قدس آنلاین/ علی پور: گردشگری مذهبی ما مستندساز مذهبی هم  می‌خواهد. مهدی الماسی، عکاس نام آشنای مراسم حسینیه اعظم زنجان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: درهر دوره  و هرعصری هنرمندان  بر اساس ابزار رسانه‌ای خود به  ثبت تصاویر و احساسات مردم در آیینهای محرم پرداخته‌اند. نمونه این موارد را می‌توان در نقاشی‌ها، نوحه‌ها و حتی شکل‌گیری علم‌ها و کتل‌ها دید. در عصر ما نیز مستندسازان از ابزارهای نوینی همانند عکس و فیلم بهره می‌برند. البته اگر هنرمندی قصد دارد که آثارش ماندگار باشد و رسالت خود را به عنوان یک رسانه‌ای  برای انتقال مفاهیم به آیندگان، بخوبی ایفا کند، باید ابتدا خود بدرستی حال و هوای این آیینها را خالصانه درک کند.

گردشگری مذهبی، مستندساز مذهبی می‌خواهد

وی با اشاره به حضور صدها  مستندساز داخلی و خارجی برای ثبت مراسم حسینیه اعظم افزود: زمانی این دسته‌ها در کوچه پسکوچه‌های زنجان و با جماعتی 300 تا 400 نفره حرکت می‌کرد، ولی اکنون به بزرگ‌ترین تجمع تشیع بدل شده است  و بیش از 500 هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کنند. گرچه این مقوله حکایت از ارادت و خلوص در این حرکت است، اما مستندسازان و حمایت‌های سازمان‌های متولی  نیز بی‌تأثیر نبوده است.

این عکاس و مستندساز ادامه داد: این فضا به دلیل صدها تصویر و موضوع قابلیت ساخت ده‌ها مستند را دارد. برای نمونه هرساله پیرزنی از روستاهای زنجان برای شرکت در این مراسم حضور پیدا می‌کند که بنا به وسع خودش لقمه‌هایی برای خادمان این مراسم تدارک می‌بیند. آیا این تصویر، قابلیت و ارزش ثبت شدن ندارد؟ آیا نمی‌توان این دلدادگی را برای آیندگان روایت کرد؟

الماسی  با اشاره به آیین هشتم محرم حسینیه اعظم به عنوان جلوه‌ای از گردشگری مذهبی تأکید کرد: آیینهای عاشورایی بسترهای مناسبی برای رونق گردشگری مذهبی فراهم می‌کنند، اما هنوز ساختارگردشگری ما برای تقویت و گسترش این آیین‌های زیبا و باشکوه در سراسر کشور فراهم نیست. گرچه در زنجان به این امر توجه جدی می‌شود، اما در کشور ما آیینهای ارزشمند زیادی هست که می‌تواند به عنوان  بستری برای گردشگری مذهبی  در معرفی فرهنگ ما به جهان مؤثر باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.