قدس آنلاین: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۵ کشور اصلی هدف تجارت خارجی خراسان رضوی افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان و امارات متحده عربی بوده و ۷۰ درصد کالاهای ما به ۳ کشور افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان صادر می‌شود.

 ۷۰ درصد کالاهای خراسان رضوی به ۳ کشور افغانستان،  ترکمنستان و تاجیکستان صادر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، راضیه علیرضایی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سیستم نیپا ۴ پروژه ملی با برش استانی، ۷ پروژه محوری، ۱۲ پروژه شهرستانی و ۳۰ پروژه سازمانی را معرفی کرده که به صورت مرتب پایش می‌شوند.

وی تصریح کرد: در مورد طرح رونق تولید باید گفت که در بخش کارشناسی هیچ انباشت پرونده‌ای وجود ندارد اما از تعداد ۷۰۹ پرونده‌ای که تا امروز به بانک‌ها معرفی شده‌اند ۱۱۹ واحد عقد قرارداد کرده و به ۱۱۱ نفر پول پرداخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در این میان از تعداد باقیمانده پرونده‌هایی که هنوز تسهیلات آنها پرداخت نشده ۳۲۶ مورد به شعبه انتقال داد نشده‌اند و با وجود اینکه فرآیند انجام کارشناسی و معرفی به بانک حدود ۲ هفته طول می‌کشد برخی اوقات بررسی‌ها و تأمین وثایق بانک سبب می‌شود که پرداخت تسهیلا ت گاها تا بیش از ۲ ماه به تعویق بیفتد و این در حالی است که قرار بر پرداخت آنها در عرض یک ماه بوده است.

علیرضایی تأکید کرد: هم اکنون حدود ۹۸۵ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای ثبت نام شده از طریق بهین یاب مصوب شده که تنها ۲۱۷ میلیارد از آن پرداخت شده و در بخش طرح‌های نیمه تمام نیز برای ۱۱۴ طرح ۲۰۲ میلیارد تومان مصوب شده که باید به پرداخت آنها دقت شود همچنین برای تأسیس ۳۸۰ طرح صنعتی که تا کنون ۶۱۲۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته و می‌تواند ۱۵ هزار و ۳۳۴ فرصت شغلی ایجاد کند توقع می‌رود که بانکها همکاری لازم برای پرداخت مانده تسهیلات سرمایه‌گذاری سهمیه استان را داشته باشند.

وی در ارتباط با اختصاص اعتبار برای مشاغل خانگی، بیان کرد: در استان ۵۴۷۵ میلیون تومان در قالب این تسهیلات به افراد پرداخت شده و  ۱۲۰۹ شغل با استفاده از همین روش ایجاد شده که اکثر آنها در حوزه فرش دستباف بوده و بیشتر آنها به پشتیبان‌هایی پرداخت شده که افراد را به کار گمارده و خود نیز جز تجار معروف حوزه فرش هستند که می‌توانند محصول خود را به فروش برسانند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون ۴ طرح ملی در خراسان رضوی با سرمایه گذاری سنگین دارای پیشرفت بالا بوده و نیاز به همکاری برای به بهره برداری رساندن آنها داریم، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری و حمایت از این طرح‌ها که یکی از آنها در حوزه دارو، ۲ عدد در بخش فولاد و آهن و دیگری در بخش سیمان است می‌توان ظرفیت اشتغال و تولید ثروت مناسبی را برای استان ایجاد کرد.

علیرضایی در تبیین وضعیت صادرات خراسان رضوی بیان کرد: وضعیت صادرات این استان با سایر کشور تفاوت دارد بازارهایی که برای این استان وجود دارد بسیار شکننده، پرخطر و فاقد مکانیسیم‌های لازم تجاری بوده و به همین علت بخش صادرات در خراسان رضوی با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

وی بیان کرد:  کالاهای خراسان رضوی به کشور مقصد صادر نمی‌شود بلکه به کشور واسطه ارسال شده و از آنجا صادرات مجدد می‌شوند و تعداد زیادی از کشورهایی که شریک تجاری سابق برای تولیدکنندگان بوده‌اند امروز اقدام به تولید دانش فنی برای خودکفایی در کالاهای مورد نیاز خود کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: ۵ کشور اصلی هدف تجارت خارجی خراسان رضوی افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان و امارات متحده عربی بوده و  ۷۰ درصد کالاهای ما به ۳ کشور افغانستان،  ترکمنستان و تاجیکستان صادر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.