قدس آنلاین: مدیر فرهنگ سرای کودک و آینده از ادامه پیدا کردن طرح حسینیه کودک از دهه دوم محرم تا اربعین حسینی در 28 منطقه حاشیه شهر خبر داد.

حسینیه‌های کودک تا اربعین حسینی در حاشیه شهر پذیرای کودکان خواهند بود

حمید صادقی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: 28 مجموعه فعال فرهنگی و انقلابی حاشیه شهر انتخاب شدند تا با مشارکت آن‌ها طرح حسینیه کودک برای کودکان و نوجوانان این مناطق طی سی شب و از دهه دوم محرم تا اربعین حسینی برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه در طرح حسینیه کودک موضوع‌های عاشواریی با تلفیق مباحث اجتماعی، اخلاقی و انقلابی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود؛ گفت: امسال دومین سال متوالی بود که طرح حسینیه کودک در مشهد و در دهه اول محرم در مناطق شهری اجرایی شد. با توجه به استقبال فراوان و همچنین تاکیدات و توجهات مسئولین شهرداری به ارائه خدمات به ساکنان حاشیه شهر، تصمیم گرفتیم در مرحله دوم این طرح را در مناطق حاشیه شهر نیز برگزار کنیم.
وی در خصوص برنامه‌های اجرایی در حسینیه‌های کودک توضیح داد: در این حسینیه‌ها واقعه عاشورا، قیام امام حسین(ع) و ... از طریق عمو روحانی که که در امر کودک و نوجوان تخصص دارد و در قالب اشعار عاشورایی، همخوانی، داستان، نقاشی و... به زبان کودکانه منتقل می‌شود.
وی در ادامه مشروح کرد: برنامه در حسینه‌های کودک با دعوت از مخاطبان و تلاوت قرآن آغاز می‌شود؛ سپس عموروحانی حاضر در حسینیه متناسب با سیر اتفاقات عاشورا در هرشب، در قالب داستان‌های عاشورایی مطلب را با زبان کودکانه بیان می‌کند و در خلال موضوعات عاشورایی به ارائه توضیحاتی در خصوص مدافعان حرم نیز می‌پردازد. در نهایت روضه کودکانه و قابل فهم برای مخاطبان گفته می‌شود و مراسم سینه‌زنی با استفاده از مداحان خردسال در هر تشکل، مسجد و حسینیه انجام می‌گیرد. مراسم با دعای کودکان و آموزش نحوه‌ی دعا کردن به آن‌ها پایان می‌پذیرد.
وی افزود: فرهنگسرا علاوه بر اعزام روحانی، توزیع بسته‌های فرهنگی از قبیل مداد رنگی و لوازم مورد نیاز برای طراحی و فضاسازی کودکانه در حسینیه را در اختیار تشکل‌ها قرار می‌دهد و ساماندهی و ارائه روش مناسب اجرای برنامه را به مسئولین و فعالان تشکل‌ها آموزش می‌دهد.
صادقی در ادامه به برپایی غرفه کودکان «مدافع حرم» در نمایشگاه مفهومی و موضوعی کودک در دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: هدف از برپایی این غرفه آشنایی کودکان و نوجوانان با مدافعین حرم و کسانی که از حریم اهل بیت دفاع می‌کنند؛ بود.
مدیر فرهنگسرای کودک و آینده با اشاره به ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با بحث دفاع از حرم، گفت: هجمه‌ بالای تبلیغات در رسانه‌های خارجی در خصوص مدافعان حرم را باید پاسخ داد. ما در بحث دفاع از حرم باید شفاف‌سازی بیشتری بکنیم. به خصوص ذهن کودکانمان را باید با ارائه اطلاعات درست روشن کنیم. این موضوعی است که اگر امروز روشن و شفاف به کودکانمان منتقل نکنیم؛ فردا باید پاسخ‌گوی تلقیّات غلط و اشتباه آنان که ناشی از تلقینات رسانه‌های غربی است؛ باشیم.
وی به استقبال مخاطبین از غرفه «کودکان و مدافعان حرم» در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: روازنه 600 مخاطب از نمایشگاه بازدید داشتند؛ غرفه در ساعات برگزاری نمایشگاه شلوغ بود و این به خوبی نشان می‌دهد که کودکان ما نسبت به موضوع دفاع از حرم کنجکاو هستند.
صادقی به برنامه‌های اجرا شده در غرفه «کودکان و مدافعان حرم» در نمایشگاه مفهومی-موضوعی کودک در دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: مربی با زبان کودکانه داستانی از مدافعان حرم را بیان کرده و کودکان نقاشی می کشیدند. همچنین روحانی در محل حضور داشت و شبهاتی که در فضای مجازی در خصوص مدافعان حرم مطرح است؛ را پاسخ‌گو بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.