قدس آنلاین: معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: میزان بیکاری در خراسان رضوی از میانگین کشوری بالاتر بوده و به همین علت باید به تمام امکانات در این زمینه دقت شده و از آنها بهره برد.

 میزان بیکاری در خراسان رضوی از میانگین کشوری بالاتر است

به گزارش قدس آنلاین، محمد شریعتمداری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در سالن اجتماعات استانداری این استان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق گزارش رشد منابع بانکی در خراسان  رضوی در نیمه نخست امسال نسبت به پایان سال گذشته 14 درصد رشد داشته اینکه میزان تسهیلات 9.5 درصد رشد داشته پیشرفتی محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم منابع باید میزان پرداخت‌ها حداقل  14 درصد رشد داشته باشد در غیر این صورت پیشرفتی به حساب نمی‌آید همچنین اینکه باید در نظر داشت که باید به طور دقیق مشخص باشد که تسهیلات اعطا شده تا چه حد ثمربخش است.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با اشاره به تجربیات نامطلوبی که از گذشته در ساماندهی مشاغل خانگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از تسهیلاتی که دراین حوزه پرداخت شده به علت برداشت‌های نامناسب از وضعیت بازار بازگشت مناسبی نداشته‌اند اما باید بتوان ساز و کار مناسبی برای بازار آن در نظر گرفت تا علاوه بر ایجاد  اشتغال مشاغل به وجود آمده پایدار بوده و تنها برای مدت زمانی کوتاه نباشد.

شریعتمداری تأکید کرد: در واقع باید در نظر داشت اینکه با مبالغی پایین طرح‌های خوداشتغالی پاسخ‌دهی‌ داشته باشند می‌توانند در وضعیت کنونی که اشتغال حالت بحرانی دارد کمک دهنده باشند.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که جامعه کنونی ما با وضعیتی روبه‌رو است که توان تحمل مدت زمان طولانی برای ثمردهی سرمایه‌گذاری‌های سنگین را نداشته تا اشتغال پایدار و با درآمد مناسب برایش ایجاد شود هم اکنون به علت انباشت بیکاری در دوره‌های گذشته با مشکلات زیادی در این حوزه روبه‌رو هستیم و باید در این بخش اقدامات فوری را انجام دهیم حتی اگر درآمد حاصل از مشاغل ایجاد شده در آنها به حدی نباشد که بتواند به صورت مطلوب یک خانواده را اداره کند.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با اشاره به گزارشی که شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در سی‌امین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان ارائه داد، خاطرنشان کرد: این گزارش گر چه تا حد زیادی قابل قبول است اما نباید اجازه داد پول بدون گردش در سیستم بانکی باقی بماند گرچه منابع باید حتما تجدید شده و برای آنها امکان احیا را در نظر گرفت ما برای جذب بیشتر و مصرف مقدار بیشتری از منابع نیز باید برنامه‌ریزی داشت.

شریعتمداری ادامه داد: همچنین تکلیلف میزان معوقات بانکی نیز به نوعی مشخص شود به عبارت دیگر حرکت باید به سمت منابع قابل واگذاری جدید سوق داده شده و هم اکنون در مرکز تلاش بر این است که منابع مالی مورد نیاز برای بخش تولید از جهات دیگری به جز بانک و یا بورس اوراق بهادا تأمین شوند.

وی بیان کرد: استان‌هایی مانند خراسان رضوی باید بتوانند برای حل مشکلات خود از ظرفیت‌های موجود مانند بانک‌های خارجی و یا بازارهای سرمایه کشورهای دیگر کمک گرفته و از آنها مشورت بگیرند تا مشکلات خود را مدیریت کنند به بیان دیگر استان‌ها نباید برای حل مشکلات خود همواره به دستگاه‌های ملی چشم بدوزند.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان اینکه باید مقدمات کار برای هرنوع اشتغالزایی به صورت علمی مد نظر قرار بگیرد، تصریح کرد: در این زمینه به هیچ عنوان نباید از مشاغل خرد و آثار آنها غافل شد زیرا امروز مهم‌ترین مشکل در خراسان رضوی اشتغال  است.

شریعتمداری بیان کرد: آمارها نشان از این دارد که میزان بیکاری در خراسان رضوی از میانگین کشوری بالاتر بوده و به همین علت باید به تمام امکانات در این زمینه دقت شده و از آنها بهره برد.

وی تأکید کرد: باید به مسئله صادرات بیش از پیش اهتمام داشت در نظر گرفتن یارانه صادراتی در مقوله حمل و نقل اقدامی است که می‌تواند کمک دهنده باشد در این حوزه بودجه‌ای در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و علاوه بر آن می‌توان از منابع مازاد نیز استفاده کرد و برای خراسان رضوی سعی می‌شود هر 2 راهکار در مرکز به صورت موازی دنبال شوند تا یکی از آنها پاسخدهی مناسب را داشته باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اگر برای اجرای اقتصاد مقاومتی به اندازه یک کتاب برنامه و هدف داشته باشیم قطعا اجرای آنها امکانپذیر نیست، تصریح کرد: برای اجرای این مقوله باید چند هدف محدود در نظر داشته و بر اجرای همان‌ها مبادرت داشته باشیم.

وی گفت: گرچه راهکارهای طولانی مدت همواره باید بخشی از اقدامات در نظر گرفته شده باشد اما با توجه به اینکه عمر دولت یازدهم رو به پایان است باید راهکارهای سریع و اثربخشی که اثردهی در راستای رفع رکود داشته باشد را اجرایی کرده و در این حوزه هر اقدامی که برای اجرای آن نیاز به قانون نبوده و بتوان با اختیارات دولت آن را ساماندهی کرد اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.