قدس آنلاین/ حسین سپاهی/ روستای ملک آباد از توابع بخش مرزی اشار در سیستان و بلوچستان است که با داشتن چهل دانش آموز در شش مقطع تحصیلی، سال هاست که فضای آموزشی و مکانی برای تحصیل ندارند.

مدارس کپری سیستان و بلوچستان همچنان باقی است

۱۵دانش آموز روی ۵ نیمکت داخل کپر و عده ای بر روی سنگ ریزه های بیابان و زیر آفتاب سوزان می نشینند. هر روزه کودکان، تخته سیاه را از مسیری طولانی حمل می کنند و به کپر می آورند.

در این دیار دور افتاده از پایتخت گاهی اتفاق‌های غم‌انگیز و تلخی می افتد.

درس خواندن در کپر سبب عقرب زدگی دانش آموزان ملک آباد شده است، خیلی وقت‌ها دیده‌ها نگران همین عقرب‌ها نشسته‌اند!

مردم می گویند: اینجا اگر جشن کپرزدایی گرفته شده است، اما چرا مدرسه کپری وجود دارد؟!

قصه امروز مدارس کپری

بحث کپرزدایی سال هاست که سوژه مدیران بخش‌های فرهنگی و آموزشی قرار گرفته اما مدارس کپری در سیستان و بلوچستان همچنان باقی مانده‌ اند تا به مسؤولان ثابت کنند آمارهای متناقض و وعده های امیدوار کننده درباره برچیده شدن کپرها حریف مدارس کپری محقر نمی شود.

همین چند وقت پیش بود که معاون اداری و مالی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از وجود چندهزار مدرسه کپری خبر داده بود. با وجود اینهمه مدارس کپری چند سالی است که مسؤولان می خواهند برچیده شدن مدارس کپری را جشن بگیرند.

رییس شورای اسلامی ملک آباد در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: سال هاست کلاس درس دانش آموزان روستای ملک آباد زیر کپر دایر می شود.

دادمحمد صمیمی می افزاید: دانش آموزان ملک آباد در کپری کوچک با ۴۰ دانش آموز در شش پایه بدون سرویس بهداشتی و آب لوله کشی آشامیدنی به سختی در حال تحصیل اند که حتی برای رفتن به توالت باید به بیابان بروند که این امر سبب عقرب زدگی چنددانش آموز شده است. جالب تر اینکه این مدرسه کپری خارج از روستا برپا شده که معلمش یک زن است.

عده ای از اولیا می گویند: این معلم به تنهایی نمی تواند با این وضع فضای آموزشی تدریس کند، او حتی مکان ثابتی برای اسکان خودش ندارد و هر روز و هرشب به نوبت میهمان خانه روستاییان است.

رییس شورای ملک آباد می گوید: دانش آموزان برای نوشیدن آب کلاس را ترک و به روستا می روند و در زمان بارندگی و درگرمای ۴۵ درجه کلاس درسشان را تعطیل می کنند.

این در حالی است که در چند سال قبل جشن حذف مدارس کپری در استان برگزار شد و چند بار هم مسؤولان ارشد آموزش و پرورش اظهار داشتند که دیگر مدرسه کپری در کشور وجود ندارد اما پس از آن گزارش های روزنامه قدس در باره وجود مدارس کپری سبب شد که چند مدرسه در بخش مرکزی و دشتیاری چابهار ساخته شود.

مردم ملک آباد می گویند: تقاضا داریم در صورت ادعای برخی افراد و مسئولان مبنی بر نبود مدارس کپری در سطح سیستان و بلوچستان، آموزش و پرورش کل کارشناسان خود را به منظور انجام کار کارشناسی و بازدید از این مناطق اعزام کند.

 ۲مشکل دیگر

رییس شورای ملک آباد همچنین می گوید: روستای ملک آباد دارای ۷۰ خانوار جمعیت است که فاقد لوله کشی آب سالم است و مردم مجبورند با پیمودن ۶ کیلومتری رفت و برگشت برای آوردن آب به قنات بروند. پزشکان چند سال پیش اعلام کردند آبی که مردم ملک آباد می نوشند، غیر بهداشتی است.

به گفته وی، اداره آب و فاضلاب روستایی یک حلقه چاه حفر کرده که خبری از لوله گذاری آن نیست.

صمیمی می افزاید: فاصله روستا تا مرکز بخش ۱۲کیلومتر می باشد اما از غرب روستا مسیری وجود دارد که اگر آسفالت شود مسافت تا مرکز بخش کوتاه تر و به نصف می رسد اما مسؤولان فقط وعده می دهند و از عمل خبری نیست!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.