چهره ماندگار فلسفه گفت: امروز شاهد هستیم که تحریفات زیادی تاریخ ما را در بر گرفته و علت اصلی آن نیز کم‌اطلاعی و دانش ما از فرهنگ و تاریخ مملکت خودمان است.

تحریفات تاریخی گریبان گیر ماست

به گزارش قدس آنلاین کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره ارج‌نهادن بر حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی عنوان کرد: متأسفانه نکته مورد غفلت این است که ما افکار اندیشمندان بزرگ خودمان از ابن سینا گرفته تا سایر حکما و فلاسفه، ادبا و فضلا به خوبی نمی‌شناسیم اینها گذشته ما را تشکیل می‌دهند که باید در تاریخ در گردش باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کسانی که از شرق شناسان به این حوزه مبادرت زیادی کرده، هانری کربن بوده که در این زمینه ما آثار زیاد ترجمه‌ای هم از او داریم، اظهار داشت: کربن به ایران بسیار علاقه داشته و در راستای شناخت ایران تلاش زیادی هم انجام داده است، چرا ما در داخل کشور خودمان چنین کسانی را کمتر می‌بینیم؟

کربن با تأکید بر اینکه چنین افرادی مثل کربن ارزش فرهنگ و تاریخ یک کشور را به خوبی درک می‌کنند، توضیح داد: تلاش کنیم فلاسفه خودمان را بشناسیم فرهنگ ایرانی بسیار غنی و تأثیرگذار است باید از این طریق بتوانیم به فرهنگ خودمان دسترسی پیدا کنیم.

چهره ماندگار فلسفه ایران با بیان اینکه مفاهیم مهمی مثل «عشق» و «معنویت» را امروز در تاریخمان مورد غفلت قرار داده‌ایم، اظهار داشت: در مطالعات شرق شناسان به خوبی می‌توانیم به این مفاهیم پی ببریم، کما اینکه فلاسفه و بزرگان خودمان بسیار در حوزه غور داشتند ما نیز باید بیشتر اهتمام کنیم.

وی در ادامه با طرح سوالات فراوانی درباره اهمیت فهم مفهوم اسلام و ایران به عنوان عناصر تمدنی ما به عنوان یک ایرانی مسلمان، توضیح داد: چقدر از ما می‌دانیم که آیا اسلام ما مورد تحریف قرار گرفته است؟ مسلمانان در گذشته به چه صورتی در دنیا زندگی می‌کرده‌اند؟ و در نهایت چقدر می‌توانیم تحریفات تاریخمان را رفع کنیم؟ امروز شاهد هستیم که تحریفات زیادی تاریخ را فرا گرفته است، نباید اجازه چنین چیزی را بدهیم و راهکار آن نیز رفع نواقص ذهنی خود و افزایش اطلاعات عمومی در حوزه فرهنگ و تاریخ مملکت خودمان است.

مجتهدی اظهار داشت: بسیاری از تحریفات و شبهات ذهنی خود ما و شبهاتی که دیگران برای ما ایجاد می‌کنند با مراجعه به کتب بزرگان رفع می‌شود. معنویت امروز می‌تواند ارمغانی برای جامعه بشری باشد، منظورم معنویتی به دور از تحریف و نقص و اشتباه  است.

وی در پایان گفت: خلأهای دنیای امروز با مراجعه به فرهنگ اصیل ما و معنویت اسلامی برایمان قابل رفع خواهد بود، لطفا در این زمینه بیشتر مطالعه کنیم و کار را به آیندگان نسپاریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.