رئیس‌جمهور در اجتماع مردم استان مرکزی گفت: امروز معضل اصلی ما عدم رونق اقتصادی بوده، معضل ما بیکاری نسل جوان و تحصیل‌کردگان است.

انتخاب بین "ترامپ و کلینتون" انتخاب بین بد و بدتر است/ معضل اصلی امروز "عدم رونق اقتصادی" است/ جذب ۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار در پسابرجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز در سخنرانی در جمع مردم استان مرکزی در ورزشگاه پنجم مرداد اظهار داشت: بسیار خوشحالم خداوند به من و هیئت همراه توفیق داد تا امروز خدمت مردم استان مرکزی و شهرستان اراک باشیم، شور و شوق و مهمان‌نوازی مردم عزیز و جوانان غیور در خیابان‌های این شهر نشان عشق مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران و حمایت از دولت منتخب خودشان و خمت‌گذارشان است.

وی افزود: ایام به نام سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) که همه افتخار داریم در طول تاریخ از فرهنگ، راه، مسیر او برای سعادت خود و جامعه الهام گرفتیم و در سال جاری مردم عزیز کشورمان نسبت به همه سال‌های گذشته پرشورتر در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش نشانی از عشق و پیوستگی خود را با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خاندان رسالت نشان دادند. بی‌تردید ملتی که در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) و خط سالار شهیدان است همواره در مسیر اعتلا و پیشرفت و سربلندی خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: استان مرکزی به عنوان سرزمین طلوع آفتاب قرن و قرون اخیر به عنوان زادگان آن مرد استثنایی تاریخ است و همان استانی است که بر سر همه مردم دنیا و ایران منت دارد تا فرزندی را تربیت کرد که توانست پرچم عزت و آزادگی ملت ایران را در شرایط تاریک استبداد و استعمار برافرازد و مردم را به اوج عزت و شکوه و آزادگی برساند.

روحانی بیان کرد: ایام اوایل آبان مصادف با سالروز شهادت فرزند برومند امام(ره) آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره) است که در سال 1356 شهادت او موج بزرگی را در صفوف مبارزان به وجود آورد و شرایط را برای پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در آن روزگار بعد از سالها خاموشی صدای رسای و بلند مردم در سراسر کشور در مراسم بزرگداشت آن عالم فرهیخته به گوش جهانیان رسید و انقلاب در مسیر سرعت خود برای پیروزی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که ملت ما قدردان امام(ره)، خط و راه امام(ره) است بیان کرد: ملت ما  پاسدار خوبی برای مسیر امام(ره) عزت و آزادگی و اسلامی که اسلام سیاسی، اسلام حاکمیتی که امام(ره) برای ما به ارمغان آورده است.

وی با بیان این که این استان، استان امیرکبیر است گفت: استان آن فرهیخته‌ای است که در مناجاتش با خدا گفت امیر تویی، خدایا کبیر تویی و من همان فرزند آشپز ساده هستم، امیرکبیر شخصیتی که برای ایران ما در آن مقطع تاریخی به خوبی اثبات کرد که اندیشه و سازمان و نهادهای قدیمی در آن شرایط جهان، قادر به پیشرفت کشور در مسیر تمدن نوین نیست. امیرکبیر برای ما استقلال، پیشرفت آورد و شخصیتی بود که کشور ما در مسیر تحرک علوم نوین، در مسیر صنعت، سربلندی قرار داد.

رئیس جمهور بیان کرد: این استان آنقدر فرهیخته دارد که اگر بخواهیم اسامی بزرگانی همچون آیت‌الله اراکی، نراقی و آن همه فرهیخته مانند حسابی، قریب و آن همه مردم دلاور دوران دفاع مقدس که برای کشور و سرزمینشان مقاومت کردند و توانستند کشور ما را در برابر تجاوز بیگانگان در کنار سایر مردم حراست و حفاظت کنند.

وی با بیان این که استان مرکزی یعنی استان صنعت بیان کرد: استان مرکزی یعنی استان زیربنایی برای تحرک صنعتی در سراسر کشور استان مرکزی یعنی استانی که از 50 سال پیش به عنوان بزرگترین مرکز صنعتی کشور بوده است. امروز همه تلاش دولت یازدهم احیای واحدهای صنعتی این استان و شهرستان در کنار همه واحدهای صنعتی کشور است.

رئیس‌جمهور با اشاره به‌ این که استان با واحدهای صنعتی فراوان در شرایطی قرار دارد که ما می‌توانیم بر صنعت استان به عنوان چرخ اصلی صنعت کشور تکیه کنیم، اظهار داشت: 893 واحد صنعتی است که 648 آن فعال، 69 واحد نیمه فعال و 176 واحد آن غیرفعال که عمدتا مربوط به دوران قبل از دولت یازدهم است و تلاش است در سال 95 واحدهای صنعتی را به حرکت درآوریم. 

روحانی خاطرنشان کرد: امروز معضل اصلی ما عدم رونق اقتصادی است معضل ما بیکاری نسل جوان و تحصیل کردگان است. ما برای اشتغال پایدار نسل جوان راهی جز ایجاد رونق اقتصادی نداریم. سال 95 سال رونق اقتصادی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به وعده دولت گفت: از آغاز سال وعده ما به مردم بوده که برنامه دولت تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی 5 درصدی است از آغاز سال به مردم قول دادم که حداقل 7500 واحد صنعتی کوچک و متوسط را از طریق تسهیلات بانکی فعال خواهیم کرد.

وی افزود: آمار خوشحال کننده‌ای عرضه بداریم تا تاریخ 27 مهرماه 95 بالغ بر 12225 واحد تولیدی با 9 میلیارد 190 میلیون تومان تسهیلات از بانکها حرکت خود را شروع کنند این یعنی یک حرکت بزرگ اقتصادی در کشور است. این به معنی حرکت بزرگ اقتصادی در کشور است و این رقم تا پایان سال اضافه می‌شود و مردم همه باید با هم عظمت ایران را بیش از گذشته بی‌آفرینند و تلاش ما برای بازکردن زنجیر تحریم از دست‌ و پای اقتصاد کشور و ایجاد شرایط برای رونق اقتصادی است.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع برجام گفت: برجام به معنای احقاق حقوق ملت ایران بود، برجام برای صادر کردن آب سنگین اراک بود، برای صادر کردن UF6 نطنز به کشورهای صنعتی جهان بود و برای این بود که در دنیای امروز بتوانیم آزادانه گاز، نفت، محصولات پتروشیمی و سایر میعانات را صادر کنیم. آیا کسی در ایران هست که از احقاق حقوق ملت خوشحال نباشد و از تجارت با دنیا خورسند نباشد و آیا کسی هست که از باز شدن راه برای کشاورزی و صنعت خوشحال نباشد؟

رئیس جمهور با طرح این سئوال که  آیا امروز در کشور ما کسی است که از لغو 6قطعنامه ظالمانه خوشحال نباشد؟ گفت: برجام پیروزی ملت ایران است، برجام پیروزی تدبیر مقام معظم رهبری است، برجام پیروزی مقاومت ده ساله و دوازده ساله ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه است.

وی با شاره به این‌که ما باید امروز از فضای بعد از برجام استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: همه سفرهایی که بعد از برجام انجام می‌گیرد برای رونق اقتصادی کشور است و برای آن است که در قاره های مختلف و سراسر جهان بتوانیم رونق جهانی، سرمایه‌گذاری در کشور و آوردن فناوری نوین را فراهم کنیم.

روحانی ادامه داد: چرا باید کشورهای هم سن و سال ما در منطقه آسیا 200میلیارد دلار صادرات داشته باشد و صادرات ما 50میلیارد دلار باشد؟ ملت ما کشوری امن، با سرمایه و سرمایه انسانی است و  آیا باید برای گندم و شکر نیاز به دیگران داشته باشیم، آیا نباید کشاورزی ما نوین شود؟

رئیس‌جمهور با بیان این‌که تنها در بخش صنعت و معدن و تجارت بعد از برجام یک میلیارد و 600میلیون سرمایه خارجی وارد کشور شده است گفت:  قراردادها منعفد شده است، طرح های اقتصادی ما نسبت به مدت مشابه دوبرابر شده است.

روحانی با اشاره به اینکه طرح‌های اقتصادی ما نسبت به گذشته 2 برابر شده است گفت:بعد از برجام 3میلیارد 890میلیون دلار جذب کشور شده است، 133 طرح صنعتی داشتیم که 58طرح آن بهره برداری شده است و 75طرح در حال تکمیل برای بهره برداری است.

رئیس جمهور ادامه داد: زنجیری که روی پاهای اقتصاد ایران بود، مانع بود و امروز زنجیر نیست و باید حرکت کنیم، مانع اصلی برداشته شده روابط بانکی ما با دنیا برقرار شده و روز به روز این روابط گسترده تر می‌شود.

وی با بیان اینکه غاصبی باغ ما را غصب کرده بود، غاصب را بیرون کردیم، گفت: درب باغ به روی مردم باز شده است، یک عده کودک به درب باغ آمده‌اند می‌گویند سیب و گلابی کجاست که ما میل کنیم، ما باغ را از دست غاصبان درآوردیم و درخت کاشته ایم و این باغ آماده باروری است و صبر برای باروری این باغ لازم نیست؟

روحانی خاطرنشان کرد: کسانی که فکر می‌کنند با حرف‌های نادرست خود ملت ایران را مایوس کنند در اشتباه و خطا به سر می‌برند.

وی با اشاره به مردم بزرگ ایران گفت: باید ادبیاتمان ادبیات امید، ادبیات انسجام، اتحاد و وحدت ملی باشد، نگذارید برخی گفتمان یاس و بدتر گفتمان فروپاشی مدیریت این ملت بزرگ را ترویج و تبلیغ کنند. مردم بزرگ ایران، آدم دروغگو انقلابی نیست، آدم فحاش انقلابی نیست، آنها که از یاس می‌گویند با انقلاب اسلامی ایران رابطه‌ای ندارند.

روحانی اضافه کرد: هرچه پیشرفت کردیم در سایه حمایت مردم بوده، رونق اقتصادی، خودکفایی کشاورزی و برجام، و رشد اقتصادی 5 درصد که به آن خواهیم رسید، از مردم است. همه زندگی ما عشق به ملت ایران، عشق به انقلاب اسلامی، عشق به رهبر و امام راحلمان(ره) است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک خط و یک هدف مشخص دارد گفت: این  نکته را بگویم که در مملکت دو مسیر وجود ندارد و تمام افرادی که بر این باورند در اشتباه هستند زیرا در مملکت تنها یک خط، یک رهبر و یک دولت وجود دارد و مردم برای عزت  و عظمت کشور و سلامتی رهبر و وحدت امت و رونق ایران و برای سربلندی ایران همواره دست دعا به آسمان دارند و بی‌تردید دعای شما توسط خداوند متعال مستجاب می‌شود.

وی افزود: به صراحت بگویم فرق امسال با سال‌های گذشته نمایان است زیرا در سال‌های گذشته در زمینه تهدید ایران، تحریم ایران و تحقیر ایران مسابقه بود اما اکنون برای ارتباط با ایران، سرمایه‌گذاری در ایران و برای ارتباط تجاری با ایران میان کشورها مسابقه است.

روحانی با بیان این که آینده و مسیر ما روشن است گفت: ما نباید اجازه دهیم عده‌ای در کشور اخلاق ضد حسینی و غیرعاشورایی را ترویج دهند و باید تلاش کنیم در این کشور اخلاق محمدی استقرار یابد.

رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: آمریکایی که مدعی است بیش از 200سال دموکراسی و بیش از 50 سال ریاست جمهوری دارد اما اکنون کشوری بزرگ و صنعتی است که در آن اخلاق وجود ندارد و این امر در مناظرات کاندیداها مشهود است.

وی افزود: در سازمان ملل یکی از رهبران از من پرسیدند که کدام یک را ترجیح می‌دهی؟ و من در پاسخ گفتم کدام بد را به بدتر یا بدتر را به بد ترجیح دهم؟ نحوه حرف‌زدن، اتهام زدن، سخن گفتن و تمسخر کاندیداها را دیده‌ایم و این است دموکراسی و انتخابات آمریکاییان اما انتخاب مردم ایران اسلام و همان دین پیامبر(ص) است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید مانع از این شویم که عده‌ای در دنیا دروغ تهمت و فحشا را رواج دهند و باید دانست که ما همه باهم برادریم و ما به ایرانمان و اسلاممان افتخار می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات استان مرکزی گفت: بارها نامه‌ها، تماس‌ها و مکاتبات نمایندگان شمارا بررسی کرده‌ام و دریافته‌ام که پس از نخستین مسائل اصلی شما که اشتغال و صنعت استان است مسئله آلودگی هوا و محیط زیست را بیان کرده‌اید، من در این زمینه به مردم اراک حق می‌دهم زیرا بار سنگین صنعت کشور به دوش این شهر است.

روحانی با اشاره به موضوع آلودگی محیط زیست استان مرکزی افزود: شما برای احیای صنعت کشور سالیان دراز آلودگی‌ها را تحمل کردید، ما 2نوع آلودگی داریم نوعی ناشی از صنعت، خودروهاست که هم دولت قدمهای بلندی برداشته و برخواهد داشت و قول می دهم دولت از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اراک یکی از شهرهای بزرگی بوده که با بنزین یورو4 آلودگی را در آن کاهش دادیم، گفت: از شهرهایی بود که با گازسوز کردن کوره پز خانه‌ها، تامین گاز نیروگاه آلودگی آن را کنترل کردیم.

روحانی ادامه داد: البته گفتند در چند روز زمستان از سوخت غیر از گاز استفاده شده و به وزیر نفت دستور دادم سوخت مایع نیروگاه شازند از امروز برای همیشه قطع خواهد، این نیروگاه از سوخت گاز بهره مند می شود، واحدهای صنعتی استان حل شده و بخشی حل خواهد شد، بخشی مربوط به آلومینیوم و آندسازی است که تصمیم گرفتیم ظرف 24ماه با بودجه300میلیارد تومان آندسازی را از شهر اراک دور کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به رفع بخش دیگری از مشکلات صنعتی در استان مرکزی گفت: مشکلات بخش صنعتی حل شده و حل خواهد شد از جمله آن نوسازی حمل و نقل است.

وی افزود: بخش دوم آلودگی استان مرکزی مربوط به طبیعت است، و متاسفانه مشکل بخش گرد و غبار وجود دارد در این سفر تصمیم گرفته شد تا 5هزار هکتار از اراضی این تالاب و منطقه بیابانزایی شود، که 12میلیارد تومان هم برای این کار اختصاص داده شده و وزارت کشاورزی مسئول شده است.

روحانی اضافه کرد: برای اینکه وضع آب و هوای استان بتواند در مسیر درستی قرار گیرد، 700هکتار از اراضی به شهرداری اراک اختصاص پیدا کند تا برای کاشت درختان و گیاهان پوششی لازم این تصمیم اتخاذ شد که از وزارت جهاد کشاورزی به استانداری واگذار می شود برای اینکه برای شرایط آب و هوای استان گام موثری برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به آمار روزهای پاک و روزهای ناپاک استان مرکزی گفت: آماری که محیط زیست داده گفته روزهای پاک و ناسالم در 92 معادل 250روز سالم، در سال93  معادل 315روز سالم، در سال94 معادل 339روز و در 6ماهه 95 متاسفانه تنها 11روز سالم و پاک داشته ایم و متاسفانه از نظر گرد و غبار امسال وضعی بدتر از سال قبل داشته است.

روحانی به پروژه‌های سفر و بودجه‌های تخصیصی اشاره کرد و افزود: در این سفر که ظرف امروز و فردا انجام می‌شود، 11طرح صنعتی افتتاح می‌شود و مجموعا 40واحد افتتاح یا آغاز به کار می‌شود، که 309میلیارد تومان برای عمران و بخش حمل و نقل و راه و شهرسازی، 205میلیارد تومان برای بخش آب، 125میلیارد تومان برای بخش سلامت، 127میلیارد تومان برای بخش کشاورزی، 76میلیارد تومان برای بخش عمران شهری، 68میلیارد تومان هم برای بخش گردشگری و فرهنگی اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.