گروه هنر قدس- تکتم بهاردوست: بعد از تعطیلی برنامه «هفت» چشممان به تعطیلی برنامه «صبح بخیر ایران» هم روشن شد؛ قدیمی‌ترین برنامه صبحگاهی با قدمتی 20 و چند ساله که زمانی نامش ما را به یاد اقبال واحدی و آن فریادهای صبحگاهی و سفرهای پر سر و صدایش می‌انداخت.

خداحافظی با یک خاطره خوب دیگر

بعدها محمدرحمان نظام‌الاسلامی ‌هم در کنار واحدی قرار گرفت و مدتی عهده‌دار اجرای برنامه شد. صلابت کلام نظام‌الاسلامی‌ و تسلطش بر اجرا، مخاطبان زیادی را با این برنامه همراه کرده بود. اما در این یکی دو سال اخیر بنا بر دلایلی «صبح بخیر ایران» دیگر شباهت چندانی به آن برنامه پرمخاطب قدیمی ‌ندارد. حتی تعطیلی‌ها و تغییرات مختلف هم نتوانست آب رفته به جوی را بازگرداند.

برنامه ای قدیمی ‌ که بی‌قدر شد

«صبح بخیر ایران» اولین برنامه صبحگاهی تلویزیون بود که از شهریور 73 آغاز به کار کرد. آن زمان تلویزیون چند شبکه محدود داشت و همان شبکه‌های محدود هم هنوز شبانه‌روزی نشده بودند. در آن سال‌ها تجربه بیدارشدن با برنامه‌ای تصویری و پرنشاط و دیدن چهره‌های پر جنب و جوشِ مجریان پرنشاط برای مخاطبان صدا و سیما جالب و هیجان‌انگیز بود. به مرور زمان حدود یک ساعت از زمان پخش برنامه کاسته شد. چون اوایل از ساعت 5 و 45 دقیقه تا 10 روانه آنتن می‌شد و بعدها زمان پخش آن به ساعت 6 تا 9 محدود شد.

سال‌ها از این برنامه به عنوان یکی از ماندگارترین و پرمخاطب ترین برنامه‌ها یاد می‌شد؛ ساختاری متفاوت و پربیننده که به‌یک‌باره از سکه افتاد و با توقف‌های گاه و بیگاهش و شاید تغییر ساختار کلی برنامه، همان چند مخاطبی هم که برایش مانده بود را دلزده کرد!

برنامه‌ای که دیگر مخاطب ندارد

در پی انتشار خبر تعطیلی قدیمی‌ترین برنامه صبحگاهی با قدمتی 20 و چند ساله و جایگزنی برنامه‌ای با نام «فرمول یک»، احسان نیلی تهیه‌کننده «صبح بخیر ایران» به خبرنگار ما گفت: اینکه یک برنامه‌ای زمانش تمام شده باشد، چیزی عجیبی نیست. به هر جهت «صبح بخیر ایران » هم مثل هر کار دیگری باید یک روزی تمام می‌شد. ولی اینکه به‌یک‌باره تعطیل شده است، مطمئناً نمی‌توانست یک تصمیم یک‌شبه و ناگهانی باشد. ولی به هر شکل تصمیمی ‌است که گرفته شده و باید به آن احترام گذاشت. نمی‌دانم، شاید مسؤولان سازمان با روی کار آمدن تیم جدید خواسته‌اند در شکل و ساختار یک برنامه صبحگاهی نوآوری داشته باشند؛ چیزی که می‌گویند مدتی است «صبح بخیر ایران» از آن بی‌بهره است و همین موضوع باعث از دست دادن مخاطبانش شده است.

قابل پیش بینی بود

در همین رابطه اقبال واحدی، یکی از مجریان و دست‌اندرکاران «صبح بخیر ایران»، هم با ابراز بی‌اطلاعی از این تصمیم گفت: گرچه تقریباً دو سه سالی است که زمزمه‌های تعطیلی این برنامه شنیده می‌شد ولی من در جریان تعطیلی حال حاضر این برنامه نبودم چون اصلاً از برنامه‌های اجرایی این برنامه و سازمان سر در نمی‌آورم. ولی به هر جهت این تصمیمی‌ است که فضل‌الله شریعت‌پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک، گرفته است. چون مدتی است حرف شبکه این است که «صبح بخیر ایران» دیگر جایگاه‌اش را از دست داده و با اینکه در این مدت تهیه‌کنندگان مختلفی هم به این برنامه آمدند و مدتی هم بر سر کار بودند، ولی باز هم نتوانستند باعث نجات این برنامه شوند. همه اینها به علاوة مسایل مالیِ سازمان دست به دست هم دادند و باعث تعطیلی این برنامه شدند. چون می‌دانید که برنامه‌هایی از این دست هزینه زیادی را می‌طلبد و با توجه به مشکلاتی هم که سازمان اکنون با آن مواجه است، ادامه این برنامه عملاً غیرممکن بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا این مسایل مالی شامل برنامه جدید نمی‌شود، ادامه داد: نمی‌دانم شاید برنامه جدید بتواند با فراهم‌کردن اسپانسر یا نوآوری در اجرا و تغییر در کلیت برنامه صبحگاهی، دست به تولید برنامه‌ای بزند که مخاطب‌پسند باشد و هزینه‌هایش را تأمین کند.

احمد توکلی یکی دیگر از مجریان قدیمی‌ این برنامه صبحگاهی است که در این رابطه گفت: من هم شنیده‌ام که این برنامه در یکی دو سال گذشته در جذب مخاطب خیلی کوشا نبوده و شاید همین موضوع باعث تعطیلی‌اش شده است این عدم موفقیت هم به نظر من به‌خاطر ساختار قدیمی‌ این برنامه است و اینکه دیگر برای مخاطب هیچ‌گونه تازگی ندارد. برخلاف برنامه‌هایی از این دست، «صبح بخیر ایران»  یک برنامه به‌روز نیست.

این مجری در پاسخ به این سؤال که حضور مجریان جدید تا چه اندازه در تعطیلی این برنامه سهیم بوده است، گفت: زمان ما مجری تعریفی داشت که با الآن خیلی فرق می‌کرد. آن زمان می‌گفتند مجری پل ارتباطی بین مخاطب و رسانه است اگر بتواند رسالتش را در این میان خوب اجرا بکند، کارش را درست انجام داده و اگر نتواند نظر مخاطب را تأمین بکند و باعث ارتباط‌گرفتن مخاطب با برنامه شود، هر اندازه هم برنامه خوب باشد، مجری باید تغییر کند. به نظر من 80 درصد از جذابیت یک برنامه به مجری آن مربوط می‌شود.

برنامه‌ای جدید با ساختاری جدید

فضل‌الله شریعت‌پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک، در توضیح تعطیلی «صبح بخیر ایران» گفت: همان‌طور که می‌دانید سازمان صدا و سیما اکنون با مشکلات مالی مواجه است و از آن‌جایی که این برنامه نمی‌توانست هزینه‌های خود را تأمین کند و برآورد فصل آخر «صبح بخیر ایران» نیز خیلی وقت بود که با شبکه یک به پایان رسیده بود، تصمیم گرفتیم برنامه دیگری را جایگزین آن کنیم.

او در ادامه و در توضیح «فرمول یک» با اجرای سید علی ضیا که در آبان‌ماه جایگزین «صبح بخیر ایران» می‌شود، گفت: «فرمول یک» قرار بود از هفته گذشته به روی آنتن برود که متأسفانه به خاطر مشکلات مالی این اتفاق نیفتاد ولی به هر جهت بزودی به روی آنتن خواهد رفت.

وی تصریح کرد: ایرانگردی؛ موسیقی محلی، بومی‌ و پاپ وسنتی؛ ورزش صبحگاهی و همگانی؛ کتابخوانی؛ و بخش صبحانه از بخش‌های دیگر «فرمول یک» هستند. مسابقه‌ای هم داریم و در کنارش مهمانان مردمی‌ خواهیم داشت و به موضوعات روز و آنچه در شبکه‌های خبری مورد بحث است، می‌پردازیم. این برنامه تا نوروز ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.