یک متخصص ارتوپد گفت: استفاده از آفتاب، انجام فعالیت بدنی مناسب و تغذیه صحیح می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار باشند.

عوارض مزمن استفاده بیش از حد از کرم های ضد آفتاب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سلامت آنلاین، دکترفرشید باقری گفت : بیماری پوکی استخوان یا همان بیماری خاموش قبل از اولین شکستگی هیچ علائمی ندارد و فرد با یک زمین خوردگی ساده دچار شکستگی می شود که به طور معمول این امر در سنین بالا رخ می دهد.
وی ادامه داد: سن بالای شصت سال، استفاده از رژیم های غذایی نامناسب و بروز یائسگی در خانمها از جمله مواردی است که در بروز پوکی استخوان موثر است.
این متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه استفاده از آفتاب به صورت مستقیم (بدون شیشه) هفته دو تا سه بار به مدت پنج دقیقه الزامی است، اظهار داشت : انجام فعالیت بدنی مناسب موجب می شود تا بدن تعیین کند به چه مقدار ویتامین دی نیازمند است و این کار می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه کرم های ضدآفتاب با توجه به پوشش دهی که دارند، مانع جذب اشعه ماورای بنفش شده و از این طریق میزان ابتلای افراد به پوکی استخوان را افزایش می دهند.
باقری به بیماری هایی که موجب پوکی استخوان می شو، د اشاره کرد و گفت : بیماری های کلیوی، پاراتیروئیدی و همچنین بیماری های گوارشی که جذب ویتامین D را مشکل می کنند، از جمله عوامل بروز در پوکی استخوان است.
وی به نقش مکمل ها اشاره کرد و افزود:مکمل ها فقط در خصوص افرادی که تغذیه نرمال و طبیعی ندارند می تواند موثر باشد و افراد معمولی با انجام فعالیت روزانه، استفاده از آفتاب و رژیم غذایی مناسب می توانند تا حد بالایی از بروز پوکی استخوان در خود جلوگیری کنند.
این متخصص ارتوپد خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک زندگی ماشینی و استفاده از رژیم های لاغری نامناسب، موجب کاهش تولید ویتامین دی در بدن شده و زمینه بروز پوکی استخوان را فراهم می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.