شکست‌های سنگین داعش در موصل، نشان از اقتدار محور مقاومت و رسوایی نقشه شوم دشمنان ملت عراق دارد.

طلوع آزادی به افق موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شکست‌های سنگین داعش و فرار آن‌ها از صحنه نبرد درموصل، نشان از اقتدار محور مقاومت و رسوایی نقشه شوم دشمنان ملت عراق دارد.

شبکه المیادین لبنان اخباری مبنی بر نابودی ۳۰ دستگاه از تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین نیروهای داعش در نزدیکی موصل خبر داد که به سمت سوریه در حرکت هستند.  
این شبکه با اشاره به قابلیت ارتش عراق، از موفقیت آن‌ها در آزادسازی روستای ابراهیم الخلیل از چنگال تروریست‌های داعش در محور شرق موصل خبرداد. به علاوه در این عملیات، جنگنده‌های عراقی کارخانه ساخت تسلیحات شیمیایی داعش را در شهر موصل مورد هدف قرار دادند.
المیادین نوشت: هواپیماهای جنگنده F-۱۶ عراقی بیش از ۳۰ دستگاه از تجهیزات سنگین داعش در نزدیکی موصل را که در حرکت به‌سوی سوریه بودند، نابود کردند.
*پیشروی‌های میدانی ارتش عراق در شرق موصل
به نقل از المیادین؛ بخش‌هایی از یگان نهم و واکنش سریع زیرمجموعه ارتش عراق، موفق به آزادسازی روستاهای "الکبیبه"، «المخلط»، «الشروق» و «الحمیدیه» در شرق موصل شدند. به علاوه یگان نهم زرهی، پیشروی‌هایی در روستای «بلاوات» و مهندسی نظامی برای ساماندهی جاده کویری موصل داشته است.
 
طلوع آزادی به افق موصل

همان‌گونه که نیروهای نظامی عراق بر مرکز منطقه «نمرود» در شرق موصل تسلط یافتند. یگان نهم زرهی ارتش عراق به حوالی «قضاء‎الحمدانیه» در شرق موصل رسید و هم‌چنین بخش‌های دیگر مشارکت کننده ارتش در این عملیات، در روستای «الحود» پیشروی کردند.
بر اساس منابع اطلاعاتی «احمد بدهن عطف» والی داعش در نینوا، عملیات تروریست‌ها را از مسجدجامع صائغ در محله «البلدیات» واقع در مرکز موصل، مدیریت می‌کند.

*عملیات موفقیت آمیز ارتش عراق در جنوب موصل
ارتش عراق موفق شد ۴ حمله انتحاری داعش بر بخش‌هایی از ناحیه«الحضر» در جنوب موصل را دفع کرده و خنثی کند. به‌علاوه گروه‌هایی از ارتش در تیپ ۹۲ موفق شدند ۴ تن از عوامل انتحاری مجهز به کمربندهای انفجار را به هلاکت برسانند.
 
طلوع آزادی به افق موصل

این عوامل انتحاری در تلاش بودند تا به نقطه بازرسی صحرایی حین خروج از منطقه«الحضر» نزدیک شوند.  

*عملیات پلیس عراق در مقابله با داعش
فرمانده پلیس فدرال عراق تصریح کرد که گردان موشکی «گراد»، برد موشک‌باران خود را به ۱۰ مورد از اهداف داعش در جنوب موصل رسانده است. هم‌چنین کماندوهای ورزیده عراقی در روستای «لزاکه المحاذیه» واقع در جنوب شهر موفق به پیشروی شدند.
 
طلوع آزادی به افق موصل

در این میان نیروهای محور جنوبی پلیس فدرال عراق در پیشروی خود از پایگاه «القیاره» به‌ روستای «نایف» رسیدند. فرمانده پلیس فدرال عراق نیز از پیشروی یگان‌های واکنش سریع به میزان ۶ کیلومتر در جنوب موصل خبر داد.
این موضوع در شبکه‌های اجتماعی به شکل تصویری به ثبت رسیده است که در آن عملیات خروج نیروهای عراقی در «بعشیقه» درمیانه بمباران سنگین مواضع داعش دیده می‌شود.
از سوی دیگر فرمانده نیروهای مردمی (حشدالشعبی) عراق اعلام کرد که حرکت زمینی نیروهایش به سمت موصل هنوز آغاز نشده است، و این حمله فقط با بمباران دقیق دو نیروی موشکی و توپخانه آغاز شده است.
منابع عشایری به المیادین گفتند که گروه داعش اقدام به سوزاندن چاههای نفت در منطقه حمدانیه جنوب شرق موصل کرده است.   

*آخرین پیشروی‌ها در جنوب موصل
نیروهای عراقی در پیشروی‌های خود به سمت موصل، تسلیحات تدافعی و نظامی بزرگی را به سوی «الشوره» طی عملیات هموارسازی مسیرهای ورودی به شهر فرستادند.
 
طلوع آزادی به افق موصل

رهبران جریانات سیاسی و نظامی بر حضور مستمر ارتش عراق در صحنه نبرد تاکید کردند.

*العبادی از ائتلاف آمریکایی خواست تا مانع از انتقال داعش به سوریه شوند
«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق از ائتلاف به رهبری واشنگتن خواست تا مانع از انتقال تروریست‌های داعش به سوریه شوند.
 
طلوع آزادی به افق موصل

وی مجددا از ترکیه خواست که در تعاملی دوستانه و به‌دور از اهداف مغرضانه، نیروهایش را از موصل خارج کند.

*لاوروف: فرار داعش به سوریه، تصمیمات مهمی از سوی روسیه را به دنبال خواهد داشت
از سوی دیگر «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو تصمیمات سیاسی و نظامی مهمی را در صورت فرار داعش از موصل به سوریه اتخاذ خواهد کرد.
 
طلوع آزادی به افق موصل

به علاوه لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مسکو اظهار امیدواری کرد که ائتلاف بین‌المللی با دقت و هوشیاری این مسئله را جدی بگیرد.

*مقتدی صدر و تصمیماتی برای آینده پس از داعش در عراق
المیادین تصریح کرد؛ «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز پس از دیدار با فرمانده نیروهای مردمی (حشد الشعبی)، بر توانایی مستمر پشتیبانی از ارتش عراق در مقابله با تروریسم تاکید کرد.
هم‌چنین صدر بر توافقات آینده پیرامون مسائل عراق پس از نابودی داعش تصریح کرد.
«ابومهدی المهندس» فرمانده نیروهای حشدالشعبی عراق بر پایبندی این نیروها به موضع رسمی حکومت این کشور پیرامون محکومیت حضور نیروهای بیگانه در سرزمین عراق تاکید کرد.

*اتحاد ملت، تنها ناجی سرزمین عراق
از سویی دیگر «هادی العامری» سخنگوی جنبش بدر با تاکید بر این‌که آزادی کامل سرزمین عراق فقط به‌دست ملت عراق رقم می‌خورد، تصریح کرد: ارتش عراق و نیروهای پلیس این کشور، همگی وارد موصل می‌شوند.
 
طلوع آزادی به افق موصل

عامری افزود: نبرد موصل تا زمانی که داعش از شهروندان این شهر به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، ادامه خواهد یافت. ده‌ها تن از مردم عراق نیز با تجمع در مقابل سفارت ترکیه در بغداد، به حضور نظامی ترکیه در خاک عراق اعتراض کردند.
شیخ «خالد الملا» رئیس گروه علمای عراق، با  متهم خواندن عربستان سعودی گفت: آل‌سعود عامل راه‌اندازی حمام خون در عراق است نه حشدالشعبی.

*آمریکا در پی حفظ داعش برای تقسیم سوریه است
«محمد ساجدی» کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که عقب نشینی داعش از آتش تهاجم عراق به هیچ وجه جنبه استراتژیکی ندارد، اظهار داشت: این اقدام تروریست‌ها فرار از جهنمی است که امروز برای داعش در عراق ایجاد شده است.
وی با اشاره خروج ابوبکر البغدادی از موصل به سمت رقه سوریه و فرار مابقی افراد و سرکردگان داعش، گفت: این تروریست‌ها در حال فرار به سمت شرق سوریه هستند.
ساجدی با تاکید بر توطئه آمریکایی‌ها مبنی بر استقرار داعش در رودخانه فرات واقع در شرق سوریه، افزود: آمریکا با این اقدام به‌دنبال آن است که با حفظ داعش، امکان تقسیم سوریه در آینده فراهم باشد.
 وی ادامه داد: با وجود چنین توطئه‌هایی از سوی کاخ سفید، اگر عراقی‌ها موفق به بیرون راندن داعش از عراق در محور شمالی شده و نیروهای ارتش سوریه و روسیه نیز از داخل مرزهای سوریه عرصه را بر تروریست‌ها تنگ کنند، داعش مجبور به نبرد و کشته شدن است یا این‌که به سمت ترکیه فرار کند.
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به این‌که یکی از اهداف دولت آنکارا پیرامون حضور در تهاجم موصل مطرح است، بستن راه به روی داعش می‌باشد، گفت: در حرکتی هوشمندانه، عراق نیز نباید اجازه حضور هیچ نیروی خارجی را در خاکش بدهد، همانگونه که نخست وزیر عراق نیز بر این نکته تاکید کرد؛ بنابراین می‌توان به بسته شدن پرونده داعش برای همیشه در عراق امیدوار بود.
 
طلوع آزادی به افق موصل

با فرار همه‌جانبه تروریست‌های داعش از عراق به سوریه، بار دیگر ائتلاف شوم غربی- عربی، ذائقه شکستی تلخ را از محور مقاومت می‌چشد. اتخاذ موضعی هوشمندانه از سوی نیروهای مردمی و ارتش عراق مبنی بر محاصره کامل موصل، می‌تواند راه فرار تروریست‌ها به سوریه را دشوار کند. راهبردی که واشنگتن و هم پیمانانش به شدت از آن وحشت دارند.  
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.