رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیشنهادات بخش خصوصی به دولت برای ادغام صندوق ضمانت در بانک توسعه صادرات گفت: در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی وضعیت خوبی از لحاظ پولی ندارند مشوق‌های صادراتی می‌تواند تأثیرگذاری قابل توجهی در افزایش صادرات داشته باشد.

صادرکننده ایرانی هنوز فروشنده جذابی برای خارجی ها نیست

به گزارشفارس، غلامحسین شافعی در همایش روز ملی صادرات با بیان اینکه صادرات بیانگر قدرت اقتصادی و توانمندی هر کشوری است، اظهار داشت: آنجا که نفت مخارج دولت را در بودجه تأمین می‌کند و کشور را بی‌نیاز از درآمدهای غیرنفتی می‌کند، تولید رو به افول می‌رود و اقتصاد واردات‌محور می‌شود.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد واردات محور می‌شود به تبع آن نرخ ارز پایین نگه داشته می‌شود تا گزندی به واردات نرسد. اگرچه امروز غل و زنجیرهای تحریم قدری برداشته شده اما صادرکننده ایرانی هنوز نمی‌تواند یک فروشنده جذاب برای خریداران خارجی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تأکید براینکه شرایط اقتصادی کشور ویژه است و در این شرایط باید تصمیمات ویژه گرفته شود، گفت: صادرات موفق باید پشتوانه تولید موفق داشته باشد چرا که تا وقتی بخش صنعت نتواند به رونق برسد صادرات موفق محقق نمی‌شود.

شافعی با اشاره به تدوین سند ملی صادرات در 5 سال پیش تصریح کرد: تقاضای ما این است که این سند مورد بازنگری قرار گیرد به گونه‌ای که هم برنامه ششم و هم اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شود و اتاق‌های بازرگانی آمادگی همکاری برای بازنگری در این سند را دارند.

*ادغام صندوق ضمانت صادرات در بانک توسعه صادرات

وی یکی دیگر از پیشنهادات خود را به ادغام صندوق ضمانت صادرات در بانک توسعه صادرات اختصاص داد و اظهار داشت: افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات بارها مطرح شده اما در کنار آن به نظر می‌رسد ادغام صندوق ضمانت صادرات در بانک توسعه صادرات کمک بیشتری برای صادرات ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بار دیگر به نرخ ارز اشاره کرد و ادامه داد: بانک مرکزی قول داده تا پایان سال ارز تک‌نرخی شود و ما منتظر تعهد وعده بانک مرکزی هستیم.

شافعی همچنین به لزوم توجه به ارائه مشوق‌های صادراتی از سوی دولت به صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: مشوق‌های صادراتی اهرمی مؤثر برای توسعه صادرات است و در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی وضعیت خوبی از لحاظ پولی ندارند این مشوق‌ها می‌تواند تأثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

وی با مثبت ارزیابی کردن فضای به وجود آمده پس از اجرای برجام و مشاهده برخی گشایش‌ها در حوزه روابط اقتصادی و بانکی افزود: اگرچه آثار تحریم‌ها به زودی از بین نخواهد رفت اما نوع حرکت به سمت آینده ما را برای رسیدن به شرایط بهتر ناامید می‌کند، بنابراین درخواست ما استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت‌های به وجود آمده در دوران پسابرجام است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.