۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 467436

پوست با عناصر محیطی در ارتباط است و به عنوان لایه‌ای از بدن مورد تحریک و آسیب قرار دارد. در این فصل باد، گرما، خشکی و رطوبت بیش از حد، اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛‌ هنگامی که آب و هوا شروع به تغییر می‌کند و رطوبت هوا کاهش می‌یابد و پوست خشک می‌شود. قبل از این که آب و هوای پاییزی پوست شما را غافلگیر کند، لازم است از لب، صورت و دست‌های خود محافظت کنید، چرا که خشکی پوست در این فصول آزاردهنده است.

پوشاک مناسب برای پاییز چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم آنلاین ، دکتر سولماز نخعی‌زاده، متخصص پوست و مو در این باره می‌گوید: تغییر هوا در پاییز و زمستان می‌تواند روی پوست تاثیر بگذارد. برای این که در این فصول پوست سالم بماند، نیاز به پوشش اضافه ازجمله کلاه و دستکش و کاپشن پاییزه است. هوای سرد و کاهش رطوبت می‌تواند باعث خشکی و ترک‌خوردگی و تحریک پوست شود. همچنین ترکیب باد پاییزی و آفتاب باعث ایجاد سوختگی، تشدید آن و اگزمای پوستی شود. استفاده از دستکش، روشی بسیار ساده برای محافظت دست از خشکی و اگزماست.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

وی با اشاره به این که خشکی پوست می‌تواند ناراحت‌کننده و ناخوشایند باشد و باعث ایجاد چین و چروک شود، می‌گوید: لازم است برای جلوگیری از خشکی، مرتب و مداوم از مرطوب‌کننده استفاده شود. به گفته دکتر نخعی‌زاده، برای تأمین نیاز پوست به آب و روغن، بهترین زمان استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، بلافاصله بعد از حمام است.

آب داغ و دوش گرفتن طولانی ممنوع

یکی از نکات حائز اهمیت این است که در این فصل، زمان شست‌وشو در حمام کوتاه باشد و از آب ولرم استفاده شود. این متخصص با اشاره به این موضوع می‌گوید: تماس طولانی با آب داغ، باعث شسته شدن چربی مفید پوست و خشکی بیشتر می‌شود. همچنین لازم است، استفاده از وسایل شست‌وشو مثل لیف و کیسه محدود شود و صابون کرم دار یا گلیسیرین یا پن‌های شست و شو مصرف و مرطوب‌کننده بعد از استحمام استفاده شود. به بیان دیگر استفاده مرتب و مداوم از مرطوب کننده‌ها در فصل پاییز و زمستان ضرورت دارد.

لباس مناسب بدن شما

ممکن است در این فصل، لباس شما خشکی پوست را تشدید کند. الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم، اجازه می‌دهد، پوست نفس بکشد اما پشم، اگر چه طبیعی است، حتی پوست‌های معمولی را تحریک می‌کند. بهتر است در انتخاب جنس لباس دقت داشته باشید. شستن لباس با مواد شوینده معطر هم می‌تواند پوست شما را تحریک کند.
راه‌های زیادی برای مراقبت از پوست وجود دارد و لازم است در هر فصلی به دما و رطوبت هوا توجه کرد اما به طور کلی چند عنصر بشدت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند که عبارتند از: استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب، سیگار کشیدن، استرس و اضطراب و نداشتن رژیم غذایی سالم. در واقع با توجه و رعایت این موارد می‌توان پوستی سالم و بدون چین و چروک داشت.

چشمی به رنگ برگ پاییز

وقتی بهار و پاییز از راه می‌رسد یکی از اعضایی که بشدت باید از آن مراقبت کرد، چشم است. آلرژی چشمی یکی از شایع‌ترین علــت‌هـای مراجعه به چشم پزشک است. علائم آلرژی چشمی در افراد مختلف متفاوت است. دکتر الناز نکویی متخصص چشم می‌گوید: گرده گل‌ها و گیاهان، مو و کرک و پر حیوانات و داروها و لوازم آرایشی نقش اساسی در آلرژی چشمی دارند. مهم‌ترین عامل، واکنش حساسیتی ماده‌ای به نام هیستامین است. هیستامین باعث خارش و همچنین گشادی رگ‌های چشم می‌شود و در این شرایط، چشم قرمز به نظر می‌رسد.
وی می‌افزاید: یکی از بیماری‌های آلرژیک چشمی، ورم ملتحمه است. این بیماری بر اثر حساسیت به گرده گل و گیاهان ایجاد می‌شود و در فصل بهار و پاییز شایع‌تر است. علائم مهم شامل خارش، سوزش، قرمزی چشم، اشک ریزش و تورم پلک و ملتحمه است.
این متخصص در پاسخ این سوال که هر خارش چشمی در پاییز نشانه حساسیت است، می‌گوید: بسیاری از بیماری‌های چشمی می‌تواند با آلرژی اشتباه شود. شایع‌ترین بیماری‌ها خشکی چشم، انسداد مجرای اشکی و ورم ملتحمه عفونی است.
به گفته دکتر نکویی، نحوه درمان آلرژی چشمی پرهیز از عامل حساسیت زا، کمپرس سرد، داروهای مناسب و اجتناب از خود درمانی است.

عینکی برای صورت پاییز

براساس مطالعات انجام شده، ساعت اقامت در شرایط آفتابی احتمال بروز بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهد. در نتیجه لازم است از عینک آفتابی استفاده شود. بیشتر مردم عینک آفتابی را در تابستان و آب و هوای گرم ضروری می‌دانند، اما عینک آفتابی باید در طول سال و در تمام فصل‌ها استفاده شود.
بادهای پاییزی ممکن است در زمان پیاده‌روی، گردهایی را وارد چشم کند. با استفاده از عینک آفتابی می‌توان از تحریک چشم توسط خاک و گرد و غبار جلوگیری کرد. همچنین با توجه به این که در پاییز پوست دچار خشکی می‌شود و اطراف چشم پوست ظریفی دارد، استفاده از عینک آفتابی به محافظت از پوست شما و عدم احساس سوزش و خارش چشم کمک می‌کند.

ویژگی یک عینک آفتابی خوب چیست؟

دکتر نکویی در پاسخ این پرسش می‌گوید: عینکی را خریداری کنید که ۹۹ تا صد درصد اشعه UV را جذب کند. برخی افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از UV دارند؛ ‌ مانند بیماران مبتلا به ماکولای شبکیه و افرادی که داروهای حساس‌کننده به نور استفاده می‌کنند. بهترین عینک آفتابی آنهایی هستند که صد درصد اشعه UV را جذب کنند، بهترین کیفیت اپتیکی را داشته باشند و احتمال شکسته شدنشان ضعیف باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.