با توجه به اینکه مباحث سطحی و غرض ورزانه شبکه های ماهواره ای به نام مناظره و مباحثه که عامدانه به اختلاف افکنی قومیتی، مذهبی و دینی می انجامد، لزوم حضور رسانه ملی دراین باره بیش از پیش احساس می شود.

یک کار ساده برای جلوگیری از تحریف دین!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فرهنگ نیوز: این روزها شبهات اعتقادی و دینی به اشکال مختلف در دنیای مجازی و حقیقی به جامعه  و به خصوص جوانان و نوجوانان تزریق می شود؛ در این میان رشد سریع تکنولوژی نیز باعث شده است تا رسانه های مختلف از شبکه های ماهواره ای گرفته تا  شبکه های اجتماعی موبایلی به این مسئله دامن بزنند و عمدا یا سهوا با نشر شبهاتی در تحریف حقایق اعتقادی دست ببرند.

کشورمان ایران اسلامی هرچند  کشوری با اکثریت  بالای شیعه است اما به دلیل روح  حقیقت طلبی اسلام و عدالت محوری آن قرنهاست که ادیان و مذاهب مختلف در این سرزمین آزادانه  و بدون هیچ مشکلی زیست مشترک داشته اند؛ همزیستی ای که از یک سو با فعالیت های تبشیری گروه های افراطی که اکثریت نگاه و نگرش های سیاسی برخی کشورها پشت سرشان است در دوره های گوناگون آن را  به مخاطره انداخته است  و از سوی دیگر به دلیل  وجود  نگاه عدالت محورانه در حکومت اسلامی همواره  سعی شده در رسانه هایی مانند رسانه ملی به  موضوعاتی که ممکن است باعث حساسیت دینی و اعتقادی بشود کمتر بپردازند اما این موضوع نباید باعث شود تا درباره  مباحث دینی غفلت کنیم تا دشمن آن را در دست بگیرد و هر طور که می خواهد به خورد اذهان عمومی بدهد. در این راستا برنامه «شب آسمانی» که در شبکه چهار با حضور متخصصان تولید  و پخش می شد؛ از جمله برنامه هایی بود که انصافا تا حد زیادی توانست روح کنجکاوی بسیاری از مردم را در چارچوبی عقلانی و اصولی ارضا کند؛ ‌برنامه ای که  وجودش لازم بود اما  کافی نبود و متاسفانه  پس از آن، دیگر برنامه  خاصی را با این مضمون از تلویزیون شاهد نبودیم.

با توجه به  اینکه مباحث سطحی و غرض ورزانه شبکه های ماهواره ای به نام مناظره و مباحثه که عامدانه به اختلاف افکنی قومیتی، مذهبی و دینی می انجامد، لزوم حضور رسانه ملی دراین باره بیش از پیش  احساس می شود؛‌ چراکه نبود برنامه هایی که با مناظرات و مباحثات خارج از سفسطه و حیله های مناظراتی به دنبال حقایق باشند در رسانه ملی، باعث شده دشمنان با نشر اکاذیب دینی تصویر بدی از اسلام  در نزد افکار عمومی ایجاد کنند.

اما حقیقت  امر آن است که می توان از دیدگاهی منصفانه و برمبنای عقلانیت و اسناد معتبر به خصوص به ادیان ابراهیمی پرداخت. دکتر مهدی محسنیان راد که از نخبگان شناخته شده علوم ارتباطات درجهان است  و آثار متعددی هم داشته، در این زمینه  کتاب جالبی تالیف کرده است به نام «هنجارها در سه کتاب مقدس تورات و انجیل و قرآن  تحلیل محاتوای عمیق»  کتاب جالبی که خواندن آن را به بسیاری باید توصیه کرد.

 وی در مقدمه کتابش می گوید: « فکر انجام پژوهشی درباره شباهت ها و تفاوت های هنجارها در سه کتاب مقدس، ‌اسفند ماه 1380 در نماز مجمعه  مسجدالنبی در مدینه  و از هنگامی آغاز شد  که مستمع  خطبه  نمازی بودم  خطیب، یکی از مذاهب اسلامی را به شدت نقد می کرد. در آن فضای خاص و در آن  دقایق انتظار شروع نماز، ‌با  خودم اندیشیدم  که ما مسلمانان  اگر می خواستیم  بدون مداخله  خطبایی از این دست، واقعیت  مذاهب  یکدیگر را بشناسیم چه تحولی در دنیای  اسلام  به وقوع  می پیوست، اما دقایقی بعد سوالم  وسیع تر شد  و با  خودم  گفتم  وقتی عصر دهکده  جهانی پایان یابد  و دوران  «بازار پیام» مورد  بحث من  آغاز شود  که در آن به کمک  اختراعات  در پیش ،‌ همه بتوانند همه زبان ها  را بفهمند  و با  همه زبان ها ارتباط  برقرار کنند  آن وقت  پیروان ادیان ابراهیمی  بدون  مداخله خطبایی این چنین، به چه اشتراکات و چه افتراقاتی میان  خود پی خواهند برد؟»

با هم قسمت های از کتاب را مرور می کنیم که چگونه استاد محسنیان راد با تحلیل محتوایی عمیق به بررسی هنجارهای سه  کتاب مقدس آسمانی یعنی تورات، ‌انجیل و قرآن پرداخته است به عنوان نمونه  در فصل بایدها و نبایدهای ما و عبادت خدا در این سه کتاب به این نکته رسیده است که؛ در قرآن عبادت، ستایش و پرستش خدا - شرک و بت پرستی رتبه اول را دارد؛ درحالی که  رتبه اول در انجیل  را بایدها  و نبایدهای  دعا،‌ مناجات،‌ سرود و مزامیر( یا زبور داوود یکی از بخش‌های تنخ یهودی و عهد عتیق در انجیل است که به صورت شعر بی‌وزن عبری نگاشته شده ‌است ) تشکیل می دهد و رتبه اول تورات مربوط به قربانی است.

در فصل بایدها و نبایدهای ما و اطاعت از خدا ؛ ‌تجمع بایدهای اطاعت و بندگی خدا و نبایدهای سرپیچی از خدا در هر سه  کتاب رتبه اول این حوزه را دارند. (تورات5.8 درصد، قرآن4.3 درصد و انجیل 3.6 درصد ) رتبه دوم قرآن  مربوط به جنگ و جهاد است. رتبه  دوم  تورات  وقف و هدیه و رتبه دوم انجیل اجتناب از گناه می باشد. رتبه سوم  تورات نجس دانست ها، ‌رتبه سوم انجیل توبه  و آمرزش  طلبی و رتبه سوم  قرآن  بایدهای تقوا و پرهیزگاری و انجام اعمال شایسته  می باشد. ضریب همبستگی رنک بای سریال میان قرآن و انجیل0.723، انجیل و تورات 0.136 و قرآن و تورات    0.196می باشد.

علاوه بر این  از هر سه  کتاب می توان  گزاره های هنجاری درباره  جنگ  استخراج  کرد،‌ اما  این مقوله در قرآن  گزارهای بسیار متنوع تری دارد. تورات  می گوید هرگاه علیه  دشمنت به جنگ رفتی، اسب و عرابه  و جمعیت  زیادتر از خودت دیدی ترس نداشته باش (05/20/001/01) انجیل نیز  می گوید همچون کسانی که جان خود را به خاطر عیسی از دست می دهند باشید. (6./010/39./02) اما در قرآن بیشتر می توان  با گزاره های هنجاری جنگ  در راه خدا  مواجه شد. مثلا این کتاب آسمانی می گوید: از کسانی که در راه خدا می جنگند و کشته یا پیروز می شوند باشید (33/9../036/02) از دیگر مشابهت های این سه متن مقدس، پرداخت سهمی مشخص از درآمد در راه  خدا است  که  آن را در تورات و قرآن می توان یافت اگر چه در انجیل نیز به طور ضمنی بدان اشاره شده است یا مثلا وزنه مجازات ها  در تورات سنگین تر از دو کتاب دیگر است. تورات  می گوید: اگر پسری از پدر و مادرش نافرمانی  کرد تمام مردم شهر به دستور دادگاه  پسر نافرمان را سنگباران کنید تا بمیرد و  ولی خود  به حکم دادگاه قاتل را بکشد کسی را که محکوم به اعدام است را حتما اعدام کنید. دندان در مقابل دندان  قصاص کن. انجیل می گوید: اشخاص تنبل را تادیب کنید انتقام خود را  به مکافات الهی واگذار کنید و قرآن می گوید: به  هر مرد  زناکار صد تازیانه بزنید. در برابر کشتگان با خون بها  گذشت  کنید قصاص مقرر شده است و موارد  متعدد دیگر ....

با توجه به هجمه هایی که در فضای رسانه ای علیه  اسلام و به راه می اندازند تا با روانشناسی رسانه  اذهان عمومی را نسبت به دین  تحریف کنند  می بایست کارهای تحقیقی درست و اصولی از این  دست ارائه داد؛ لذا به نظر می رسد جای برنامه های تلویزیونی  با محتوایی همچون کاملا علمی و تحقیقاتی دکتر محسنیان راد خالی است. حقیقت آن است  که خارج از تحلیل های عملیات روانی گروههای افراطی  فرقه های تندرو نیاز داریم تا افرادی حقیقت جو با پیشینیه روشن علمی خالی از تعصب و نگاه جانبدارانه به چنین موضوعاتی بپردازند و نباید  دانش آنها  تنها با چاپ و نشر کتابهایی با تیراژ پایین محدود شود. اگر شما نیز کتاب هنجارها در سه کتاب مقدس دکتر محسنیان راد را مطالعه کنید با ما هم نظر می شوید که چنین کتابی با این عمق و تحقیقاتی که می بایست  به طور وسیع  دردسترس همگان باشد، زیرا خیلی از شیطنت های عامدانه رسانه ها علیه اعتقادات دینی را برملا می کند متاسفانه با شمارگانی هزار نسخه ای در کتاب فروشی ها  خاک می خورد باعث ناراحتی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.