در دومین روز از ماه هشتم سال 95، رئیس جمهور به همراه اعضای کابینه، مرکزی را به عنوان مقصد سی و دومین سفر استانی خود برگزیدند.

قطب صنعتی کشور در انتظار پاستور نشینان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  دومین روز از ماه هشتم سال ۹۵، قرار است رئیس دولت یازدهم با همراهی تنی چند از اعضای کابینه، استان مرکزی را به عنوان مقصد سی و دومین سفر استانی خود برگزیدند. در همین خصوص هم جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان مرکزی با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در این استان برگزار شد.  

 قطب صنعتی کشور در انتظار پاستور نشینان

شریعتمداری در این جلسه رتبه پانزدهم استان مرکزی در میزان سپرده گذاری، شرکت‌ها، نواحی فعال صنعتی و ظرفیت معدنی قابل ملاحظه را از مهم ترین ظرفیت‌های استان مرکزی برای سرمایه گذاری دانست و افزایش روند رشد تولید ناخالص داخلی را مورد تاکید قرار داد همچنین حرکت به سمت سرمایه‌گذاری در فعالیت اقتصادی و بسیار سود آور محیط زیست را از جمله محورهای برنامه‌های دولت در استان مرکزی اعلام کرد.  
استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و تولیدی کشور درخور توجه بوده و سابقه شکل گیری صنعت در این خطه حدودا به ۵۰ سال قبل می‌رسد. کارخانه هایی همچون، ماشین سازی اراک، آلومینیوم سازی، هپکو، واگن پارس، آذرآب، کمباین سازی و... از جمله پرسابقه‌ترین واحدهای صنعتی و پالایشگاه نفت امام خمینی (ره)، پتروشیمی شازند، کارخانجات سیمان و دیگر نام‌های معتبر در صنعت کشور از جمله شاخص‌ترین واحدهای تولیدی استان مرکزی شناخته می‌شود. در حال حاضر هم به واسطه وجود بیش از ۲۹۰۰ واحد صنعتی، استان مرکزی از منظر شاخص توسعه یافتگی صنعتی در جایگاه چهارم کشور قرار دارد اما آنچه اهمیت این استان را نسبت به سایر استانهای کشور دوچندان می‌کند، وجود تاسیسات هسته‌ای است که استان مرکزی را به شهرتی جهانی می‌رساند چراکه سالهاست ایران تحقیقات متنوعی را در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی هسته‌ای آغاز کرده و براساس استراتژی خود مبنی بر ماموریت‌های مربوط به توسعه فناوری هسته‌ای و تولید برق طی طریق می‌کند.

زیرساخت‌های صنعتی استان مرکزی 

براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی استانداری استان مرکزی، وجود شهرصنعتی بزرگ کاوه، ۲۱ شهرک صنعتی دولتی و خصوصی، ۱۶ ناحیه صنعتی و ۹ قطب صنعتی برخوردار از امکانات زیرساختی، در کنار مناطق ویژه اقتصادی ساوه، زرندیه همچنین گمرکات اراک ساوه و زرندیه، موجب شده تا استان مرکزی از نظر تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استقرار و شکل گیری صنعت از موقعیت ممتازی در کشور برخوردار شود اما همانطور که صنعتی شدن در استان مرکزی سیری صعودی دارد.
آلودگی هوای این استان هم به تناسب صنعت آن روندی رو به فزونی را سیر می‌کند به طوری که با ادامه این مسیر اراک جزء هشتمین شهر آلوده کشور قرار گرفته و به دنبال آن هم نگرانی مسئولان استانی برانگیخته است چراکه کیفیت هوای شهرهای این استان برای ساکنان آن در شرایطی ناسالم قرار دارد.
 

قطب صنعتی کشور در انتظار پاستور نشینان

پتانسیل صادرات

میزان صادرات غیرنفتی این استان خصوصا در برنامه پنجم توسعه، حدود ۵ میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان بیش از ۹۰ درصد به صادرات محصولات صنعتی اختصاص دارد و ۴۸ کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، امارات متحده عربی، سوریه، بلژیک، ایتالیا و ... را مجذوب صادرات استانی کرده کمااینکه وجود فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، شیشه ومصنوعات مرتبط، مواد شوینده، انواع لوله و پروفیل، الیاف مصنوعی، انواع روغنهای صنعتی، پسته، گل، ماهیان زینتی و خدمات فنی و مهندسی، هم در افزایش بیلان صادرات غیرنفتی این استان بی‌تاثیر نبوده است.  

سهم استان مرکزی از سرمایه گذاری خارجی 

به اعتقاد رئیس جمهور و دولتمردانش برجام و شرایط پسابرجام راه سرمایه گذاری خارجی را برای کشورمان هموار ساخته بنابراین بدیهی است که استان مرکزی به واسطه دارا بودن پتانسیل‌های متنوع سرمایه‌گذاری از این قاعده مستثنی نباشد چراکه فرصت‌ها و مزیت‌هایی از این دست، استان مرکزی را به عنوان یکی از موفق‌ترین استانها در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل می‌کند.  
درحال حاضر ارزش مجوزهای سرمایه گذاری خارجی صادرشده بیش از ۶۱۶ میلیون دلار اعلام شده که از این رقم، بیش از ۱۷۵ میلیون دلار جذب ۱۵ کارخانه بزرگ صنعتی می‌شود علاوه بر این لازم به یادآوری است که در اوایل سال جاری پیترسالفرانک مدیرعامل اتاق بازرگانی شوآبن آلمان به دعوت اتاق بازرگانی استان مرکزی به منظور بازدید از ظرفیت‌ها و صنایع خصوصا صنایع سنگین و مادر به این استان سفر کرد تا از این طریق کشورش آمادگی لازم را برای میزبانی ایران در آینده‌ای نزدیک کسب کند بنابراین در جریان سفر خود در کارگروه توسعه صادرات که در استانداری مرکزی برگزار شد اعلام کرد "در این سفر فقط برای دیدن از ظرفیت‌های این استان نیامده‌ایم بلکه با جدیت به دنبال برقراری همکاری و رابطه با استان در مورد حفاظت از محیط زیست با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر هستیم.  
کشور آلمان می‌تواند در زمینه انرژی تجدید پذیر و طرح‌های توسعه‌ای و تحقیقاتی با کشور ایران و به ویژه استان مرکزی همکاری داشته باشد و از این ظرفیت در استان مرکزی استفاده کند همچنین به عنوان یک منطقه تولیدی و صنعتی می‌توانیم در زمینه قطعه‌سازی خودرو، ماشین‌آلات سنگین کاربردی، تولیدات هوا فضا، آی‌تی و ماشین‌آلات تولیدی با استان مرکزی همکاری داشته باشیم".
از سوی دیگر در دوره پسابرجام شرایطی فراهم آمد که سفیر فرانسه راهی ایران شد و با فعالان اقتصادی استان مرکزی دیدار و سفارت این کشور اعلام کرد "فرانسه تنها به دنبال برقراری روابط با تهران نیست، بلکه به دنبال برقراری تعامل با سایر شهرهای ایران از جمله اراک است. با توجه به اینکه استان مرکزی سومین قطب صنعتی ایران است، قطعا صنعتگران فرانسه به دنبال برقراری ارتباطات اقتصادی با این منطقه خواهند بود". 
‌با این حال رئیس جمهور کشورمان در حالی تهران را به مقصد استان مرکزی ترک می‌کند که بنا دارد افتتاح رسمی سامد، شرکت در آخرین جلسه هماهنگی سفر، دیدار با امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان، حضور در نشست ایرانیان مقیم خارج از کشور، حضور در ویژه برنامه سیمای استان را در لیست برنامه‌های این سفر استانی قرار دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.