عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مشهدالرضا(ع) باید شهری خدا محور باشد و ساخت مجمتع‌های تجاری مدرن در یک شهر مذهبی مانند مشهد با فرهنگ اسلامی و اقتصاد مقاومتی تناقض دارد.

مشهدالرضا(ع) باید شهری خدا محور باشد

به گزارش قدس آنلاین، علی انتظاری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مشهد یک شهر مذهبی است و باید با هر ساختار سازی که سبب ضربه زدن به محوریت حرم مطهر رضوی در این شهر می‌شود، برخورد شود.

وی افزود: پارک‌های آبی و مجتمع‌های تجاری به عنوان نماد این کلانشهر مذهبی شناخته شده در حالیکه باید در ساخت و سازهای شهر المان‌های اسلامی با محوریت وحدت شیعی برجسته شده و نمود پیدا کند.

انتظاری با بیان اینکه شهرداری و سرمایه‌گذاران مشهد به فکر مدرن سازی این شهر هستند، تصریح کرد: مشهدالرضا(ع) باید شهری خدا محور باشد و ساخت مجمتع‌های تجاری مدرن در یک شهر مذهبی مانند مشهد با فرهنگ اسلامی و اقتصاد مقاومتی تناقض دارد.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مشهد مهد معنویت است اما فضای معنوی ندارد؛ به عبارتی اشرافی‌گری در این شهر نفوذ پیدا کرده و با سیره امام رضا (ع) که مظهر ساده زیستی هستند تناسبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان باید در تصمیم‌گیری‌های شهری تأثیرگذار بوده و مشارکت داشته باشند، گفت: مشهد باید مکانی برای گفت‌وگوهای عمومی و مناظره‌های مذهبی غیرسیاسی باشد و شهروندان در تصمیمات دخیل باشند.

انتظاری با بیان اینکه بسیاری از ابنیه تاریخی مشهد به علت مدرنیته کردن شهر نابود شده‌اند، گفت: در معماری ساختمان‌های مشهد اثری از معماری اسلامی دیده نمی‌شود در حالی که تمدن اسلام تمدنی اصیل است و با بدل سازی سازگاری ندارد بنابراین باید از الگوبرداری فرهنگ غرب در زمینه معماری شهری جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.