قدس آنلاین: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان تاثیر گذاری خانواده در جامعه پذیری و پیشگیری از جرم دانش آموزان، از جامعه و مدرسه بیشتر است.

خانواده در پیشگیری از وقوع جرم دانش‌آموزان نقشی اساسی ایفا می‌کند

علیرضا کاظمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش یک دستگاه بزرگ است که تمامی دستگاه‌ها با آن تعامل و همکاری دارند، اظهار کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی با طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و تلاش‌های بی‌نظیری که در عرصه‌های مختلف داشته است، سرآمد انجمن اولیا و مربیان کشور است و حضور با نشاط اولیا در حوزه تعلیم و تربیت و پیگیری آن‌ها، مدیون تلاش دوستان در این حوزه است‌.

وی نظام‌های تربیتی در جامعه را به سه صورت؛ نظام خانواده، نظام آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت نام برد، آن‌ها را با بدن انسان تشبیه کرد و افزود: نظام خانواده به عنوان قلب و پایه حیات زندگی است و استمرار کار نظام آموزش و پرورش مبتنی بر قلب است، آموزش و پرورش کار مغز را انجام می‌دهد و اعضا و جوارح کار نظام تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید به اینکه نیاز به پیوستگی و هماهنگی کامل بین این سه نظام حس می‌شود و پایه این هماهنگی خانواده است، گفت: پژوهش‌هایی که در حوزه میزان اثر گذاری تعلیم و تربیت صورت گرفته، میزان تاثیر گذاری خانواده بر جامعه‌پذیری دانش آموزان و پیشگیری از وقوع جرم آن‌ها را، به مراتب از مدرسه و جامعه بیشتر عنوان کرده است.

وی نقش خانواده را بی‌بدیل و بی نظیر دانست و ابراز کرد: در تعلیم و تربیت بیشترین انرژی را باید صرف ایجاد خانواده متعادل کنیم که در این خانواده کانون محبت، صفا، منطق، استدلال و تعامل و تعادل برقرار باشد.

کاظمی تصریح کرد: در صورت تربیت صحیح و اصولی در خانواده، نظام آموزش و پرورش می‌تواند مهارت‌های خوبی را در دانش‌آموزان نهادینه کند.

وی انجمن اولیا و مربیان را یک رکن حیاتی و مهم تلقی و اظهار کرد: تحقق اهداف آموزش و پرورش را مبتنی بر یک تعامل صریح و همه جانبه در فضای تعلیم و تربیت می‌دانیم، که این نظام همه تلاش خود را در این زمینه کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مشارکت با اولیا و مربیان معنا پیدا می‌کند و مدرسه‌ای که بتواند با اولیا و مربیان خود رابطه خوبی برقرار کند در آن پیشرفت زیادی حاصل می‌شود، گفت: پارلمان اولیا و مربیان بسیار عظیم است و خانواده‌ها، با تمام مشغله و کمبود وقت، راهکارهای پیشبرد تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را به مدرسه ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین را پیش ببریم و سیاست‌های تحولی مقام معظم رهبری را در حوزه مسائل آموزش و پرورش و خانواده عملی کنیم، باید در حوزه اولیا و مربیان سرمایه بیشتری را معطوف کنیم.

کاظمی با بیان اینکه در نظام کشور هیچ شبکه‌ای گسترده‌تر و حیاتی‌تر از آموزش و پرورش وجود ندارد که بتواند با اولیا و مربیان ارتباط برقرار کند تا از این طریق، سیاست‌ها و دیدگاه خود را به خانواده ابلاغ کند، بیان کرد: با تاکید بر  کیفیت بخشی و اثر بخشی به پارلمان اولیا و مربیان، نگاه می‌کنیم و آن را از حوزه‌های ‌دیگر عبور می‌دهیم.

وی با تاکید به اینکه اولیا و مربیان وظایف مهمی را به خانواده ارائه می‌دهد، ابراز کرد: به همان میزانی که برای دانش‌آموزان سرمایه گذاری می‌کنیم، باید بیشتر از آن برای انجمن اولیا و مربیان سرمایه گذاری کنیم و باید به این قبیل سوالات که آیا ساختاری که برای انجمن اولیا و مربیان در نظر گرفته شده است به اندازه کافی و وافی است و آیا منابع انسانی و مادی و برنامه‌های اثر بخش برای این حوزه تدارک داده‌اند یا خیر، پاسخ داده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.