۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 465899

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «برای ذخیره محصول گندم سال ١٣٩٦ باید 6 میلیون تن بیش از مصرف ٨ ماه آتی انبارها را تخلیه کنیم.»

انبارها از گندم لبریز شد

به گزارش خبرآنلاین، دوران خودکفایی در تولید گندم فرا رسید و در این خصوص، آمارهای موفقیت‌آمیزی از سوی مسوولان دولتی و وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌شود. بنا به گزارش علی قنبری، معاون وزیر جهادکشاورزی، تولید گندم در سال‌جاری بیشتر از ۱۴.۵ میلیون تن بوده و دولت در این مدت توانست بیش از ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید کند.

همچنین بر اساس برآورد وزارت کشاورزی آمریکا، ایران در سال جاری ۱۵.۵ میلیون تن گندم تولید خواهد کرد؛ این رقم بالاترین میزان تولید گندم ایران در طی ۹ سال گذشته است.

نگاهی به آمار واردات نشان می‌دهد که ایران در سال ۷۷ با واردات ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم، بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان بود و سه سال بعد از آن نیز به طور متوسط سالانه چهار میلیون تن گندم وارد کشور شد. در سال ۸۳ ایران برای اولین بار با تولید ۱۰ میلیون تن گندم از تولید این محصول خودکفا شد؛ به طوری که جشن تولید گندم در آخرین سال دولت اصلاحات برگزار شد. ایران در سال ۸۷ مجددا به واردات روی آورد؛ به طوری که آمارهای گمرک از واردات نزدیک به یک میلیون تن گندم از آمریکا را حکایت دارد. پس از این سال، هر سال میزان واردات افزایش می‌یافت؛ تا جایی که  در سال ۹۱ رکورد واردات گندم به ایران شکسته شده و به حدود ۷ میلیون تن رسید.

اما با تغییر دولت، سیاست های حمایتی از تولید با وجود خشکسالی در کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شد. تغییر سیاست ها سبب شد تا تا  آمار تولید گندم در کشور در سال ۹۳  به میزان ۶.۷ میلیون تن و  در سال گذشته به ۸.۱ میلیون تن برسد. حال نیز آمارها، از تولید ۱۴.۵ میلیون تن گندم حکایت دارد.

اما در این شرایط، موضوعی که ذهن فعالان اقتصادی را درگیر کرده، میزان گندم‌های انبار شده در سیلوها است. در این خصوص علی شمس‌اردکانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «امسال بالاتربن رکورد تولید گندم به‌دست آمد؛ آفرین و دست‌مریزاد به برنامه‌ریزان و کشاورزان.»

وی با بیان این‌که هزینه واقعی تا تحویل سیلو تنی٣٨٠ دلار  تمام شده که دو برابر قیمت‌های مبادله این محصول است، می‌افزاید: «در حال حاضر سیلوهای ما، اضافه بر ظرفیت، پر شده و برای ٢١ ماه مصرف کشور ذخیره داریم، بنابراین باید برای ذخیره محصول سال ١٣٩٦، ۶ میلیون تن بیش از مصرف ٨ ماه آتی انبارها را تخلیه کنیم.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران متذکر می‌شود: «از سوی دیگر آردسازی‌های کشور با ظرفیت زیر۵۵  درصد‏ کار می‌کنند.»

شمس‌اردکانی برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌دهد: «آزادسازی صادرات آرد به کشورهای همسایه و حتی معامله با سازمان‌های خیریه بین‌المللی اتفاق بیفتد. دولت هم باید هزینه سوبسیدهای آشکار و پنهان را در تحویل مازاد منظور نکند و در کاسبی آرد هم دخالت نکند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «فکر کنید ایرانی‌هایی که برای اربعین حسینی به عراق می‌روند، کیسه آرد همراه ببرند و از نظر تبلیغات هم برای ایران کاری کارستان خواهد بود.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.