۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 467057

ممکن است متضاد به نظر برسد، اما برخی میوه‌ها و سبزیجات هنگامی که پخته می‌شوند از ارزش تغذیه ای بیشتری برخوردار می‌شوند.

سبزیجاتی که در حالت پخته سودمندتر هستند

به گزارش قدس آنلاین، پختن میوه‌ها و سبزیجات موجب تغییر ظاهر، بافت و رنگ‌ها آنها می‌شود و از این رو جای شگفتی نیست که برخی از مواد مغذی موجود در آنها نیز طی روند پخت از بین بروند. بر همین اساس، شاید این گونه در ذهن شما جا افتاده باشد که مصرف میوه‌ها و سبزیجات به صورت خام سودمندتر است. اما برای برخی از ما مصرف مواد غذایی خام ممکن است امکان پذیر نبوده و یا چندان راحت نباشد. از این رو، آگاهی از این مساله که همه سبزیجات هنگامی که خام هستند لزوما سالم‌تر نیستند می‌تواند امیدوارکننده باشد. در ادامه با برخی سبزیجات که پس از پخته شدن ارزش غذایی بیشتری پیدا می‌کنند بیشتر آشنا می‌شویم.

اسفناج

فولات، ویتامین C، نیاسین، ریبوفلاوین، و پتاسیم در اسفناج خام فراوان‌تر هستند اما با پختن آن بر میزان ویتامین A، ویتامین E، پروتئین، فیبر، روی، تیامین، کلسیم، و آهن دریافتی افزوده می‌شود و همچنین کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن، لوتئین، و زیگزانتین در اسفناج پخته هر چه بیشتر قابل جذب می‌شوند. مقایسه میزان مواد مغذی در سبزیجات خام و پخته پیچیده بوده و همواره باید جوانب مختلف آنچه به دست می‌آورید و آن چه از دست می‌دهید را سبک و سنگین نمایید.

کدو تنبل و دیگر کدوهای زمستانی

کدو تنبل خام برای بسیاری از مردم جهان یک جز اصلی از فهرست غذایی آنها را شامل نمی‌شود. اما اگر فکر می‌کنید کدو تنبل و دیگر کدوهای زمستانی در حالت خام از مواد مغذی بیشتری برخوردار هستند، بهتر است این ذهنیت را تغییر دهید. کدو تنبل پخته دارای تمامی آنتی اکسیدان‌های فوق العاده مانند بتاکاروتن است که پس از حرارت دیدن جذب آنها آسان‌تر نیز می‌شود.

منبع: آرمان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.