سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران و یکی از گزینه های تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش هم اندیشی اصحاب هنر و رسانه که در روزنامه قدس برگزار شد، گفت: گفت وگو باید در فضایی برابر باشد نه در فضایی که یک طرف متکلم وحده باشد و تنها مونولوگ انجام شود.

فرهنگ در کشورما  یک ملک مشاع است

گروه فرهنگی قدس،جلیل فخرایی : اغتشاش فرهنگی در فضای فرهنگی ناشی از عدم گفت وگوی فرهنگی بوجود می‌آید و اغتشاش فرهنگی در جامعه ناشی از ترک گفت وگوی فرهنگی است.

سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران با بیان اینکه  گفت وگو باید همراه با پذیرش حق دیگران و زیست در ذهنیت دیگران و با برابری و عدالت همراه باشد، اضافه کرد: گفت وگوی فرهنگی ، سازگاری فرهنگی است و بهره مندی از آن حق از آن هنرمندان و نخبگان است و اگر همه فرهیختگان با هم در یک فضای فرهنگی با هم زیست داشته باشند همزیستی فرهنگی اتفاق می‌افتد که حق آن فرهیختگان و فرهنگیان است.

مشاور رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت زیست فرهنگی همراه با مدارا، اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که در کنار هم و در یک فضای فرهنگی زیست کنیم. زیست فرهنگی با تأمل و تعامل و برای رسیدن به سازگاری فرهنگی و تعامل فرهنگی اتفاق می‌افتد. البته باید توجه داشت که این اتفاق اساساً زیست فرهنگی در فضای تحمل فرهنگی شکل می‌گیرد.

وی با خطر تحجر فرهنگی افزود: این که من باید بگویم و دیگران گوش کنند، فضای تصلب و تحجر فرهنگی است. ما باید از فضای تصلب فرهنگی عبور کنیم. رئیس سازمان کتابخانه ملی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درخصوص سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی کشور، گفت: این دو نکته در فرمایش مقام معظم رهبری که اخیراً فرمودند:« من نه به تصلب فرهنگی اعتقاد دارم و نه به ولنگاری فرهنگی» باید چراغ راه ما قرار گیرد.

وی با بیان اینکه به باور ما راه نجات ما برای توسعه،اعتدال و مسیر میانه است، افزود: ما در فضای بسیار بسیار سختی قرار داشتیم و اعتدال به عنوان یک انتخاب در اینچنین فضایی، انتخاب سختی بود و برای وصول به آن از تونل بسیار سختی عبور کردیم و برای به تعامل و گفت وگو، نیازمند این هستیم که بپذیریم باید مخالف را تحمل کرد.

صالحی امیری افزود: مخالف، دشمن نیست و این که در این کشور کسی جز من نباید فکر کند استبداد فرهنگی است و عدم امنیت فرهنگی به دنبال می‌آورد. او با اشاره به اینکه خلاقیت در فضای امن شکل می‌گیرد، افزود:همچنانکه در شوره‌زار هیچ چیز نمی‌روید، در فضای ناامن نیز توسعه و خلاقیت فرهنگی شکل نمی‌گیرد و در همه حوزه‌های فرهنگی هم امنیت فکر بیان و قلم و هم امنیت پس از بیان باید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه عقلانیت فرهنگی و درک روشن از فضای موجود و جامعه لازم است، افزود:جامعه در مسیر تحول بزرگ قرار دارد و برای این جامعه پویا، مدیریت و درک فرهنگی نیازاست. جامعه ما، جامعه جوانی است و ما باید جوان را درک کنیم و برای او بستر نشاط را در فضای رسمی‌در چارچوب هنجارها فراهم آوریم تا جلوی زیرزمینی شدن این مسأله را بگیریم.

به گفته وی ما نباید اجازه بدهیم دوگانگی و شکاف در جامعه ایجاد شود و زمینه نشاط جوان را در چارچوب هنجارها فراهم آوریم چرا که نشاط یک امر بیرونی نیست بلکه یک امر درونی است و در یک جامعه جوان به آن نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای ارزیابی عملکرد نیروهای فرهنگی باید گفتمان فرهنگی دولت را درک کنیم، افزود:دولت گفتمان فرهنگی مشخصی براساس عدالت، اعتدال،عقلانیت و دیانت دارد و دیانت، جوهره این گفتمان استصالحی امیری، دولت را یک مجموعه ای مجموعه بزرگ فرهنگ ارزیابی کرد و گفت: فرهنگ در این کشور یک ملک مشاع است و تمام توقع را نباید از دولت داشت، اما از طرفی هم می‌دانیم که ما برای رسیدن به یک نقطه فرهنگی مشخص از یک ناکجاآباد شروع کردیم و امروز به نقطه روشنی رسیده‌ایم اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود:عرصه فرهنگ مانند دیگر عرصه‌ها نیست که با اعداد و ارقام سروکار داشته باشد بلکه عرصه فرهنگ، عرصه باورها واندیشه‌ها، اخلاق، فضیلت و انسانیت است؛ نه عرصه بنایی و ساختمان. در این حوزه با فکر و اندیشه سرو کار داریم برای همین باید سخن اهل فرهنگ سخن‌ دل باشد و از دل برآید.

وی با تأکید براینکه ما متولی فرهنگ نیستیم بلکه متولی فرهنگ مردم‌اند، گفت: همه سلایق باید در یک مسیر و مقصد واحد حرکت کنیم و درک لازم از انسجام فرهنگی داشته باشیم. ما هم به مسجد و عبادتگاه نیاز داریم،هم به ورزشگاه. فرهنگ باید ارتقا پیدا کند، فرهنگ پوستر و همایش نیست بلکه به معنای ارتقای زیست فرهنگی است و در جامعه‌ای که زیست فرهنگی هست، آسیب فرهنگی کاهش می‌یابد و انسان‌ها به‌راحتی تنفس می‌کنند.

نقطه اصلی برای عزیمت به سمت قله‌های پیشرفت

در ادامه این نشست دکتر کار اندیش معاون توسعه وزارت ارشاد درسخنانی به دو نکته اساسی در حوزه انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت : ارزشها و فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقواست و اگر این مورد جاری باشد بسیاری از مشکلات را نخواهیم داشت. وی تحقق ارزشها و ایمان و عمل را در جلوگیری از افراطها و تفریطها و تضارب آرا و اندیشه‌ها را زمینه رشد در تمام حوزه‌ها دانست.

معاون توسعه وزارت ارشاد اساس دولت تدبیر و امید را عقلانیت و گفتمان فرهنگی دانست و شالوده و ریشه تصمیمات این دولت را از یک تبار فرهنگی ریشه‌دار دانستوی عرصه فرهنگ را مانند دیگر حوزه‌ها استفاده از اعداد و ارقام ندانست بلکه آن را مبتنی بر اندیشه‌ها و افکار و باورها استوار دانست.معاون وزیر ارشاد عنوان داشت: فرهنگ یک ملک مشاع است و نباید تمام مطالبات فرهنگی را از دولت تقاضا داشته باشیم.

وی نقطه اصلی برای عزیمت به سمت قله‌های پیشرفت را فرهنگ برشمرد. در ادامه این همایش مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی، دکتر سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خراسان رضوی و تنی چند از اصحاب فرهنگ و هنر در سخنانی  به چشم اندازها، کمبودها و مسایل پیش رو در عرصه فرهنگ پرداختند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.