رئیس‌جمهور حصول صادرات را در سایه نزاع با دنیا غیرممکن دانست و راهبردهای مبارزه با کالاهای قاچاق را در جمع فعالان اقتصادی اعلام کرد.

اعلام راهبردهای مبارزه با قاچاق از سوی رئیس جمهور

به گزارش مهر، حسن روحانی پس از دو سال وقفه در مراسم روز ملی صادرات ایران حضور یافت و در سخنانی راهبردهای اقتصادی کشور را بار دیگر با فعالان اقتصادی مطرح کرد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در ابتدای این مراسم گفت: شرایط صادرات کالاها و خدمات در دنیا در حال تحول است  و امکانپذیر نیست که با فرم قبلی بتوان به صادرات در دنیای امروز ادامه داد؛ البته برخی صادرکنندگان برند خود را در دنیا جا انداخته‌اند و تداوم صادرات دارند که این امر شکل مناسب صادرات است؛ اما عدم توان بازار صادراتی به معنای فروپاشی برنامه‌های صادراتی کشور است.

رئیس‌جمهور افزود: در صادرات همه زنجیره‌ها باید در کنار هم قرار گیرند تا صدور کالا و خدمات به شکل موفقی صورت گیرد؛ البته لازمه آن نیز تولید مناسب است؛ به این معنا که اگر تولیدکنندگان، استاندارد و کیفیت لازم را نداشته باشند یا به هر دلیلی تولیدات آنها گرانتر از سایر کشورها باشد، طبیعی است که نمی‌توان صادرات را به سرانجام رساند، همچنین در بخش خدمات و کالا باید محصول استاندارد تولید کرد؛ در غیر این صورت علاوه بر بازارهای خارجی، بازار داخلی خود را نیز از دست می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که درباره مبارزه با قاچاق کالا صحبت‌های زیادی می‌شود و دولت یازدهم، بیشترین توان خود را در این خصوص گذاشته و موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده است؛ باید مسیر را با قوت ادامه داد؛ چراکه اکنون قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار رسیده؛ اما باید بدانیم مبارزه اصلی با کالای قاچاق از طریق تولید کالای با کیفیت و قیمت مناسب انجام می‌شود.

به اعتقاد روحانی، در صورتی که نتوان در تولید کالای باکیفیت و قیمت مناسب موفق عمل کرد؛ حتی اگر در را نیز ببندیم، کالای قاچاق راه خود را از پنجره‌ پیدا می‌کند یا سقف را سوراخ می‌کند و به داخل کشور می‌آید یا به صورت زیرزمینی راه خود را پیدا می‌کند و در نهایت باید اذعان داشت که جنس خوب و با کیفیت و استاندارد مناسب در کشور تولید کنیم تا کالای قاچاق به کشور نیاید.

وی ادامه داد: یکی از فضاهای پس از برجام امکان مشارکت با شرکتهای خارجی و بین‌المللی است که در سفرهای آسیایی اخیر خود به ویتنام، مالزی و تایلند در فرصتهایی غیر از مذاکرات رسمی صحبتهایی در خصوص چگونگی پیشرفت آنها انجام شد؛ این در شرایطی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران ظرفیت ویتنام برای صادرات کالا تنها ۳۰۰ میلیون دلار بود که اکنون صادرات این کشور به ۱۷۰ میلیارد دلار پیشرفت کرده است. همچنین کشور مالزی در سال ۱۹۸۰ میلادی همزمان با پیروزی انقلاب ما ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشت که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۲۳۴ میلیارد دلار رسیده است.

روحانی خاطرنشان کرد: روابط کشورهای موفق در حوزه صادرات با دنیا، بر مبنای تعامل صادرات صورت گرفته است و از دعوا با دنیا صادرات در نمی‌آید.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: برخی از ما فکر می‌کنیم که تعامل سازنده با دنیا به معنای آن است که با غربی‌ها و اروپایی‌ها بنشینیم و لبخند بزنیم و نهار بخوریم؛ بلکه تعامل سازنده یعنی مناسب‌سازی محیط بین‌المللی برای صادرات کالا و اشتغال جوانان است. پس برای داشتن صادرات مناسب باید شرایط واردات کالاهای سرمایه‌ و مواد اولیه را فراهم کرد. مگر می‌شود در دنیای امروز بگوییم بدون رابطه با کشورهای دنیا می‌توانیم پیشرفت کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم در تعامل با دنیا افکار ما را می‌دزدند یا ما را گول می‌زنند؛ در حالیکه برخی عظمت ملت ایران را درک نکرده‌اند. ملت ایران در طول تاریخ با دنیا رابطه داشته است و باید به این ملت اعتماد داشت.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ۴ نفر نیروی امنیتی تنها مورد اعتماد نیستند؛ بلکه جوان ها، تجار و دانشجویان نیز مورد اعتماد هستند؛ ضمن اینکه برای داشتن تجارت مناسب با سایر کشورها باید مهمان‌پذیری خوبی داشته باشیم که البته مردم ایران اینچنین هستند. برای داشتن صنعت و تجارت مناسب هم باید سرمایه‌گذاران خارجی به داخل ایران بیایند و برگردند.

روحانی با بیان اینکه بعد از برجام به دنبال برداشته شدن موانع تجارت بوده‌ایم گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که ایران هراسی در دنیا برداشته شود و اقتصاد ایران برون‌نگر باشد که این ایران هراسی ظالمانه زدوده شود که باید اذعان داشت که دولت در این خصوص کار بزرگی انجام داده است.

وی یادآور شد: انسجام داخلی در این زمینه باید بیشتر شود و بقیه دوستان به یاری ملت ایران بشتابند. اکنون ایران با صدای بلند فریاد می‌زند که قامت من بلندتر از آن چیزی است که دنیا تصور می‌کند و همزیستی مسالمت‌آمیز با منطقه و جهان می‌خواهیم و از همه جناحها، گروهها و دوستان می‌خواهیم صدای ایران را بشنوند و به فریاد ایران جواب مثبت بدهیم.

روحانی گفت: ایران با سابقه دیرینه خود ملتی بزرگ و استعداد درخشان، نخبگان و دانشجویان و افرادی که از سوابق بالا در صنعت و تجارت دارند برخوردار است و ما می‌توانیم مسیر بازتری پیش روی کارآفرینان و صنعتگران داشته باشیم.

وی گفت: هر سفر خارجی که در دولت یازدهم انجام شده است، بزرگترین هدف ما تجارت و توسعه اقتصادی و صادرات کالای ایرانی و جذب سرمایه و فناوری بوده است و سعی شده تا حد ممکن کارآفرینان را با خود همراه کنیم.

رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه تنها ۹ ماه از اجرای برجام بیشتر نگذشته است گفت: با این وجود حرکت خوبی شروع شده است؛ اما در بخش صادرات انتظار رشد بیشتری داشتیم که این رقم اکنون ۶ درصد است؛ اما امیدواریم در ۶ ماهه دوم سال بتوانیم حرکت بیشتری داشته باشیم.

روحانی در ادامه صحبتهای خود به موضوع خرید هواپیما نیز اشاره کرد و گفت: در کنار صادرات باید حمل و نقل مناسبی داشته باشیم و در صورتیکه خرید هواپیما نداشته باشیم چگونه می‌توانیم کالاهای ناپایدار صادر کنیم؛ این در شرایطی است که برخی می‌گویند هواپیما نخرید و به جای آن اتوبوس بخرید. خرید هواپیما برای عظمت ایران و بهبود شرایط صنعت توریسم است و هواپیما می‌خریم تا وقت مردم تلف نشود و مردم ساعتها در فرودگاههای خارجی نخوابند.

رئیس جمهور گفت: ما با هواپیما می‌توانیم کالاهای خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم و اگر خرید نداشته باشیم برخی می‌گویند پس پسابرجام چه شد؟ و اگر بخریم می‌گویند این هواپیماها ساخت جدید و لوکس هستند؛ برخی ها نمی‌دانم در چه وادی هستند و کجا سیر می‌کنند شاید عمرشان طولانی شده و ما خبر نداریم.

وی ادامه داد: باید حمل و نقل ما بهبود یابد و وزارت صمت، اقتصاد، جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها به ما کمک کنند تا صادرکنندگان شرایط بهتری داشته باشند؛ از پیشنهاد امروز صادرکنندگان در جلسه با بنده استقبال می‌کنم و آماده این هستم که به زودی جلسه‌ای با آنها برگزار کنیم.

روحانی در پایان با اشاره به اهمیت تبلیغات برای توسعه صادرات گفت: ما تلاش کرده‌ایم که با تجربه‌ها را در دولت یازدهم جذب کنیم تا روز ملی صادرات هر ساله متفاوت باشد و تلاش مضاعف انجام دهیم تا تحولات خوبی در مسیر صادرات داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.