«شاید هرکدام از سرمایه‌گذاران، چه خرد و چه بزرگ کشور ما از سوپرمارکتی‌ها گرفته تا واحدهای بزرگ اقتصادی به نحوی از عملکرد رسانه‌ها متاثر شوند.» داود دانش‌جعفری با بیان این جمله، خاطره‌ای تلخ از دوران تصدی‌اش بر وزارت اقتصاد تعریف می‌کند تا قدرت رسانه‌ها را نشان دهد.

خاطره تلخ کارآفرینی که رسانه‌ها ورشکسته‌اش کردند

به گزارش اقتصادنیوز، «شاید هرکدام از سرمایه‌گذاران، چه خرد و چه بزرگ کشور ما از سوپرمارکتی‌ها گرفته تا واحدهای بزرگ اقتصادی به نحوی از عملکرد رسانه‌ها متاثر شوند.» داود دانش‌جعفری با بیان این جمله، خاطره‌ای تلخ از دوران تصدی‌اش بر وزارت اقتصاد تعریف می‌کند تا قدرت رسانه‌ها را نشان دهد.

وزیر اسبق اقتصاد در پیشگفتار کتاب «متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری» این چنین روایت می‌کند: به یاد دارم در دوران حضورم در وزارت اقتصاد، کارآفرینی به من مراجعه کرده بود که در کمتر از یک دوره چندماهه به دلیل انتشار گسترده خبر آلوده بودن محصولات لبنی با کاهش تقاضا برای محصولش مواجه شده بود. آن‌طور که ایشان می‌گفتند به واسطه همین کاهش تقاضا واحد تحت مدیریت او تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود و آن کارآفرین کاهش تقاضا برای محصول خود را ناشی از اخباری می‌دانست که رسانه‌ها مکررا منتشر می‌کردند.

با این حال دانش‌جعفری اثرات مثبت رسانه‌ها بر سرمایه‌گذاری را نیز چنین بیان می‌کند: در دیگر سو رسانه‌ها می‌توانند نقش‌های مشوقانه برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. آنجا که ظرفیت‌های اقتصادی کشور را معرفی می‌کنند یا آنجا که فضای کلی کشور را به تصویر می‌کشند. شاید هرکدام از سرمایه‌گذاران، چه خرد و چه بزرگ کشور ما از سوپرمارکتی‌ها گرفته تا واحدهای بزرگ اقتصادی به نحوی از عملکرد رسانه‌ها متاثر شوند و برای همین بررسی این رابطه ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

وی در این کتاب درباره رابطه رسانه و سرمایه‌گذاری تصریح کرده است: سرمایه‌گذاری یکی از نیازهای ضروری اقتصاد ایران محسوب می‌شود. اقتصاد ایران با توجه به ویژگی‌ها و نیازهایی که دارد باید برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی تلاش بیشتری کند. اما در روند انجام سرمایه‌گذاری‌ها بعضا مشکلاتی مشاهده می‌شوند که به نظر می‌رسد برای حل آن مسائل می‌توان از رسانه‌ها یاری گرفت. 

دانش‌جعفری همچنین نوشته است: این موضوع در آینده نیاز به کندوکاو بیشتری دارد؛ به خصوص با گسترش رسانه‌ها و تکنولوژی‌های جدید هم سرمایه‌گذاران ما نیاز دارند که اثر این رسانه‌ها بر کسب‌وکار خود را بدانند و هم دست‌اندرکاران رسانه‌های ما احتیاج دارند که از نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران ما مطلع باشند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.