اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در نبرد آزادسازی موصل فاجعه است، صادقانه بود، زیرا تجربه نشان داده است در بیشتر نبردها با مشارکت الحشد الشعبی، داعش نصیبی جز شکست نداشته است.

دلیل خشم عربستان، ترکیه و آمریکا از الحشد الشعبی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در نبرد آزادسازی موصل فاجعه است، صادقانه بود، زیرا تجربه نشان داده است که در بیشتر نبردهای مقابله با داعش در عراق که نیروهای الحشد الشعبی در آن حضور داشتند، همواره این تروریست های داعش به عنوان دست پرورده آل سعود بودند که شکست را تجربه کردند.

روشن است که توضیح این موضوع درچارچوب جنگ رسانه‌ای و یا سیاسی و روانی علیه یک طرف دیگر جا ندارد، بلکه بیانگر واقعیت های میدانی، نظامی و سیاسی است که در تمام نبردهای علیه داعش در عراق قابل مشاهده است.

شکست های داعش در نبردهای آزادسازی شهرها و روستاهای استان صلاح الدین به ویژه تکریت و مناطق مختلف دیالی و سامراء به اضافه پالایشگاه بیجی و سپس آزادسازی شهر الرمادی تا فلوجه و نبرد اخیر در موصل تا این لحظه همه یک نتیجه مشترک داشته اند و آن اینکه داعش در عراق به سمت شکست نهایی در حرکت است.

الحشد الشعبی در راه آزادی عراق

این فقط عربستان نیست که از مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در نبرد آزادسازی موصل خشمگین است، بلکه آنکارا در این احساس با ریاض شریک است تا جایی که مسئولان ترک اعلام کردند که استقرار نیروهای آنان در بعشیقه واقع در شمال عراق و ورودی های راهبردی در شرق و شمال شرقی موصل برای حمایت از اهالی این شهر در برابر نیروهای الحشد الشعبی ضروری است.

این عصبانیت ترکیه تا آنجا ژیش رفت که مسئولان این کشور و پیش از همه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور آن وحدت بیشتر عراقی ها در مخالفت با حضور نیروهای ترکیه در اطراف موصل را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

در واقع اگر بخواهیم در مورد دلایل خشم عربستان و ترکیه از نیروهای الحشد الشعبی توضیح دهیم و به بوق های تبلیغاتی آنان در سطح رسمی و رسانه ای علیه این نیروها و نیز دولت عراق اشاره کنیم، باید بگوییم که الحشد الشعبی یک تشکل ملی و مردمی است که از حمایت رسمی دولت عراق برخوردار است و در مبارزه با داعش نقش محوری داشته است و در واقع ستون نبرد گسترده آزادسازی موصل به شمار می آید.

بر این اساس نیروهای الحشد الشعبی به عنوان نیروهای مردمی در کنار نیروهای ارتش عراق قرار گرفته و در برابر نقشه عربستان و ترکیه برای اشغال عراق با بهره برداری از حضور تروریست های داعش قد علم کردند.

نکته قابل ملاحظه اینکه اگر حمایت های عربستان و ترکیه از داعش نبود، پیشروی های نظامی و میدانی و استفاده گسترده آن از رسانه ها حتی قابل تصور نبود. به عبارت بهتر عربستان تروریست ها را تامین مالی کرده و ترکیه نیز مرزها را به روی آنان باز گذاشت و علاوه بر این زمینه بازاریابی و فروش نفت عراق و سوریه که به دست داعش های سرقت می شد، فراهم کرد.

همچنین دلیل خشم آشکار آمریکا از الحشد الشعبی نیز قابل درک است زیرا از نظر میدانی و نظامی الحشد الشعبی با مشارکت گسترده و فعال در نبردها علیه داعش، در برابر نقشه های آمریکا مبنی بر تقسیم منطقه به ویژه عراق و سوریه ایستاد و اکنون نیز در نبرد موصل حاضر است؛ شهری که آخرین نقطه تحت اشغال داعش در عراق به شمار می آید.

علاوه بر این الحشد الشعبی توانست از نظر زیرساخت های اداری، سازمانی و فرماندهی خود را سازماندهی کند و حضور گروههای مختلف مردمی عراق در آن، تلاش آمریکا را برای القای این نکته که بنیان الحشد الشعبی مذهبی و طایفه ای است، خنثی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.