دومین اجلاس سالیانه رؤسای 13 دانشگاه برتر ایران و 20 دانشگاه روسیه برای تبادل‌نظر در رابطه با مباحث علمی و آموزشی برگزار شد.

گزارش اجلاس سالیانه دانشگاه های برتر ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دومین اجلاس سالیانه رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه صبح امروز در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد. 

این اجلاس با حضور رؤسای 13 دانشگاه برتر ایران و 20 دانشگاه روسیه برای تبادل‌نظر در رابطه با مباحث علمی و آموزشی برگزار شد. رؤسای دانشگاه‌های اصفهان، تبریز،‌تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت، فردوسی مشهد از ایران و رؤسای دانشگاه‌های دولتی لومونوسوف مسکو، فدرال کازان، دولتی آلتای، روس نو، کاباردینو - بالکارد خ.م.بیربیکووا، سنتپترزبورگ، فدرال جنوبی، فدرال قفقاز شمالی، نفت و گاز روسیه، دولتی آستاراخان، هوانوردی مسکو، پلی‌تکنیک پترکبیر سنتپترزبورگ، تربیت معلم مسکو، لوباچفسکی نیژنی‌نووگوراد، مهندسی عمران مسکو، روابط بین‌الملل مسکو، دوستی ملل روسیه، انستیتوحقوق بین‌الملل، دولتی اورال جنوبی برگزار شد.

در ابتدای اجلاس، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پس از آن سرود ملی کشور روسیه پخش شد.

سپس کلیپی از دانشگاه‌هایی که روسای آن‌ها در اجلاس حضور داشتند پخش شد و پس از آن سیداحمدرضا خضری دبیر اجلاس با بیان اینکه این اجلاس یک اتفاق بی سابقه در همکاری‌های دو کشور است، گفت امیدواریم این اجلاس نهال دوستی و همکاری علمی و آموزشی بین دو کشور را بارورتر کند.

در سالن برگزاری اجلاس تابلوهایی از عکس‌های بزرگان تاریخ علم و فرهنگ ایران به چشم می‌خورد.

* نیلی‌احمدآبادی: توسعه شبکه دانشجویی دانشگاه‌های ایران و روسیه

در ابتدای مراسم محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت‌های مشترک دانشگاه‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف مهندسی هوا فضا و مواد، زبان فارسی و روسی، پتروشیمی، مهندسی نفت و گاز و تبادلات علمی و آموزشی گفت: پیشرفت‌های بسیاری در زمینه تعاملات علمی و آموزشی داشته‌ایم ولی این پیشرفت‌ها از حد انتظار کمتر بوده و لازم است تلاش بیشتری برای توسعه همکاری‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: حل مشکلات جهان بدون همکاری‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نیست و قطعاً همکاری بین دانشگاهی علاوه بر توسعه دیپلماسی علمی در توسعه مراکز تحقیقاتی نیز موثر است.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: توسعه علم و فناوری بدون توسعه همکاری‌های بین‌المللی تقریباً غیرممکن است و باید توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی افزایش یابد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه این دانشگاه یک دانشگاه جامع و نماد آموزش عالی ایران است، عنوان کرد: آموزش عالی ایران توسعه همکاری‌های بین‌المللی و گفت‌وگو بین ملت‌ها را از اولویت‌های خود می‌داند.

وی افزود: حضور بیش از 950 دانشجو در دوره‌های مشترک و بیش از 1500 دانشجو در دوره‌های کوتاه مدت از حدود 60 کشور و توسعه دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر جهان از اقدامات دانشگاه تهران است.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: ایجاد مراکز پژوهشی همگرا و مشارکت در تخصیص آزمایشگاه‌های ملی در راستای همکاری با نهادهای مختلف کشور در دستور کار دانشگاه تهران است، علاوه بر این توسعه پردیس مرکزی دانشگاه تهران از 21 هکتار به 52 هکتار در قلب پایتخت نمادی دیگر از سیاست این دانشگاه در تبدیل شدن به یک دانشگاه کارآفرین به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در راستای افزایش همکاری‌های علمی و آموزشی ایران و روسیه، پیشنهاد می‌کنم توسعه شبکه دانشجویی دانشگاه‌های دو کشور نیز در دستور کار قرار گیرد.

* سفیر روسیه در ایران: برنامه‌های همکاری ایران و روسیه در زمینه تاسیس نیروگاه‌های حرارتی در استان هرمزگان

سپس نوان جاگاریان سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران گفت: با همکاری‌های مشترک بین ایران و روسیه توانستیم سیستم‌های دفاعی S300  را تحویل دهیم و نیروگاه بوشهر نیز به بهره‌برداری رسید به طوری که در شهر بوشهر شاهد مراسم آغاز ساخت فازهای بعدی نیروگاه بوشهر بودیم.

وی با تاکید بر اجرای برنامه‌های مشترک برای توسعه روابط ایران و روسیه گفت: در زمینه توسعه راه‌آهن و تاسیس نیروگاه‌های حرارتی در استان هرمزگان برنامه‌های مشخصی داریم. 

جاگاریان ادامه داد: البته این اقدامات بدون حضور دانشمندان میسر نیست و دستیابی به پیشرفت از طریق روابط با دانشمندان انجام شد که سعی داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وی افزود: همچنین اعطا ویزا و روادید تسهیل شده است که از سفیر ایران در روسیه تشکر می‌کنم.

* رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه: دعوت از رؤسای دانشگاه‌های ایران برای طراحی معیار جهانی رده‌بندی کیفیت آموزش

«ویکتور آنتونوویچ سادونیچی» رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه با اعلام پیام وزیر علوم روسیه، گفت: وزیر علوم روسیه در پیامی از فراهم آوردن فرصت تبادل تجارب علمی و آموزشی بین ایران و روسیه ابراز خوشحالی کردند.

وی افزود: در نخستین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر دو کشور به توافق رسیدیم که انجمنی برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کنیم. همچنین برای ایجاد دو مرکز پژوهشی با دانشگاه شهید بهشتی توافق کردیم.

رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه ادامه داد: برنامه تقویت همکاری‌ها را انجام می‌دهیم.

وی از همکاری‌های کشور روسیه با کشورهای دیگر در زمینه علمی و تحقیقاتی نیز خبر داد و گفت: با کشور هند، چین، ژاپن و کشورهای عضو بریکس همکاری‌هایی داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه ادامه داد: دانشگاه مسکو ماهواره‌ای را به فضا فرستاد که با حضور رئیس جمهور کشورمان به عنوان ششمین ماهواره این دانشگاه رونمایی شد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های روسیه حداقل یک مقاله مشترک دارند به طوری که ما همکاری‌های بسیاری با دانشگاه اصفهان، شهید بهشتی، شریف، امیرکبیر داریم.

رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه افزود: 35 درصد دانشمندان روسیه و دانشمندان ایران طرح مشترک دارند و 15 درصد در مورد مسائل مختلف با یکدیگر مشارکت می‌کنند.

وی اظهار داشت: از دانشگاه شهید بهشتی 5 مقاله در زمینه فیزیک و 4 مقاله در زمینه بیولوژیک دریافت کردیم.

رئیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های روسیه با اعلام ابراز خوشحالی وزیر علوم روسیه از همکاری‌های مشترک علمی با ایران، گفت: از رؤسای دانشگاه‌های ایران برای طراحی معیار جهانی رده‌بندی کیفیت آموزش دعوت می‌کنیم.

* طهرانچی: انعقاد 30 تفاهم‌نامه علمی، تحقیقاتی بین ایران و روسیه

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در اجلاس سالیانه رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در باغ نگارستان دانشگاه تهران، گفت: در هیچ دوره تاریخی از روابط دو کشور ایران و روسیه سطح همکاری‌های منطقه‌ای در سطح کنونی که می‌توان آن را یک هم‌پیمانی استراتژیک در حل معضلات منطقه دانست، نبوده است. 

وی افزود: اراده رهبران دو کشور بر توسعه همکاری‌ها استوار بوده و ادامه این همکاری‌ها می‌تواند در ذوب کردن یخ‌های روابط سرد گذشته در دهه‌های قبل مؤثر باشد، منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم بر تمدن جهانی اثرگذار است و کودکان و مردم بی‌پناه به تصمیمات رهبران ما برای برون‌رفت از مشکلات‌شان چشم دارند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ایران و روسیه با وجود نزدیکی جغرافیایی در رابطه تاریخی قرابت فرهنگی و تبادلات علمی مناسبی نداشته‌اند ولی در یک دوره 25 ساله گفت‌وگوهایی صورت گرفته که منجر به همکاری‌های علمی شده است ولی شاخص‌های تبیین‌کننده ارتباطات علمی بین دو کشور وضع مطلوبی را نشان نمی‌دهد. 

طهرانچی گفت: دسته اول این شاخص‌ها جابه‌جایی نیروی انسان محقق، دسته دوم همکاری‌های پژوهشی و دسته سوم همکاری‌ها در زمینه اقدامات علمی است.

وی اضافه کرد: کمتر از 300 نفر از جوانان روسی در دانشگاه‌های ما مشغول به کار هستند که نسبت کمتر از 0.2 درصد را تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: ارائه حدود 120 پروژه مشترک در ماه‌های اخیر حکایت از قابلیت‌های همکاری‌ها دارد.

* فرهادی: اجرای 141 پروژه مشترک علمی بین ایران و کشورهای دیگر

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان دو کشور باثبات، دوست و همکار در طول تاریخ دو کشور با یکدیگر همکاری داشتند، گفت: همکاری‌های ایران و روسیه رهاورد مهمی از صلح و پیشرفت را برای این منطقه حساس به همراه داشته است.

وی افزود: ملت‌های ایران و روسیه که در گذر سال‌های پرفراز و نشیب به یکدیگر نزدیک شده‌اند همکاری‌های علم و فناوری بسیاری نیز با یکدیگر داشته‌اند. جای خوشحالی است که برای شناخت فرهنگ و ادبیات دو کشور نیز کرسی‌های زبان‌نشناسی در دو کشور فعالیت گسترده دارند و در کشور ما نیز توجه به زبان کشور روسیه مدنظر است به طوری که تدریس زبان روسی در چند دانشگاه ایران انجام می‌شود. 

فرهادی ادامه داد: البته تعداد دانشجویان روسی در کشور ما اندک است و فقط 27 دانشجوی روسی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه نیز 122 نفر است که این تعداد اندکی است و باید بیشتر شود.

وزیر علوم با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های ایران و روسیه گفت: همکاری دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه شهید بهشتی در حوزه لیزر و علوم پایه، همکاری با دانشگاه خواجه نصیر در حوزه هوافضا، همکاری با دانشگاه‌های تهران و علامه در حوزه علوم انسانی تنها بخشی از همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه است. 

وی با بیان اینکه 30 تفاهم‌نامه علمی و آموزشی بین دانشگاه‌های ایران و روسیه منعقد شده است، گفت: تبادل دانشجو به خصوص برای دوره‌های کوتاه‌مدت تحقیقی 6 تا 9 ماهه می‌تواند اثرگذار باشد.

فرهادی از اجرای 141 پروژه مشترک علمی بین ایران و کشورهای دیگر دنیا خبر داد و گفت: امیدواریم پروژه‌های علمی ما با کشورهای دیگر افزایش یابد.

وزیر علوم ادامه داد: کارگروه مشترک علمی سیاست‌گذاری دو کشور نیز باید در تمام زمینه‌ها سیاست‌گذاری کرده و بر روند فعالیت‌ها نظارت کنند که این مسأله در چارچوب سیاست‌های علمی، آموزشی دو کشور وجود دارد. 

* همکاری وزیر علوم با مراکز تحقیقاتی روسیه در زمینه داروهای اعصاب

محمد فرهادی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری کشورمان در پروژه‌ای تحقیقاتی با مراکز تحقیقاتی روسیه همکاری می‌کند.

پروژه تحقیقاتی وزیر علوم در زمینه داروهای پروتکتور است.

این داروها در زمینه حفاظت از اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این اجلاس، میزگردهایی در رابطه با همکاری‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌ها، انتقال تجارب مدیریتی و بررسی نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه دانشگاه‌ها برگزار شد.

همچنین قرار است عصر امروز روسای دانشگاه‌های روسیه در دیداری با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌های علمی با ایران منعقد کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.