میزان تراکم استخوان را می توان به یک پس انداز طولانی مدت بانکی تشبیه کرد؛ تا حدود 35 سالگی فرصت دارید که برموجودی این حساب بیفزایید. پس از این سن میزان برداشت از حساب همواره بیشتر از میزان واریزی است و در دوران سالمندی این افزایش برداشت می تواند به ورشکستگی منجر شود.

آخرین مهلت افزایش ذخیره استخوانی، 35 سالگی است

به گزارش قدس آنلاین، در سال های اخیر شیوع پوکی استخوان در ایران رو به افزایش گذاشته است و باتوجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر به نظر می رسد پوکی استخوان در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک معضل جدی، سیستم سلامت عمومی و بهداشت سالمندان را به چالش بکشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پوکی استخوان به عنوان شایع ترین بیماری متابولیکی استخوان ازمهم ترین بیماری های دوران سالمندی به شمار می رود.
دکتر سید احمد رئیس السادات افزود: هم اکنون حدود ۶ میلیون سالمند در کشور وجود دارند و براساس پیش بینی های انجام شده جمعیت بالای ۶۰ سال کشور در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. این موضوع نشان می دهد که بیماری پوکی استخوان در این سنین باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
پوکی استخوان به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود، پوکی استخوان اولیه با افزایش سن، یائسگی و عادات مربوط به شیوه زندگی مانند مصرف سیگار، الکل، رژیم غذایی نادرست و فعالیت فیزیکی ناکافی ایجاد می شود.
وی ادامه داد: پوکی استخوان ثانویه در اثر بیماری های مختلف (دیابت، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کاهش هورمون های رشد، برخی سرطان ها و ... ) یا استفاده از دارو از جمله داروهای استروئیدی (کورتون) و ضد تشنجی، داروهای مورد استفاده در درمان بیماری های تیروئیدی و ... ایجاد می شود.

توصیه های تغذیه ای

مصرف فرآورده های لبنی (شیر، ماست، کشک و دوغ کم نمک)، انواع سبزی، حبوبات و میوه های تازه و استفاده متعادل از مواد غذایی پروتئینی مانند ماهی و تخم مرغ وهمچنین پرهیز از استفاده بی رویه از نوشابه های گازدار و قهوه از جمله توصیه های غذایی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: استفاده مناسب از مکمل ها و ویتامین ها از جمله ترکیبات حاوی کلسیم و ویتامین D اگرچه می تواند نقش مفیدی داشته باشد، به هیچ وجه، جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی نیست.
شایع ترین محل های شکستگی ناشی از استئوپروز، ستون فقرات پشتی و کمری، انتهای ساعد و استخوان لگن است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.