درحالی هر گیلو گرم سیب سفید و قرمز برای مصرف کننده نهایی در مبادی تولیدی مانند شهرستان مراغه ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این محصول در بازار تهران قیمتی بین ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان دارد.

رشد ۵ برابری قیمت سیب از مراغه تا تهران

به گزارش تسنیم، بازار محصولات کشاورزی در هفته‌های گذشته بازار کم تلاطمی را تجربه می‌کند و قیمت محصولات کشاورزی برای مصرف‌کننده از ثبات نسبی برخوردار است، اما این ثبات به معنی آن نیست که این محصولات به قیمت مناسبی در اختیار  مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی قرارگرفته است.

بنا بر گزارش میدانی خبرنگار تسنیم از شهرهای مبادی تولید برخی از محصولات کشاورزی، در این اماکن فاصله عمیق و معناداری میان قیمت عرضه محصولات توسط کشاورزان و بازار مصرف  و در شهر تهران وجود دارد.

هر کیلوگرم سیب قرمز و سفید در مبادی تولید ۷۰۰ تومان تا هزار تومان برای مصرف‌کننده خرد عرضه می‌شود که قیمت این محصول در بازار تهران و در میادین میوه و تره‌بار ۲ هزار و ۸۰۰ تومان و در سطح شهر ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بنابراین گزارش این قصه تکراری و دردناک "فاصله زیاد قیمتی عرضه تا تقاضا" را در محصول دیگری مانند انگور نیز می‌توان، شاهد مثال گرفت، به‌طوری‌که انگور بی‌دانه قرمز و سفید در مبادی تولید برای مصرف‌کننده خرد به ترتیب هزار و ۲۰۰ تومان و هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که این محصول در مغازه های سطح شهر تهران ۳ هزار تومان و ۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.

قیمت انواع میوه و محصولات کشاورزی در نقاط مختلف شهری مانند تهران با توجه به میزان سرقفلی، انصاف فروشنده، هزینه‌های حمل و نقل از مبدأ تولید، تعدد واسطه‌ها  و نظارت مسئولان متفاوت است.

بنابراین گزارش متوسط نرخ برخی‌از میوه و صیفی‌های موجود در بازار تهران به شرح زیر است.

هر کیلوگرم موز ۴ هزار و ۵۰۰ تومان،  سیب زرد و قرمز ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا  ۳ هزار و ۸۰۰ تومان،  نارنگی ۴ هزار تومان،  پرتقال  ۴ هزار تومان،  انار ۳ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵ هزار تومان،   لیموشیرین ۳ هزار تومان تا  ۴ هزار تومان،  هندوانه ۶۵۰ تومان تا ۸۰۰ تومان،  انواع انگور هزار و  ۸۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان،   شلیل۴ هزار تومان تا  ۵ هزار و ۵۰۰ تومان،  خرمای تازه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خربزه (دستنبو)  هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان،   هلو هسته‌جدا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان،  خیار ۲ هزار تومان،  سبزی ۲ هزار تومان،  کاهو رسمی هزار و ۸۰۰ تومان و سیب‌زمینی و پیاز هزار و ۲۰۰ تومان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.