۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 466226

سرعت فزاینده الکترونیکی شدن عملیات گمرکی

توانایی گمرک ایران برای تبادل اطلاعات با گمرکات فرامرزی و اتصال به شبکه‌های گوناگون داخلی

رییس کل گمرک ایران گفت: عملیات و تشریفات ترخیص کالا در گمرکات تمام اتوماتیک و بدون استفاده از کاغذ انجام می شود.

سرعت فزاینده الکترونیکی شدن عملیات گمرکی

به گزارش خبرآنلاین، مسعود کرباسیان در هفتمین اجلاس روسای کل گمرکات کشورهای عضو اکو با اشاره به سرعت الکترونیکی شدن عملیات گمرکی در کشور اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی ایران ظرف دو دهه گذشته، فرایند گذار از روش سنتی به سوی شیوه‌های نوین و مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی را آغاز و با همکاری کنفرانس ملل متحد در زمینه تجارت و توسعه (آنکتاد)، سیستم مکانیزه آسیکودا را در تعدادی از گمرکات خود پیاده‌سازی کرده است.

وی ادامه داد: از زمان تشکیل دولت یازدهم، روند الکترونیکی کردن گمرک سرعت گرفت و اکنون گمرک ایران به تمامی توصیه‌های سازمان جهانی گمرک و کنوانسیون‌های گمرکی که توسط آن سازمان تصویب شده، عمل می‌کند، به نحوی که با اجرای سامانه جامع امور گمرکی و استقرار پنجره واحد تجارت فرامرزی، تمامی عملیات و تشریفات مربوط به ترخیص کالا در گمرکات جمهوری اسلامی ایران به صورت تمام اتوماتیک و بدون استفاده از کاغذ و ارتباط گمرک با اکثر سازمان‌ها و دستگاه‌های همجوار، به صورت الکترونیک و آنلاین انجام شده و دسترسی به اطلاعات گمرکی از مبدأ کالا تا مرحله عرضه، قابل ردگیری است.

رییس کل گمرک تاکید کرد: این امر توانایی گمرک ایران برای تبادل اطلاعات با گمرکات فرامرزی و همچنین اتصال به شبکه‌های گوناگون داخلی و در صورت نیاز بین‌المللی را افزایش داده؛ اما واقعیت این است که در شرایط کنونی حصول موفقیت در برقراری ارتباط و توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری بین گمرکات کشورهای عضو اکو، بیش از هر چیز نیازمند همکاری مشترک در استفاده از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های مدرن الکترونیکی است و من مطمئنم که این اجلاس با توجه به دانش و تخصص کارشناسان اکو در حوزه امور گمرکی، می‌تواند نقطه آغازی برای این مهم باشد.

رئیس کل گمرک اظهار کرد: همانطور که اشاره شد ایجاد و توسعه گمرک دیجیتال به‌طور مکرر و با جدیت از سوی سازمان جهانی گمرک مورد توصیه و پیگیری بوده و امروزه به یک امر اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. بدون تردید تجهیز و کاربرد ابزارهای نوین کنترلی و نظارتی علاوه بر آنکه تاثیر چشم‌گیری در زمینه‌ی توسعه و تسهیل تجارت فراهم می‌سازد، در کاهش انواع تخلفات و جرائم سازمان یافته، از جمله قاچاق مواد مخدر، سلاح، مواد شیمیایی، تجارت غیرقانونی انسان و سایر موارد مرتبط با تروریسم هم اثرات شگرفی دارد.

مسعود کرباسیان گفت: با وجود اهداف عالی و انگیزه‌های قوی بنیانگذاران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و همچنین خواست و علاقه کشورهای عضو، پیشرفت اقدامات و طرح‌های مصوب این سازمان به ویژه در بعد همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری در حدی نبوده که انتظارات و توقعات اعضا را برآورده سازد.
کرباسیان با بیان این‌که یکی از موضوعات بسیار مهم که امروزه باعث ایجاد دغدغه و نگرانی در بین دولت ها و ملت‌ها و احساس ناامنی در سطح جهان شده است، ادامه داد: افزایش روزافزون اقدامات تروریستی و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از آن است که در کانون توجه سازمان‌های امنیتی، نظارتی و کنترلی از جمله گمرکات قرار گرفته و از این حیث وظایف و مسوولیت‌های گمرک در جلوگیری از نقل و انتقال مواد منفجره و مبارزه با جرائم سازمان یافته را سنگین‌تر کرده است.

وی افزود: در واقع باید اثربخشی اقدامات و تصمیمات جهانی برای مقابله با تروریسم را در افزایش توانمندی و قدرت مقابله‌ای گمرکات جست‌وجو کرد و بی‌تردید تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات جهان و از جمله عضو اکو، راهکاری فوق‌العاده دراین زمینه خواهد بود.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: تجارت موادمخدر و پیش‌سازهای آن نمونه‌ای از جرائم سازمان یافته و بسیار تهدیدآمیز برای امنیت اجتماعی در سطح جهان بوده که کشورها از جمله ایران را با مشکلات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی مواجه ساخته است.

کرباسیان اضافه کرد: تلاش گمرک و سایر سازمان‌های مرتبط برای مبارزه با این پدیده شوم غیرانسانی و زیان‌بار طی سالیان متمادی، منجر به کشف و ضبط مقادیر نامتنابهی از انواع موادمخدر شده که تنها طی دو یا سه عملیات موفق اخیر در گمرکات مرزی، بیش از ۳۰۰ تن پیش‌ساز مواد مخدر از انواع اسید انیدرید کشف و ضبط شده و همواره این تلاش مورد تحسین و قدردانی مقامات و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط قرار گرفته است.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: عمده تصمیمات و مصوبات سازمان اکو به ویژه موارد مربوط به توسعه همکاری‌های گمرکی و مقابله با تخلفات و قاچاق در حد مطلوب اجرا نشده، در حالی که وجود ظرفیت‌ها و امکانات و منابع غنی در میان کشورهای عضو با جمعیت حدود ۳۵۰ میلیونی، نیروی کار عمدتا جوان و بازارهای بکر، امکان ایجاد زمینه شکوفایی اقتصادی آنها را فراهم می‌سازد.

وی تصریح کرد: رشد سریع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت خارجی، سبب ایجاد تغییرات و تحولات عمیقی در انجام فرایندهای تجاری و گمرکی شده و سازمان جهانی گمرک به عنوان هدایت‌کننده امور گمرکی در جهان، به کشورهای مختلف توصیه کرده است تا در راستای همسویی و همگامی با این تحولات اقدامات گوناگونی را انجام دهند.

کرباسیان با اشاره به رئوس برنامه راهبردی سازمان جهانی گمرک برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد: امنیت، تسهیل تجارت بین‌الملل، ساده‌سازی و هماهنگ‌سازی رویه‌های گمرکی از طریق توسعه و تنظیم کنوانسیون‌ها، راهنمایی، استانداردها و ابزارها درخصوص امنیت و تسهیل تجارت، استفاده از مدیریت ریسک هوشمند، به کارگیری و اجرای روش‌ها، رویه‌ها و تکنیک‌های جدید، حمایت از اجرای مؤثر مفاد موافقت‌نامه تسهیل تجارت سازمان جهانی گمرک (WCO) با سازمان جهانی تجارت (WTO) با استفاده از ابزارها، کمک‌های سازمان جهانی گمرک، ارتقای همکاری با دیگر نهادهای مرزی برای توسعه کارا و مؤثر مرزی، مدیریت هماهنگ مرزی و توسعه همکاری‌ با بخش‌های خصوصی، برخی از این برنامه‌ها است.

به گفته وی، حفاظت از جامعه، سلامت عمومی و امنیت و سهیم بودن در مبارزه با جرایم سازمان یافته، تقویت ظرفیت‌سازی و ارتقای گمرک دیجیتال برای حمایت از مدیریت واحد مرزی و تبادل اطلاعات بین همه طرف‌های ذی‌نفع، شمار دیگری از برنامه‌های آینده سازمان جهانی گمرک است.

وی در ادامه افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجارب و دانش فنی مربوط به پیاده‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌های الکترونیکی گمرکی به کشورهای عضو اکو و سایر متقاضیان ذی‌ربط، آمادگی کامل دارد؛ در عین حال ایجاد و توسعه گمرک دیجیتال به طور مکرر و با جدیت از سوی سازمان جهانی گمرک مورد توصیه و پیگیری بوده و امروزه به یک امر اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. بدون تردید تجهیز و کاربرد ابزارهای نوین کنترلی و نظارتی علاوه بر آنکه تأثیر چشمگیری در زمینه توسعه و تسهیل تجارت فراهم می‌سازد، در کاهش انواع تخلفات، از جمله قاچاق موادمخدر و جرایم سازمان یافته اثرات شگرفی خواهد داشت.

رییس کل گمرک در حاشیه این همایش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که چرا مرز سرو باز نمی‌شود، توضیح داد: گمرک ایران نمی‌تواند به‌طور یک‌جانبه مرز سرو را باز کند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به صورت یک جانبه تصمیم بگیریم که مرز سرو باز شود، بلکه باید این اقدام به خواست ترکیه هم باشد. ما نمی‌توانیم به صورت یک‌جانبه به آن کشور اجناس خود را ارسال کنیم، اما امیدواریم در اجلاسی که امروز و در روزهای آینده برگزار می‌شود مقدمات بازگشایی مرز سرو فراهم شود.

رئیس کل گمرک ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که حجم قاچاق در کشور چقدر است؟ گفت: فکر می‌کنم حجم قاچاق در کشور به شش میلیارد دلار برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.