قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه : تغییرات در دولت یازدهم آن هم در چند ماه باقی مانده از عمر آن با استعفای سه وزیر فرهنگی کلید خورد.

زلزلــه در کابینه امیـد/ گسترش دامنه تغییرات احتمالی و پیش لرزه های تغییرات بعدی

طلایه دار اخبار تغییرات در دولت اگر چه در هفته‌های اخیر طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بود که بالاخره پس از هفته‌ها کش و قوس و رایزنی بی‌نتیجه دولتیان و حامیانش در مجلس برای منصرف کردن طراحان، دیروز با 45 امضا اعلام وصول شد. اما اعلام استعفای وزیر ورزش پس از دیدار با روحانی و ساعاتی پس از آن اعلام استعفای علی جنتی وزیر ارشاد دامنه تغییرات و پیش لرزه‌های تغییرات بعدی در دولت یازدهم را گسترش داد.  در همین حال شایعه و تکذیبیه استعفا و کناره‌گیری فانی پیش از آنکه در مجلس استیضاح شود و تکمیل سه‌گانه تغییرات نشان داد که دولت ظاهراً ترجیح می‌دهد جابجایی در کابینه را خودش در دست بگیرد و برای هماهنگی با مجلس و یا اجرای برنامه‌ها و اصلاحاتی که مد نظر دارد خودش در تغییر برخی وزیران پیش‌قدم شود.
45 امضای طرح استیضاح فانی پشتوانه قوی این طرح را در مجلسی که انتظار می‌رفت با شمار قابل توجه اعضای اصلاح‌طلبش همسو و همراه با دولت باشد نشان می‌داد. امری که برای دولت اگر شوکه کننده نبود حداقل خوشایند هم نبود و نتیجه اینگونه رقم خورد که فانی خود برود یا از او خواسته شود که برود.
شایعه استعفای فانی در حالی بر خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفت که دو روز پیش از آن مجلس طرح جنجالی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان شرکت‌ها و مؤسسات تابعه آن از جمله بانک سرمایه را پس از برگزاری دو جلسه با فانی، رئیس و هیأت مدیره این صندوق به تصویب رساند.  
سخنگوی دولت هم البته دیروز در واکنش به موضوع استعفای جنتی از رسانه‌ها خواست به آنگونه که علی جنتی گفته، چند روز صبر کنند تا همه چیز مشخص شود. اما همین واکنش به وضوح نشان می‌داد که زمزمه تغییرات در دولت جدی است و البته این انتظار به چند روز نکشید و چند ساعته نه فقط رفتن جنتی که کناره‌گیری علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش  و محمد گودرزی وزیر ورزش و جوانان هم  قطعی شد تا پازل تغییرات کابینه روحانی در این ماه‌های باقی مانده از عمر دولت واضح‌تر شده و قطعاتی از آن در جای خود بنشینند.

 جانشین‌های  محتمل
خبرگزاری فارس در روزهای اخیر از سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور به عنوان جانشین‌های احتمالی جنتی سخن گفته بود.  به گفته این رسانه به نقل از منابع مطلع تغییرات محتمل دیگری در دولت و در حوزه صنعت و اقتصاد ممکن است مطرح باشد. در همین رابطه شنیده شده که محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ممکن است بر کرسی صدارت نعمت زاده وزیر صنعت تکیه زند. که باید دید این گمانه درست از آب در خواهد آمد یا نه؟
نکته تأمل برانگیز آنکه از هم اکنون منابع نزدیک به دولت در رسانه‌های مختلف از  رایزنی‌های گسترده و فشرده برای معرفی جانشینی وزرای مستعفی سخن می‌گویند.
حتی پیش از اعلام خبر استعفای وزرا هم از چهره‌های مختلفی به عنوان جانشینان آنها نام برده و به گمانه زنی درباره آن پرداخته بودند.
انتخاب نوشت برخی نزدیکان دولت « محمد باقر نوبخت» را به عنوان گزینه پیشنهادی برای آموزش و پرورش معرفی کرده‌اند که شاید چندان محتمل به نظر نرسد. به گزارش این سایت منابع مطلع گفته‌اند که قرار است نجفی سرپرستی یکی از دو وزارتخانه ورزش یا آموزش و پرورش را عهده دار شود؛ هر چند شنیده‌ها حکایت از آن دارد که خود او تمایلی برای این کار ندارد.
بر اساس این گزارش اصولگرایان گزینه «حاجی بابایی» (وزیر آموزش و برورش دولت احمدی نژاد) و اصلاح طلبان «مرتضی حاجی» (وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات) را به رئیس جمهور پیشنهاد داده‌اند.
از سوی دیگر، شنیده های «انتخاب» حکایت از آن دارد که برخی نزدیکان دولت، با مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت اصلاحات گفت‌وگوهایی را برای تکیه بر صندلی ارشاد انجام داده‌اند که با مخالفت وی مواجه شده‌اند.

  روزهای پرخبر در راهند
بی شک این تغییرات در فصل چهارم و پایانی دولت یازدهم که یا با رویکرد اصلاحی و یا در پاسخ به مطالبات مجلس و جامعه انجام گرفته، تحرکی تازه را در فضای سیاسی کشور رقم خواهد زد و بر التهاب و هیجان این فضای سیاسی و البته رسانه‌ای کشور خواهد افزود.
نکته مهم آنست که اگر چه به طریق معمول دولت‌ها از نیمه عمر خود به بعد و در سال پایانی برای سرعت بخشیدن به برنامه‌های خود و دسترسی به اهدافشان و بعضاً در دور اول برای آماده کردن خود به منظور ورود به رقابت‌های انتخاباتی با بنیه و پشتوانه‌ای قوی‌تر برخی تغییرات را در کابینه و تیم خود اعمال می‌کنند و یا آنرا برای جلب نظر منتقدان خود می پذیرند، اما باید منتظر ماند و دید که ارزیابی‌های داخلی دولت در نهایت در کابینه یازدهم به جایگزینی چه چهره‌هایی منجر خواهد شد.
آنچه اکنون در دسترس است صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای یا جریان‌های سیاسی است که می‌خواهند گزینه‌های خود را مطرح کنند.
اما کلید تغییرات در نهایت در دستان روحانی است و باید دید در روزها و هفته های آینده این کلید در را بر کدام پاشنه خواهد چرخاند و پای چه افراد جدیدی را به پاستور باز خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.