۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 465742

 رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام گفت: جنگ در شرق «حلب» سوریه رو به اتمام است و تنها 2 نقطه دیگر در سوریه باقی مانده که آن مناطق نیز مناطقی هستند که تکفیری ها از آنجا روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت به ترکیه ارسال می کنند.

جنگ در شرق «حلب» رو به اتمام است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازمیزان، سید یحیی صفوی رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در پیش نشست تخصصی همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، با اشاره به حضور ۲۰۰ اندیشمند داخلی و ۲۰ نفر از اساتید بین‌المللی این حوزه اظهار داشت: این نشست به دنبال ایجاد فضای هم فکری میان نخبگان داخلی و خارجی در جهت کاهش بحران‌های جهان اسلام و ایجاد صلح و امنیت پایدار است.
وی افزود: درک عالمانه نسبت به ریشه چالش‌ها و بحران‌های جهان اسلام، تلفیق زمینه‌ها و راهکارهای همکاری میان کشورهای اسلامی، تولید ادبیات وحدت در بین فضای رسانه‌ای و دانشگاهی، فرصت‌سازی برای ارائه آثار علمی اساتید و دانشجویان حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از جمله اهداف این همایش است.
رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه دانشگاه‌های ما نمی‌توانند نسبت به مسائل منطقه بی‌توجه باشند، ادامه داد: برای تاثیرگذاری سیاسی در تحولات و ائتلاف‌های وحدت آفرین منطقه، نیاز به پشتوانه بیشتری داریم که این هم از دانشگاه سرچشمه می‌گیرد؛ لذا اساتید باید به میدان بیایند چراکه به کارگیری اساتید دانشگاه‌ها در این قبیل مسائل برای کاهش چالش‌های فراروی منطقه ضروری است.
وی سپس تاکید کرد: ایران از نظر ژئوپلیتیکی از وضعیت برتری در منطقه برخوردار است؛ اما در این راستا رقیب‌هایی نیز وجود دارد. به همین خاطر تلاش می‌کنیم همچنان به‌عنوان یک دولت قدرتمند در این مسیر باشیم.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به اهداف غرب در منطقه شمال غرب آسیا نیز اظهار داشت: آمریکا از سال ۲۰۰۱ با حمله نظامی به افغانستان یک بحران جدی را در طول ۱۶ سال گذشته در منطقه رقم زد؛ اگرچه این اتفاق به نفع ایران تمام شد و وزن سیاسی ما افزایش یافت، اما نا آرامی‌ها همچنان ادامه دارد که علت آن هم پیمانی افغانستان با آمریکا است.
وی اضافه کرد: البته این مسئله درباره عراق صدق نمی‌کند چون حمله آمریکایی‌ها به عراق با شکست مواجه شد؛ به همین دلیل آنها به سمت ایجاد جنگ نیابتی روی آوردند و این سیاست و راهبرد را ادامه دادند.
رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه آمریکا پدید آوردنده داعش در منطقه است، گفت: دلایل و اسناد معتبری داریم که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در پایگاه‌های خود در منطقه، داعش را تربیت کردند؛ در واقع شکل‌گیری داعش از سال‌ها پیش در ذهن آمریکایی‌ها وجود داشته است.
وی خاطر نشان کرد: ۶۵ ماه است در سوریه یک حرکت تخریبی برای از بین بردن نظام سیاسی این کشور آغاز شده و بیش از دو سال است که همین حرکت در عراق ادامه یافته است؛ زیرا اهداف اصلی حمایت کنندگان آنها ناامن ساختن دولت‌های محور مقاومت و به‌طور خاص سوریه، عراق و حزب الله لبنان بوده است.
صفوی سپس با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از تحولات منطقه بیان داشت: راهبرد اصلی این وضعیت در منطقه، سه قسمت کردن عراق، تجزیه سوریه و تقسیم لیبی به ۲ بخش شمالی و جنوبی است تا بدین وسیله برای رژیم صهیونیستی امنیت پایداری به‌وجود آورند و مسلمانان را از آزادسازی قدس منصرف سازند.
وی گفت: تاکنون ۳۰ هزار یمنی و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سوریه قربانی جنگ‌افروزی قدرت طلبان شدند؛ علاوه بر این ۹ میلیون آواره از عراق و سوریه و تخریب شدن زیر ساخت‌های شهرها نیز حاصل این جنگ‌افروزی بوده است.
رئیس مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام همچنین با اشاره به فروش سلاح توسط آمریکا در منطقه، عنوان کرد: عربستان که تا سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰ میلیارد دلار سلاح خریداری کرده بود، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح خریداری می‌کند به‌نحوی که امروز بعضی از بمب‌هایی که آنها در یمن استفاده می‌کنند، قیمتی معادل ۳/۵ میلیون دلار دارند.
وی خاطر نشان کرد: جلوگیری از امواج بیداری اسلامی، تبدیل جهاد و مقاومت به معادل تکفیر و تروریست از جمله اهداف ایجاد جنگ در منطقه است که آن را با پول مسلمانان تحقق داده اند.
صفوی تاکید کرد: به نظر ما کشورهای عربی حامی تروریسم به سرکردگی آمریکا می‌خواهند تغییر نظام سیاسی سوریه و حاکم کردن حاکمیت مورد نظر خودشان، محدودیت‌هایی را برای حزب الله لبنان ایجاد کنند و سپس به سمت عراق بروند و در نهایت وزن سیاسی ایران را در منطقه کاهش دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه روسیه هم اکنون پایگاه‌های مختلف هوایی، دریایی و حتی زمینی را در سوریه ایجاد کرده، گفت: خوشبختانه جنگ در شرق حلب رو به اتمام است و تنها ۲ نقطه دیگر در سوریه باقی مانده که آن مناطق نیز مناطقی هستند که تکفیری‌ها از آنجا روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت به ترکیه ارسال می‌کنند.
وی در پایان با اظهار این مطلب که امیدواریم در این همایش بتوانیم علم ژئوپلیتیک را برای امنیت پایدار جهان اسلام به‌کار ببریم، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره به‌صورت جدی به‌دنبال ایجاد و برقراری امنیت پایدار در منطقه بوده؛ بنابراین چنانچه ما از بحران منطقه پیروزمندانه خارج شویم، این امر موجب ایجاد تعادل راهبردی به نفع ایران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.