رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای اختصاصی به تشریح دخالت‌های غرب در امور کشورش پرداخت.

مقامات غربی باید به عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه شوند/هیچ اهمیتی برای اظهارات کری قائل نیستم

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ "بشار اسد"، رئیس‌جمهور سوریه، در مصاحبه با کانال «اس آر اف ۱» سوئیس گفت: واکنش جنون آمیز غرب به اوضاع حلب به علت شرایط دشواری است که تروریست ها پس از پیشروی نیروهای ارتش سوریه در این شهر در آن قرار گرفته اند و کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متحدانش مانند انگلیس و فرانسه احساس می کنند آخرین برگ [برنده] تروریست ها در سوریه را هم از دست می دهند و شهر حلب امروز پایگاه اصلی تروریسم است.
بشار اسد افزود: حلب چهار سال است که در محاصره تروریست ها قرار دارد اما با این وجود یک سئوال هم از خبرنگاران غربی در این مدت درباره آنچه در حلب رخ می دهد نشنیدیم و مقامات غربی هم هیچ سخنی درباره وضع کودکان حلب بیان نکردند. آنها فقط زمانی سخن گفتن در این باره را آغاز کردند که تروریست ها در شرایط بدی قرار گرفتند.
وی خاطر نشان کرد: آتش بس انسانی در حلب فقط توقف کوتاه مدت عملیات برای اجازه دادن به انتقال کمک های انسانی به مناطق مختلف حلب است تا همزمان غیرنظامیانی که تمایل دارند بتوانند از مناطق در کنترل تروریست ها خارج شوند و به مناطق در کنترل دوست سوریه بروند.  

سوال خبرنگار: «آیا می توانم هر سوالی را که می خواهم مطرح کنم؟ »
بشار اسد گفت: بله بدون استثنا می توانید هر سئوالی را که می خواهید مطرح کنید.
سوال دوم: «این سوال را مطرح می کنم، زیرا شرایطی را که برای مصاحبه تعیین کردید، شامل پخش کامل آن بود. آیا نگران آن هستید که ما در سخنان شما دستکاری کنیم؟ »
بشار اسد پاسخ داد: نمی دانم، شما خودتان باید به این سئوال پاسخ دهید. اما اعتقاد دارم که باید روابط خود را مبتنی بر اعتماد ایجاد کنیم. فکر می کنم شما هم نگران اعتماد بینندگان خود هستید و به همین علت تصور نمی کنم چنین کاری انجام دهید. فکر می کنم وجهه خوبی درباره انتقال واقعیت ها در هر مسئله ای که آن را پوشش می دهید، دارید.
سوال سوم خبرنگار: «آیا تصور می کنید اینکه جهان شما را جنایتکار جنگی می داند دروغ است؟ »
بشار اسد گفت: این مسئله بستگی به آن دارد که این کلمه را بر چه اساسی تعریف کنید؛ بر اساس قوانین بین المللی یا خواست سیاسی کشورهای غربی. اجازه بدهید بگوییم خواست سیاسی که سیاستمداران دارای منافع خاص در غرب آن را تعیین می کنند. بر اساس قوانین بین المللی ما به عنوان رئیس جمهور، دولت و ارتش سوریه از کشور خود در برابر تروریست هایی که به کشور ما به عنوان مزدوران کشورهای خارجی یورش برده اند، دفاع می کنیم. اگر به همان اصطلاح «جنایتکار جنگی» بازگردیم، به اعتقاد من نخستین کسانی که باید با این اتهام محاکمه شوند مقامات غربی هستند. در ابتدا جرج بوش (رئیس جمهور سابق آمریکا) بدون هیچ مجوزی از طرف شورای امنیت به عراق یورش برد. دیوید کامرون و نیکلا سارکوزی (نخست وزیران سابق انگلیس و فرانسه) با تهاجم به لیبی، این کشور را بدون مجوز شورای امنیت ویران کردند. مقامات غربی همه که در طول پنج سال گذشته در سوریه از تروریست ها حمایت کرده اند، باید محاکمه شوند. این حمایت ها شامل ایجاد چتر سیاسی یا حمایت مستقیم از آنها با ارسال سلاح یا اعمال تحریم ضد ملت سوریه بوده است که باعث مرگ هزاران غیرنظامی سوری شده است.
سئوال چهارم خبرنگار: «اما ما اینجا هستیم تا درباره نقش شما در این جنگ سخن بگوییم. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا شما را ادولف هیتلر و صدام حسین توصیف کرد. آیا این مسئله برای شما ناراحت کننده است؟ »
بشار اسد گفت: نه زیرا آنها هیچ اعتباری ندارند. علاوه بر این، برای من به عنوان رئیس جمهور در درجه اول و پیش از هر چیز دیگری، این مسئله اهمیت دارد که ملت سوریه چه نگاهی به من دارند.
در درجه دوم هم برای من مهم است که دوستانم در دیگر مناطق جهان چگونه به من نگاه می کنند. منظورم دوستان شخصی من به عنوان رئیس جمهور نیست، بلکه دوستان ملت سوریه مانند روسیه، ایران، چین و بقیه جهان و نه غرب است. غربیها همواره تلاش می کنند مسئله را شخصی کنند، تا اهداف واقعی خود را درباره سرنگون کردن دولت ها و رها شدن از دست بعضی رؤسای جمهور و جایگزین کردن آنها با افرادی که متناسب با اهداف غربیهاست، پنهان کنند. من هیچ اهمیتی برای آنچه جان کری می گوید، قائل نیستم و سخنان او تأثیری بر من ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.