قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه متاسفانه در شرایطی که منابع آب رو به کاهش است حدود 90 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم،گفت:طبق آمار موجود در دهه‌های قبل همواره از 130 میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی برخوردار بودیم، اما آمار در شش سال اخیر به کمتر از 100 میلیارد مترمکعب تنزل داشته است.

کاهش ۳۰ میلیارد مترمکعبی آبهای زیرزمینی/ بیلان منفی سالانه ۵ میلیون متر مکعب

به‌گزارش فارس، ستار محمودی در نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار با اشاره به اینکه متاسفانه در شرایطی که منابع آب رو به کاهش است، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم گفت:طبق آمار موجود در دهه‌های قبل همواره از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی برخوردار بودیم، اما بر اساس آمار ۲۰ سال اخیر، منابع آب تجدید شونده به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب و در شش سال اخیر به کمتر از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب تنزل داشته است.

*بیلان منفی سالانه ۵ میلیون متر مکعب

وی افزود:در خصوص آثار تخریبی این استفاده نادرست از منابع زیرزمینی بر چهره طبیعت کشور باید اذعان شود که از ۶۰۹ دشت کشور، بیش از ۳۰۰ دشت به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده که از سرمایه ذخیره استراتژیک خود بیش از پیش استفاده کرده و به همین سبب، سالانه حدود ۵ میلیون متر مکعب بیلان منفی را شاهد هستیم.

محمودی با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع آب زیرزمینی کشور، طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را در دست اجرا دارد، گفت: در این طرح ضمن کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی، از برداشت‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شده و در جهت تغذیه بیشتر منابع آب تجدید پذیر می‌کوشد.
قائم مقام وزیر نیرو افزود: مطالعه هر یک یا چند دشت در استان‌های مختلف کشور به یک دانشگاه واگذار شده یا می‌شود تا با انعطاف فکری علمی بتوانیم تصمیمات بهتری را در مسیر اصلاح منابع آب زیرزمینی اتخاذ کنیم.
او با بیان اینکه تالاب‌ها و محیط زیست نیز در این برنامه از سهمیه بندی آب برخوردار خواهند بود، اظهار امیدواری کرد تلاش کنیم تا این برنامه‌ها مداوم و مستمر اجرایی شود.

وی در ادامه به تخصیص منابع آب و آب قابل برنامه‌ریزی برای تمامی دشت‌های کشور در چند سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: تأمین آب جوامع فقیر در کشور و سایر نقاط، اصلاح روش‌ها و رفتارهای مصرفی، سرمایه گذاری بیشتر در مسائل زیست محیطی و رعایت حریم منابع و تاسیسات آبی مانند رودخانه‌ها بایستی، در اولویت قرار گیرد.

محمودی همچنین از تنش آبی برای ۷۰ درصد کشورهای جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی خبر داد و گفت: آمارها می‌گوید که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۵ درصد نیازهای آبی بشر از منابع آب زیرزمینی استحصال می‌شود و اگر به همین صورت ادامه یابد، حدود ۷۰ درصد کشورهای جهان به نوعی با تنش آبی مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: مجموعه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ به عنوان اهداف هزاره سوم با حضور ۱۱۹ کشور جهان مصوباتی داشت تا به بیشترین عارضه‌هایی که گریبانگیر بشر است، بپردازد؛ سازمان ملل مصمم شده تا در برنامه‌های خود سه هدف اصلی شامل ریشه کنی فقر و گرسنگی، کاهش مرگ و میر کودکان و تضمین پایدار محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: بر اساس نظر مدیران و متخصصان جهانی آب، کشورهایی که تا ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند جزء کشورهای پایدارمحسوب می‌شوند که زیان نمی‌بینند و کشورهایی که تا ۶۰ درصد از منابع تجدیدپذیر خود استفاده کنند، آثار نامطلوب و تخریبی آن بر روی محیط زیست خود مشاهده خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.