نخست وزیر ترکیه بار دیگر نسبت به عدم پایبندی اتحادیه اروپا به تعهدات خود برای پیوستن آنکارا به این بلوک اقتصادی و سیاسی هشدار داد.

 "ییلدریم"، اروپا را تهدید تلویحی کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه امروز شنبه در سخنانی ضمن اشاره به تلاش های ناموفق آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا، تاکید کرد: اتحادیه اروپا نباید فراموش کند که ترکیه همواره راهکارهای جایگزینی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه بیش از نیم قرن است که برای الحاق به اتحادیه اروپا تلاش می کند و بیشتر از انچه که باید انجام می داده، به تعهدات خود عمل کرده است. اکنون تصمیم با اتحادیه اروپا است.

بر اساس توافقی که چند ماه پیش میان مقامات آنکارا و اتحادیۀ اروپا حاصل شد، ترکیه به‌ازای ممانعت از ورود پناه‌جویان به قارۀ اروپا، امتیازاتی مانند پیشبرد مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا و سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا را دریافت می‎کرد؛ اما مقامات اروپایی تاکنون این امتیازات را به‌دلیل آنچه نقض حقوق شهروندی و سرکوبگری اردوغان در ترکیه دانسته‌‎اند، از آنکارا دریغ کرده‌اند.

ترکیه، پیش از این با تعیین ضرب‌الاجل، به 28 کشور عضو اتحادیۀ اروپا مهلت داده بود تا پایان ماه ژوئن شهروندان ترکیه را از روادید معاف کنند. آنکارا معتقد است که اروپا به تعهدات خود بر اساس توافق صورت گرفته عمل نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.