به تازگی تصویری از ابراهیم حاتمی‌کیا در حلب به همراه مدافعان حرم منتشر شده است که نشان می‌دهد کارگردان «بادیگارد» بالاخره موفق شده به سوریه سفر کند.

زمزمه‌های تولید پروژه تازه ابراهیم حاتمی‌کیا در سوریه

علاقه او به این سفر ماه‌ها پیش در جشنواره فیلم فجر مطرح شد که گفته بود از حضور نداشتن کنار مدافعان حرم خجالت می‌کشد. البته هنوز اظهار نظری درباره این تصویر منتشر نشده و مشخص نیست حاتمی‌کیا برای نگارش فیلم‌نامه تازه‌اش به این سفر رفته بوده یا تنها قصد داشته چند روزی را کنار مدافعان حرم بگذراند.

به گزارش قدس آنلاین خبرگزاری فارس، امروز تصویری از ابراهیم حاتمی‌کیا منتشر کرده و در توضیح کوتاهی درباره آن نوشته این کارگردان محرم امسال چند روزی را کنار مدافعان حرم در حلب سوریه گذرانده است. البته هنوز مشخص نیست انگیزه این سفر به فیلمی سینمایی درباره اتفاقات اخیر سوریه باز می‌گردد یا نه؟ اما می‌توان ردپای علاقه حاتمی‌کیا به ساخت فیلمی با این موضوع را به وضوح در حرف‌هایش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و کمی پس از آن، پیدا کرد. این کارگردان اولین‌بار در نشست خبری فیلم آخرش «بادیگارد» در جشنواره فجر گفته بود: «حال امروز من در جشنواره سی و چهارم مانند احوالاتم هنگام پخش فیلم «هویت» در سال 65 است. آن زمان عملیات کربلای 5 در حال رخ دادن بود و من به دلیل فیلمم در جشنواره بودم اما گروهی از بچه‌های روایت فتح برای مستندسازی به منطقه رفته بودند و خجالت می‌کشیدم که آنجا نیستم، امروز نیز شنیدم که با آزاد شدن برخی مناطق در سوریه بسیاری از مستندسازان به آنجا رفته‌اند و برایم مثل سال 65 است.»

او پس از این نشست نیز در جمع خبرنگاران در جشنواره فجر نیز انتقادات تندی درباره به حاشیه رفتن فیلم‌هایی با موضوع سوریه مطرح کرد، به عقیده او این فیلم‌ها هرچند ضعیف باید در جشنواره دیده می‌شدند. کارگردان «آژانس شیشه‌ای» در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که سینماگران باید به روز باشند و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین حرف‌ها کشور ما موضوع سوریه است؛ او در بخش دیگری از حرف‌هایش نیز با توجه به این‌که داعش در نزدیکی مرزهای کشور است، گفته بود: «امیدوارم فیلمسازهای ما متوجه این موضوع شوند و فیلم‌های خود را متوجه وضعیت خاص کشور کنند اما متاسفانه می‌شنویم آثاری که درباره این موضوع ساخته شده وارد جشنواره نشده است، ۹۰ درصد فیلم‌ها متوجه این خطر نیستند و بی‌توجهی به بچه‌های رزمنده ظلم بزرگی است.»

از نظر حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر باید فیلمسازانی که در عراق با وجود احتمال ترور فیلم ساخته‌اند مورد احترام قرار می‌گرفتند: «من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی با آقای روحانی کار دارم. چطور می‌شود که فیلم‌هایی از این دست وارد مسابقه نمی‌شوند؟ حتی اگر ضعیف باشند. به هرحال این موضوع،‌ موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال می‌ایستند،‌ در حالی که جنگ در جنوب است. خطر پشت مرزهای این کشور است و دوستان متوجه نیستند.»

اما جالب‌ترین بخش این صحبت‌ها پاسخ حاتمی‌کیا به این سوال بود که چرا تا به حال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است: «به والله می‌خواستم به سوریه بروم و امروز می‌خواستم تهران نباشم،‌ اما نشد.»

پس از تمام شدن جشنواره و نهم اسفندماه با فاصله نزدیکی، کارگردان «آژانس شیشه‌ای» ظاهرا درباره ساخت فیلمی درباره شهدای مدافع حرم مصمم‌تر از قبل فکر کرده بود، او در گفت‌وگو با مهر در این‌باره گفته بود: «من همیشه دلم خواسته است که فیلمی درباره این شهدا بسازم، اما اتفاقی باید رخ دهد و من دفعتا نمی‌توانم به سراغ ساخت چنین اثری بروم. فیلم «بادیگارد» هفت سال طول کشید تا ساخته شود، باید مساله‌ای در من ته نشین شود تا اتفاق بیفتد.»

با سفر این کارگردان به حلب، ممکن اتفاقی که حاتمی‌کیا در انتظار آن بود افتاده باشد و احتمال ساخت فیلمی درباره مدافعان حرم نیز افزایش پیدا کرده، اما بهتر است برای نتیجه‌گیری در این‌باره عجله نکرد و منتظر اظهار نظر خود حاتمی‌کیا در این‌باره بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.