یک عده گول‌خورده و غافل در داخل کشور ما خیال می‌کنند که اگر آمریکا ارتباطاتش با کشوری - مثلا جمهوری اسلامی - عادی شد و رابطه برقرار کردند، ناگهان همه مشکلات اقتصادی ملت ایران حل خواهد شد! اگر کسی این‌طور فکر کند، خطای عظیمی مرتکب شده است.

هیچ خیری از ارتباط با دولت مستکبر آمریکا عاید ملت نمی‌شود

فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری بمناسبت سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی(ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون‌ به شرح ذیل است:

هیچ خیری از ارتباط با دولت مستکبر آمریکا عاید ملت نمی‌شود

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):‌

فکر استکبار؛ سلطه بر همه عالم‌
امروز همه می‌دانند که فکر استکبار چیست. همه فکر آمریکا را - که رأس استکبار است - خوانده‌اند. فکر این‌ها، سلطه بر همه عالم است، به‌خصوص این منطقه حساسی که ما در آن زندگی می‌کنیم، یعنی منطقه خاورمیانه، خلیج فارس و این نقطه اساسی اقتصادی و نظامی. این فکر استکباری، دنبالش نقشه‌ها است. این نقشه‌های ضد مردمی و ضد اسلامی، سروکارش با انسانها است.(15/8/1370)

هدف سلطه استکبار؛ رابطه ارباب و رعیت‌
استبداد و استکبار تا اینجا پیش می‌آیند که یک قانون ظالمانه‌ای مثل کاپیتولاسیون را بر این ملت تحمیل می‌کنند. هدف سلطه‌های استکباری این است. اینجور نیست که روابط دولتی مثل دولت آمریکا با یک کشوری که به قدر او زور و قدرت ندارد، مثل دو تا کشور عادی باشد؛ نه، از نظر خود آمریکائیها، رابطه بین آمریکا و کشورهای به قول خوشان جهان سوم، رابطه ارباب و رعیت است؛ آن‌ها اربابند، این‌ها رعیتند. آن‌ها هر اختیاری در این کشور دارند؛ نفتش را ببرند، گازش را ببرند، منافعش را ببرند، پولش را بگیرند، منافع آمریکا را در اینجا تأمین کنند، ملت را هم اینجور تحقیر کنند.(12/8/1389)


جنایات آمریکا؛ بیش از یک کتاب قطور!
در طول تقریبا بیست و هفت هشت سالی که آمریکاییها در این کشور حضور قدرتمندانه داشتند، همه اهانتها و بدیها و ستمگریهایی که یک دولت مستکبر با یک ملت مظلوم می‌تواند انجام بدهد، انجام دادند، منابع را بردند، رژیم مستبد پهلوی را تقویت کردند، به مسؤولان ما اهانت کردند، به مردم اهانت کردند، کاپیتولاسیون را آوردند، حکومتهای ملی را سرنگون کردند و خیلی جنایات که واقعا اگر کسی بخواهد جنایات آمریکا را در طول مدت تقریبا بیست و هفت هشت سال قبل از انقلاب بنویسد، یقینا یک کتاب قطور خواهد شد.(26/10/1376)


ثمره حضور آمریکا در ایران؛ کاپیتولاسیون‌
آمریکاییها قانون کاپیتولاسیون را در ایران به کرسی نشاندند. معنای کاپیتولاسیون این است که آمریکاییها یا افراد وابسته به هر قدرت بیگانه مسلّطی در هر کشور دیگر، اگر جنایتی کردند، دستگاه قضائی آن کشور حق ندارد جنایت آن‌ها را رسیدگی کند، به محاکمه آن‌ها بپردازد و حکم صادر کند! آن روز بیش از دویست هزار نفر آمریکایی در مشاغل مختلف در ایران حضور داشتند. معنای این قانون که در مجلس وابسته فاسدِ آن روز به دستور دربارِ وابسته فاسد تصویب شد، این بود که اگر از این دویست، یا سیصد هزار نفر آمریکایی ساکن ایران که حقوق‌های کلانی می‌گرفتند و در همه امور کشور دخالت می‌کردند، یک نفر جنایتی مرتکب شد؛ قتلی کرد، دزدی‌ای کرد، هر کاری کرد، دادگستری و دستگاه قضائی ایران حق ندارد به او بگوید بالای چشمت ابرو است و بایستی قضاوت درباره او زیر نظر آمریکاییها انجام شود! این، یکی از قوانین ذلّت‌بار برای همه ملتهایی بود که به آن تن دادند.
این مربوط به چه شرایطی است؟ این مربوط به آن شرایطی است که دولت آمریکا با دولت ایران کمال دوستی و همبستگی را دارد، با هم منافع مشترک دارند و آمریکا در ایران حضور دارد. یکی از نشانه‌ها و ثمرات حضور قدرت آمریکا در کشور ما، همین قضیه است.(12/8/1378)
قضیه کاپیتولاسیون یعنی حاکمیت قضایی دولت آمریکا. اصلا معنا و لازمه استکبار، همین‌طور چیزها است و مشخصه مستکبر نیز تحمیل چنین حاکمیتی است.(10/8/1368)


فریاد امام علیه قانون مخفی کاپیتولاسیون‌
البته بی‌سروصدا این‌کارها را می‌کردند، نمی‌گذاشتند در مطبوعات انعکاس پیدا کند، ولی امام(ره) اطلاع پیدا کردند. امام(ره) در سخنرانی قبل از سیزده آبان در جمع طلاب و مردم قم فریاد کشیدند که این چه قانونی است. تعبیر امام(ره) این بود که اگر یک مأمور دون‌پایه آمریکائی در کشور، یک مرجع تقلید را مورد اهانت قرار بدهد، با ماشین زیر بگیرد و هر جنایتی انجام بدهد، قوانین ایران نسبت به این مأمور کاملاً خنثی هستند؛ هیچ کسی حق تعرض به او را ندارد؛ خود آمریکائیها می‌دانند با او چه‌کار کنند که معلوم است چه‌کار می‌کردند.
امام(ره) در مقابل این قانون ظالمانه فریاد کشید. امام(ره) آن وقت تازه هم از زندان آزاد شده بودند. امام(ره) ایستاد و فریاد خفته ملت ایران را به گوش همگان رساند. البته خیلی از آحاد مردم اطلاع هم نداشتند که ملت ایران اینجور دارد تحقیر می‌شود، اما امام(ره) اطلاع داشت. آن روز، فریاد هم خطرناک بود، لذا بلافاصله امام(ره) را دستگیر کردند و به تهران آوردند. امام(ره) را در ایران هم نگه نداشتند؛ ایشان را به ترکیه تبعید کردند.(12/8/1389)


حل مشکلات با «ارتباط با آمریکا»!
استکبار وارد هر کشوری می‌شود، سعی می‌کند آن کشور را تهی کند، یعنی تا هرجا بتواند، همه‌چیز آن کشور را به نفع خود مصادره کند. امروز خود آمریکاییها - یعنی همان دستگاه تبلیغاتی - در صف مقدم و بعضی قلم به مزدهای واقعا حقیر و پست و شاید هم یک عده گول‌خورده و غافل در داخل کشور ما خیال می‌کنند که اگر آمریکا ارتباطاتش با کشوری - مثلا جمهوری اسلامی - عادی شد و رابطه برقرار کردند، ناگهان همه مشکلات اقتصادی ملت ایران حل خواهد شد! اگر کسی این‌طور فکر کند، خطای عظیمی مرتکب شده است. ملت ایران، ارتباط با آمریکا را یک دوره تجربه کرده است. آمریکاییها از سال 32 که زمام قدرت استکباری را در ایران در دست گرفتند، تا سال 56 و 57، هرچه داشتیم، از ما گرفتند، هرچه بوده است، بردند.
یک ملت، با ارتباط با دولتی که اهداف استکباری دارد، هیچ خیر و هیچ سودی نمی‌برد. الان ببینید کشورهایی که با آمریکا ارتباط دارند - کشورهای گوناگونی که در آسیا و آفریقا و سایر جاها هستند - بسته به قدرت خودشان، اگر قدرت علمی بالایی داشتند، اگر در آن‌ها قدرت پیشرفت دانش و تکنولوژی و استقلال وجود داشته باشد، به همان اندازه می‌توانند مقاومت کنند.(12/8/1378)

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.