دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی به سوالات مطرح شده از سوی معاونت امور بین الملل، حقوقی و مجلس نهاد ریاست جمهوری با هدف گرامیداشت هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر پاسخ گفت.

رضایت صالحی از مسئولیّت‌پذیری مدیران صنعت هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سوالات مطرح شده و پاسخ های ارائه شده از سوی علی‌اکبر صالحی بدین شرح است:

سوال ۱ - به نظر شما مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در محیط اداری چه مواردی است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. نخستین مطلبی که باید به آن توجّه نمود، عنایت به فلسفۀ امر به معروف و نهی از منکر است. در مواردی مشاهده می شود که ما در بندِ ظاهرگرایی گرفتار می شویم. اکنون که این مصاحبه انجام می‌شود ما در ماه محرّم و در ایّام سوگواری شهادتِ سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و اصحاب بزرگوار ایشان قرار داریم. امام حسین(ع) در تبیین اهداف نهضت عاشورا فرمودند که نیّت و غرض اصلی از این قیام، احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح انحرافات در امّت رسول اکرم(ص) است. این نکته قابل تأمّل و عبرت آموز است که خاندان اُمـوی و کسانی که برای آباد کردن ظاهری دنیای خود، در خدمت دستگاه جور قرار داشتند موضوع خروج حضرت  ابا عبدالله الحسین(ع) از احـرام حـج را دستـاویزی برای تبلیغ علیـه شخصیّت بزرگـواری قـرار دادند که خود واسطـۀ فیـض الهـی بر جهانیان و مفسّر و شارح حقیقی شریعت اسلامی است. بدین لحاظ ما باید هوشیار باشیم که خود نیز به همین آفت ظاهرگرایی دچار نشویم و به این موضوع عنایت داشته باشیم که باید فلسفۀ احکام و شرایع و یا به تعبیر اهل علم، باید به فلسفۀ فقه و نیّت شارع مقدّس در تعیین احکام توجّه نماییم.   به گمان اینجانب این موضوع از مهمترین مسائل در تبیین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از بنیان های فرهنگی تعالیم اسلامی است.

سؤال ۲ : سازمان برای اجرایی نمودن این مصادیق، چه برنامه ها و تدابیری اندیشیده و یا اجرا کرده است؟

خوشبختانه در سازمان انرژی اتمی ایران، ساز و کار لازم برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر فراهم آمده است. در حال حاضر، علاوه بر ایجاد فرهنگِ مسئولیّت پذیری و تعاون و همبستگی سازمانی در میان تلاشگران صنعت هسته ای کشور، جمعی از دوستان و علاقه‌مندان به فعالیّت بیشتر در این حوزه با هدایت معنوی حضرت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی، امام جماعت محترم سازمان، به عملیاتی شدن اهداف و برنامه های کلان ما در سطوح مختلف سازمانی یاری می رسانند. مهمترین وظیفۀ همۀ ما در این میان، تقویت روحیّۀ تعاون و تعامل مؤمنانه و آشنایی همکاران با آموزه هایی است که موجبات مصونیّت درونی عزیزان مارا فراهم می آورد. ما تلاش می کنیم تا از تکرارِ لفظی شعارهای مرسوم در این زمینه عبور کنیم و اخلاق مداری را به عنوان شاخصۀ اصلی روابط انسانی مطرح نماییم.

سؤال ۳ : چگونه می توان مسئولیّت پذیری را در افراد نهادینه و تقویت کرد؟

ما بر این باوریم که باید از گنجینۀ معارف اسلامی و میراث معنوی فرهنگ ملّـی برای دمیدن روحیّۀ تعهّد و مسئولیّت پذیری در همکاران استفاده کنیم. اینجانب بر این عقیده سخت تأکید دارم که بسیاری از راهکارهای مناسب جهت تقویت روحیۀ مسئولیت پذیری در میراث و گنجینۀ فرهنگی ما موجود است. البته شرایط لازم برای تأثیرگذاری اقدامات فرهنگی در این حوزه، آن است که مخاطب ما را در رویکردها و اعمالمان صادق بیابد.     به گمان اینجانب بهترین ضامن برای نهادینه شدن احساس مسئولیت پذیری در دوستان و اطرافیان ما، رفتار و عمل مطابق با صداقت است. ما باید به این نکته مهم توجّه داشته باشیم که بی صداقتی و مطابق نبودن پنـدار و گفتـار و رفتـار، بزرگترین ضربه را به روحیّۀ تعاون و همبستگی جمعی و ملّـی وارد خواهد کرد.

سؤال ۴ : چگونه می توان بدون ایجاد دافعه به احیای امر به معروف و نهی از منکر پرداخت؟

همانگونه که در پاسخ به پرسشهای قبلی اشاره کردم، تبیین فلسفۀ احکام و پرهیز از آفاتی مانند عدم صداقت در گفتار و رفتار می تواند در مخاطب ما، دافعه ایجاد نماید. برخی از ما گمان می کنیم که با افرادی که آگاهی کامل نسبت به برخی موازین و معیارها ندارند، باید به شدّت برخورد کرد. در صورتی که در رفتار و سیره های مربوط به سنّت نبوی و علوی خوانده یا شنیده ایم که بسیاری از دشمنان و حتی معاندان به دلیل برخورد مهربانانه و بزرگوارانه بزرگان ما، به جبهۀ حق پیوسته اند. اگر ما منادی این فرهنگ و این شیوۀ زندگی هستیم، باید به همین ترتیب عمل کنیم. شعرا و حکمای ما نیز همین مطلب را به طرق مختلف گوشزد کرده اند.

" درس معلّـم ار بود زمـزمـۀ محبّتی                جمعه به مکتب آورد، طفل گریز پای را "

سؤال ۵ : به نظر شما میزان مسئولیّت پذیری مدیران صنعت هسته ای در چه سطحی است؟

به نظر اینجانب، میزان مسئولیت پذیری در صنعت هسته ای کشور، مثال زدنی است. خوشبختانه کارنامۀ درخشان جوانان برومند این مرز و بوم در دستیابی به این فنّاوری مدرن، گواهی بر این مدّعاست. اینجانب بر این باورم که دوستان و همکاران ما در سازمان علاوه بر تقویت روحیّۀ جهادی در حوزۀ مسائل اعتقادی، این روحیّه را به بخش امور اجرایی و فنّی نیز تسرّی داده اند و دستاوردهای عظیم صنعت هسته ای، جلوه ای از جلوات همین مسئولیّت پذیری و روحیّۀ فداکاری است.

سؤال ۶ : از مسئولیّت پذیری مدیران صنعت هستـه ای راضی هستید؟

خوشبختانه، مدیران صنعت هسته ای نیز نقش خود را در تثبیت دستاوردهای سازمان و تحقّق اهداف بلند نظام در این بخش به خوبی ایفا نموده اند. بنده بر این اعتقادم که مدیران سازمان انرژی اتمی در حوزه های مختلف مثال زدنی هستند و الگویی برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی در سایر حوزه ها هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.