نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در آخرین مناظره انتخاباتی خود دربخش سیاست خارجی بارها دیدگاهها و سیاست های آمریکا در منطقه از جمله در عراق و سوریه را مورد حملات شدید قرار دادند.

اظهارات و ادعاهای کلینتون و ترامپ درباره ایران چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بامداد امروز - پنجشنبه- 29 مهرماه در سومین مناظره انتخاباتی خود درباره مسائل عراق و سوریه یکدیگر را به دنبال کردن سیاستهای اشتباه در منطقه متهم کردند.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره عملیات آزادسازی موصل و اینکه آیا پس از آزادی موصل نیروهای آمریکا را برای پر کردن خلاء وارد می کنید ؟ گفت: ما موصل را داشتیم اما وقتی نیروها را از عراق خارج کردند آن را از دست دادیم و اکنون دوباره برای گرفتن موصل می جنگیم. حدود سه ماه پیش اعلام کردند که می خواهند رهبران داعش را بزنند و موصل را هدف حمله قرار بدهند ، پس اصل غافل گیری چه شد ؛ همه (رهبران داعش) از آنجا رفتند .

ترامپ با متهم کردن کلینتون به مشارکت در خروج نیروهای آمریکایی از عراق،با بیان اینکه 'ما درنهایت موصل را خواهیم گرفت اما نبرد موصل بسیار سخت تر و خطرناک تر از چیزی است که تصور می کنند' ادعا کرد: درنهایت پس از آزادی موصل ایران نامه تشکر برای ما خواهد فرستاد، همانند توافق هسته ای که بسیار به نفع آنها بود، پس از آزادی موصل نیز از ما تشکر خواهند کرد.

ترامپ با لحنی تند مدعی شد: توافق هسته ای احمقانه ترین توافق همه دوران بود که سلاح هسته ای در اختیار ایران خواهد گذاشت و ایران در اینجا نیز یک نامه تشکر دیگر برای ما خواهد فرستاد. سالها پیش گفتم که ایران می خواهد عراق بگیرد و ما این کار را برای آنها بسیار آسان کردیم . این کشور برنده بزرگ در عراق خواهد بود.

ترامپ درباره وضعیت شهر حلب در سوریه نیز گفت: وضعیت حلب یک کابوس و فاجعه انسانی است اما فجایع حلب ناشی از تصمیمات اشتباه کلینتون است.

ترامپ گفت: اسد بسیار قاطع تر و هوشمندتر از کلینتون و اوباما عمل کرد و اکنون با روسیه و ایران نیز متحد شده است و این درحالی است که ما ایران را با دادن 150 میلیارد دلار و 1.7 میلیارد دلار پول نقد بسیار قدرتمند کردیم.

وی افزود: ما از شورشیان حمایت می کنیم اما نمی دانیم شورشیان چه کسانی هستند و اگر اسد را سرنگون می کردیم ممکن بود وضعیتی بدتر از اسد ایجاد شود.

ترامپ گفت: البته اکنون دیگر سرنگونی اسد هم ممکن نیست چون اسد اکنون روس ها و ایرانی ها را دارد و در نتیجه این سیاست اکنون تنها مشکل آوارگان ایجاد شده است و اگر کلینتون هیچ کاری نمی کرد وضع بسیار بهتر بود.

وی افزود: اکنون دهها هزار آواره سوری را وارد آمریکا کرده اند که در بسیاری موارد قطعا متحد داعش هستند و یک اسب تروا هستند و خواهید دید که در سالهای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

پاسخ دو نامزد به سیاست های آینده آمریکا در مورد عراق و سوریه
در بخش سیاست خارجی از دونامزد ریاست جمهوری این سوال مطرح شد که اگر نیروهای عراقی بتوانند داعش را از موصل و دیگر مناطق عراق خارج کنند آیا برای بازنگشتن داعش به عراق ، به این کشور نیرو اعزام خواهید کرد؟

-کلینتون : نیرو به عراق اعزام نمی کنم / در سوریه باید منطقه پرواز ممنوع و امن در هوا و زمین ایجاد شود.

کلینتون در پاسخ ضمن ابراز مسرت از اینکه تلاش هایی از سوی نیروهای عراقی با کمک دیگر گروه های ائتلاف مانند پیشمرگه های کرد و مشاوره نیروهای آمریکایی برای بازپس گیری موصل درجریان است به صراحت اعلام کرد: من از اعزام سربازان آمریکایی به عراق بعنوان نیروهای اشغالگر حمایت نمی کنم. به این دلیل که فکر نمی کنم این امر به نفع آمریکا و کار عاقلانه ای باشد.

وی در عین حال در مورد سوریه گفت : به دنبال به ایجاد منطقه ممنوع پرواز و ایجاد منطقه ای امن برای غیرنظامیان در این کشور هستم و اهرم فشاری برای روسیه و دولت سوریه باید داشته باشیم تا درنهایت مذاکرات جدی برای پایان بخشیدن به این درگیری صورت گیرد.

وی تاکید کرد :منطقه پرواز ممنوع در هوا و منطقه امن در زمین، خیلی سریع ایجاد نمی شود و این اقدام نیازمند مذاکرات جدی و طولانی است.

مجری برنامه در سوال دیگری از کلینتون این موضوع را مطرح کرد که آیا اگر آنچه شما منطقه ممنوع پرواز (در سوریه) را تحمیل کردید و طرف روسی آنرا نقض کرد، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا دستور سرنگون کردن جنگنده های روسی را می دهید؟ که وی پاسخ داد: نخست آنکه منطقه ممنوع پرواز جان انسان ها را نجات می دهد و به درگیری پایان می دهد. البته این طرح یک روزه انجام نمی شود و نیاز به مذاکرات زیادی دارد و باید با دولت روسیه گفت و گو کنیم که منظور از ایجاد منطقه امن بر روی زمین با توجه به آنکه میلیون ها سوری از کشور گریخته اند و میلیون ها نفر دیگر نیز درداخل این کشور آواره و سرگردان هستند، به نفع مردم بوده و آنگاه می توان به سراغ داعش رفت.

-ترامپ : فجایع حلب ناشی از تصمیمات اشتباه کلینتون است
ترامپ درباره وضعیت شهر حلب سوریه نیز گفت: وضعیت حلب یک کابوس و فاجعه انسانی است اما فجایع حلب ناشی از تصمیمات اشتباه کلینتون است.

ترامپ گفت: اسد بسیار قاطع تر و هوشمندتر از کلینتون و اوباما عمل کرد و اکنون با روسیه و ایران نیز متحد شده است و این درحالی است که ما ایران را با دادن 150 میلیارد دلار و 1.7 میلیارد دلار پول نقد بسیار قدرتمند کردیم.

وی افزود: ما از شورشیان حمایت می کنیم اما نمی دانیم شورشیان چه کسانی هستند و اگر اسد را سرنگون می کردیم ممکن بود وضعیتی بدتر ایجاد شود.

ترامپ گفت: البته اکنون دیگر سرنگونی اسد هم ممکن نیست،زیرا اسد روس ها و ایرانی ها را دارد و در نتیجه این سیاست اکنون تنها مشکل آوارگان را ایجاد کرده است؛ اگر کلینتون هیچ کاری نمی کرد اکنون وضع بسیار بهتر بود.

وی افزود: اکنون دهها هزار آواره سوری را وارد آمریکا کرده اند که در بسیاری موارد قطعا متحد داعش هستند و یک اسب تروا هستند و خواهید دید که در سالهای آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.