قدس آنلاین- تبریز: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود جولان رسانه‌های نوظهور کتاب همچنان شیرازه فرهنگ است.

کتاب با وجود جولان رسانه‌های نوظهور همچنان شیرازه فرهنگ است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، در بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، اظهار داشت: در کلام پیشوایان کتاب بساتین عالمان توصیف می‌شود و از نشانه‌های خرد و فضل دانشمندان است.

وی افزود:‌ سرآغاز رسالت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و دعوت علنی آن یگانه ی تاریخ، بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت و خداوند سبحان، اعجاز اسلام را  قرآن قرار داد و راه رسیدن به قله های معرفت و شناخت آیات این کتاب عظیم را در مطالعه و تدبر نمایان ساخت؛ چنانکه تعبیر"الکتاب المبین" در قرآن آمده و این تعبیر نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار از منظر دین مبین اسلام است.

وی با بیان اینکه علم و دانشی که آدمیان از کتاب فرا می گیرند و هر آنچه از آن می آموزند آغاز و پایان فضیلت‌ها و سرآمد همه خیرها است، گفت: کتاب از مهمترین عوامل رشد اجتماعی است و کتابخوانی روح معرفت و فضایل اخلاقی را در جامعه گسترش می‌دهد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، تصریح کرد: باید فرهنگ کتابخوانی هر چه بیشتر رواج پیدا کند و لازم است تلاش کنیم مؤلفان، مترجمان و بانیان کتابخانه های عمومی هر چه بیشتر تشویق شوند، برکات کتاب و کتابخوانی بسیار زیاد است و خداوند متعال به قلم قسم یاد می کند که این نشان از عظمت قلم دارد.

وی با اشاره به گسترش و ترویج رسانه های دیجیتال و فضای مجازی، خاطرنشان کرد: امروز اگرچه وسایل و رسانه های نو ظهور پدید آمده اند، اما کتاب همچنان جایگاه والای خویش را حفظ کرده است و با وجود جولان ابزار متنوع اطلاع رسانی و وسایل متعدد آموزشی، همراه و همدم دانش پژوهان و طالبان علم، کتاب است .

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه نمایشگاه‌های کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی و تأمین نیازهای پژوهشگران، خاطرنشان کرد: بی‌شک نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز هدیه ارزشمندی به علاقه‌مندان کتاب است که سابقه چندین ساله آن این نمایشگاه را به بزرگترین رویداد فرهنگی سالانه منطقه و استان تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب عامل ترقی و ارتقای اجتماعی و ارزشها است، تصریح کرد: هر چه فرهنگ کتابخوانی در جامعه گسترش یابد با پیشرفت و ترقی بیشتری رو به رو خواهد شد و مسیر توسعه را خواهد پیمود، کتاب عامل تقویت نیروی انسانی جامعه است و از این رهگذر عامل تقویت جامعه نیز خواهد بود.

وی گفت: با اندک تاملی در تاریخ ملت‌ها می‌توان دریافت که هیچ تمدنی منهای کتاب به وقوع نپیوسته و همه ی فرهنگ‌ها برای تعالی و بقای خود نیازمند کتاب بوده اند؛ امروز نیز اگر چه وسائل و رسانه‌های نوظهور پدید آمده‌اند اما کتاب همچنان شیرازه ی فرهنگ بوده و جایگاه والای خویش را حفظ کرده  و همراه همواره دانش پژوهان و طالبان علم  است و بی شک نمایشگاه بزرگ کتاب تبریز فرصت مغتنمی برای علاقمندان به کتاب را فراهم می‌آورد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: نمایشگاه کتاب تبریز یک رخداد مهم فرهنگی برای ترویج و توسعه چاپ و نشر و استفاده کاربردی از محصولات فرهنگی و از همه مهم‌تر ترویج فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب است، فرهنگ کتاب و کتابخوانی نباید از میان جامعه برچیده شود، بلکه باید روز به روز گسترده‌تر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.