به والی عراق (عبیدالله) داد.(3)

اکثر منابع اهل سنت با بیان منصفانه از واقعه عاشورا، سعی در ارائه گزارش هایی از این واقعه نموده اند. در این میان اما برخی تلاش کرده اند تا، مسئول حقیقی این رخداد تاریخی، بی گناه جلوه داده شود.

ابن اعثم کوفی نیز با بیانی دیگر به شرح این ماجرا می پردازد :
فکتب عبید الله بن زیاد إلی الحسین : أما بعد یا حسین ! فقد بلغنی نزولک بکربلاء ، وقد کتب إلی أمیر المؤمنین یزید بن معاویة أن لا أتوسد الوثیر ولا أشبع من الخبز ، أو ألحقک باللطیف الخبیر أو ترجع إلی حکمی وحکم یزید بن معاویة ٓ والسلام.
عبید الله بن زیاد به امام حسین علیه السلام در نامه ای نوشت : ای حسین ! به من خبر رسیده که در کربلا منزل گزیده ای، یزید بن معاویه نیز برای من نوشته است بر بالشی تکیه ندهم و از نان سیر نشوم [کنایه از اینکه به سرعت به مساله شما رسیدگی کنم] تا اینکه یا تو را به خداوند ملحق کنم یا اینکه حکم من و یزید بن معاویه را بپذیری. والسلام.
ابن اعثم نقل کرده است که یزید طی نامه ای به والی مدینه دستور شهادت امام حسین علیه السلام را صادر کرد و در اینجا نقل می کند عبیدالله بن زیاد والی کوفه نیز چنین دستوری داشته است که این خود حکایت از این دارد که یزید نه یک بار بلکه دو بار فرمان شهادت امام حسین علیه السلام را صادر کرده است.

منابع: 
(1).الفتوح - أحمد بن أعثم الکوفی، ناشر: انوار الهدی 
(2). الکامل فی التاریخ ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت 
(3)دانشنامه امام حسین علیه السلام 
(4) سایت فرهنگی آوینی

تبیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.