نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس نسبت به تغییرات دیرهنگام کابینه‌ دولت اعتراض کردند.

گلایه مجلسی‌ها از یک بام و دو هوای «کابینه‌»ای دولت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 203 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 83 نماینده مجلس خالی‌ بود.

ادامه بررسی لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه‌های 5 ساله توسعه از شورای نگهبان، اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

همچنین سوال ملی محمد دامادی نماینده ساری از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دستور کار نشست علنی امروز خانه ملت بود که در نهایت از سوال خود منصرف شد.

برای تأمین نظر شورای نگهبان و با حذف یک مصوبه

مجلس ترکیب شورای پول و اعتبار را تغییر نداد

در ابتدای نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه از شورای نگهبان را ادامه دادند و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا ماده 21 این لایحه را حذف کردند و به موجب آن ترکیب شورای پول و اعتبار تغییر نکرد.

وکلای ملت با 153 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 236 نماینده حاضر در صحن مجلس، با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان مبنی بر حذف ماده 21 این لایحه موافقت کردند.

خانه ملتی‌ها پیش از این در مصوبه‌ای در لایحه دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله، ترکیب شورای پول و اعتبار را تغییر داده و مقرر کرده بودند این ترکیب به شرح ذیل اصلاح شود:

الف- وزیر امور اقتصادی و دارایی با معاون وی

ب- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پ- قائم‌مقام یا یکی از معاونان بانک مرکزی با معرفی رئیس کل

ت- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون وی

ث- وزیر صنعت، معدن و تجارت

ج- دو نفر از وزرا به انتخاب هیأت وزیران

چ- رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی

ح- دو نفر از کارشناسان خبره و متخصص در حوزه‌های اقتصادی، پولی، بانکی با 15 سال سابقه فعالیت علمی و اجرایی در زمینه پولی و بانکی به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید رئیس‌جمهور به مدت 2 سال که انتخاب محدد آنها بلامانع است.

خ- یک نفر مجتهد آشنا به مسائل مالی و پولی با معرفی شورایعالی حوزه‌های علمیه

د- دادستان کل کشور یا معاون وی

ذ- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران

ر- رئیس اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران

ز- نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی (هر کدام یک نفر) به عنوان ناظر با انتخاب مجلس

تبصره- ریاست شورا بر عهده رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از موافقت وکلای ملت با حذف این مصوبه قبلی پارلمان، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام 2 سال قبل مصوبه‌ای درباره ترکیب شورای پول و اعتبار داشت که آن مصوبه مجمع با مصوبه مجلس شورای اسلامی در لایحه احکام برنامه تغییر یافته بود، اما با توجه به موافقت امروز نمایندگان مجلس برای حذف مصوبه قبلی پارلمان، فلذا ترکیب شورای پول و اعتبار دیگر تغییر نمی‌کند و به آن مصوبه قبلی مجمع برمی‌گردد.

وکلای ملت همچنین با ابقای مصوبه قبلی خود در ماده 19 این لایحه موافقت و مقرر کردند که سقف سهم مشارکت طرف خارجی از تأسیس بانک ایرانی با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25 خردادماه 1389 و اصلاحات بعدی آن با پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

*ترکیب اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد

نمایندگان همچنبن رسیدگی به لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله از شورای نگهبان را ادامه داده و چند ماده از این لایحه را با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در اجرای وظایف محوله که در قوانین و دستورالعمل‌ها مشخص می‌شود و همچنین اجرای اختیارات تفویضی رئیس‌جمهور در امور برنامه و بودجه و در جهت هماهنگی و نظارت بر مدیریت و توسعه سرمایه‌گذاری همه‌جانبه و پایدار استان، پیگیری عدالت سرزمینی، تقویت تمرکززدایی، افزایش اختیارات استان‌ها و تقویت نقش و جایگاه استان‌ها در راهبری و مدیریت توسعه درون و برون‌گرای منطقه‌ای و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، با ترکیب اعضای مشخص شده تشکیل می‌شود، آیین‌نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وکلای ملت همچنین در مصوبه دیگری به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، درآمد حاصله از فروش حقآبه داران که به مصرف مصارف دیگری می رسد، به نسبت سهم حقآبه داران پس از کسر هزینه ها بین آنها توزیع می شود.

*ذی نفعان معترض به احداث مستحدثات جدید در محدوده ایمنی تأسیسات هسته ای می توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند

وکلای ملت همچنین در جریان بررسی لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه های توسعه از شورای نگهبان، ماده 29 این لایحه را با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، هر گونه احداث مستحدثات جدید، تملک، جابجایی، صدور سند و تغییر کاربری اراضی در محدوده ایمنی نیروگاه ها و تأسیسات هسته ای به عنوان سکونتگاه دائم ممنوع است و حقوق صاحبان حق در اراضی و املاک واقع در محدوده مذکور بر اساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب شورای انقلاب 17 بهمن 1358 تأمین می شود. تملک و تصرف املاک مذکور پس از توافق یا کارشناسی و پرداخت نقدی یا غیرنقدی بهای آن به مالکان که به موجب قانون مذکور تعیین می شود، امکان پذیر است. ذی نفع در صورت اعتراض می تواند به مراجع صالح قضایی مراجعه نماید.

همچنین خانه ملتی ها در اصلاح دیگری مقرر کردند که به منظور مردمی شدن اقتصاد و ارتقای مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی آنان در امر حفظ و احیای منابع طبیعی و محیط زیست کشور به دستگاه های اجرایی مربوط (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست) اجازه داده می شود با نظارت و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط با رعایت قانون برگزاری مناقصات براساس آخرین فهرست بهای پایه ابلاغی، در هر سال قرارداد اجرای عملیات و پروژه های پیش بینی شده در موافقتنامه های طرح های تملک دارایی سرمایه ای ملی و استانی خود را با تشکل های روستایی و عشایری و تعاونی های تخصصی مربوط منعقد کنند.

آئین نامه اجرایی این بند شامل نحوه واگذاری کار، تعیین صلاحیت تشکل ها و تعاونی های تخصصی، تضامین لازم، متن قرارداد و سایر الزامات لازم به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

*دامادی از طرح سوال خود از وزیر کار منصرف شد

غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سوال ملی مصطفی کواکبیان، شهباز حسن پوربیگلری و حسین مقصودی نمایندگان تهران، سیرجام و سبزوار از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص علت عدم پیگیری جدی وضعیت سهام داران پدیده شاندیز اعلام وصول شد.

همچنین محمد دامادی نماینده سبزوار از طرح سوال خود از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که درباره علت عدم ثبات مدیریتی در شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی شستا بود، انصراف داد که اعلام وصول شد.

دامادی در حالی از طرح سوال خود از وزیر کار انصراف داد که رسیدگی به این سوال در دستور کار نشست علنی امروز پارلمان قرار داشت.

*هیأت رئیسه مجلس باید خودنظارتی بیشتری داشته باشد/ انتقاد از عدم تدوین گزارش بودجه سالیانه مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز در تذکری آئین نامه ای با استناد مواد 24 و 55 این قانون، اظهار داشت: مسئولیت و نظارت بر مهلت قانونی تدوین گزارش بودجه سالیانه مجلس، بر عهده هیأت رئیسه پارلمان است.

وی افزود: گزارش بودجه سالیانه پارلمان باید تا پایان شهریور هر سال تدوین شود اما الان آبان ماه است و هنوز این گزارش تدوین نشده است، ما قانون گذاریم و اگر به قوانین عمل نکنیم چه انتظاری از دیگران داریم؟

وی در پایان تأکید کرد: باید اعمال خودنظارتی بیشتری از سوی مجلس انجام شود.

در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این تذکر حاجی دلیگانی توضیح داد: گزارش بودجه سالیانه پارلمان در حال تدوین است، البته تذکر شما پیگیری می شود.

*تغییرات کابینه با رویکرد سیاسی و انتخاباتی مشکلی را حل نمی کند/ صندوق ذخیره فرهنگیان غارت شد

سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس پیش از پایان نشست علنی در تذکری شفاهی نسبت به تغییرات انتخاباتی کابینه انتقاد کرد و اظهار داشت: آقای روحانی! بهتر است با هم روراست باشیم، تغییر وزرای کابینه با رویکرد سیاسی چه مشکلی را حل می کند؟

وی افزود: تغییرات کابینه باید در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم و خروج از رکود اقتصادی و رفع بیکاری جوانان باشد، که اگر این گونه بود، نمایندگان مجلس حتما از آن استقبال می کردند.

نقوی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای روحانی! مشکلات آموزش و پرورش با تغییر وزیر چگونه حل می شود؟ صندوق ذخیره فرهنگیان غارت شد، بیمه بازنشستگان با مشکل مواجه شده است، فشار بر معلمان برای کاهش ساعت کاری و مشکلات بازنشستگان با این تغییرات چگونه حل خواهد شد و کلا این گونه تغییر کابینه چه تاثیری در این روند دارد؟

نقوی در پایان خاطرنشان کرد: تغییرات کابینه باید با رویکرد رفع مشکلات اقتصادی کشور باشد اما تغییرات کابینه انتخاباتی است و مشکلی را هم حل نمی کند.

*زاهدی:دولت نباید روسای ستادهای انتخاباتی اش را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری شفاهی نسبت به رویه تغییر کابینه به خصوص برکناری وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد و اظهار داشت: دولت نباید افرادی را که رئیس ستاد انتخاباتی آنان بوده اند را به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

وی افزود: انتخاب وزرا و معرفی آنان به پارلمان نباید با رویکردهای سیاسی انجام شود، رئیس جمهور در معرفی وزرا باید همه جانبه نگر باشد و با مجلس اینگونه رفتار نکند چرا که در اذهان مردم تأثیر منفی می گذارد و در انتخابات آتی ریاست جمهوری مردم پاسخ مناسبی را نسبت به این عملکرد دولت خواهند داشت.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاسی کاری وزیر مستعفی آموزش و پرورش نسبت به انتصاب فردی به عنوان رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان در آخرین ساعات حضور در پست وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: چرا آقای وزیر در آخرین لحظات حضورش در سمت وزارت آموزش و پرورش، آن فرد را به عنوان رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان معرفی کرد؟ این اقدام وزیر شائبه سیاسی بودن دارد، وزیر جدیدی که انتخاب می شود باید این انتصاب را انجام می داد.

در تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه مطرح شد

تأکید بر پیگیری ادعاهای دولت امارات در خصوص مالکیت جزایر ایرانی از مجاری حقوقی

در خاتمه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

علیرضا محجوب و نادر قاضی پور نمایندگان تهران و ارومیه به وزیر امور خارجه لزوم برخورد از مجاری قانونی با کشور امارات عربی راجع به ادعای مالکیت این کشور بر جزایر ایران اسلامی را متذکر شدند.

علیرضا محجوب و نادر قاضی پور نمایندگان تهران و ارومیه در تذکری به رئیس جمهور و وزرای خارجه، بهداشت، کشور و نیرو خواستار توضیح علت تساهل وزارت نیرو در مسئله ورود فاضلاب به دریاچه خزر و دریاچه ارومیه شدند.

جبار کوچکی نژاد و ذبیح الله نیک فر نمایندگان رشت و لاهیجان در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار توضیح علت لغو مجوز موسسات اقتصادی و بلاتکلیفی مردم در دریافت سپرده های خود و در تذکری به رئیس جمهور خواستار توضیح علت عدم توجه به قانون راجع به اولویت استخدام نیروهای پیش دبستانی و خرید خدمات شدند.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه به وزیر امور خارجه لزوم تذکر جدی به آقای مسعود بارزانی در سفر به ایران راجع به قطع رابطه با رژیم صهیونیستی و عدم حمایت از جریان های تروریستی را متذکر شدند.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ 4 آبان؛ نشست بعدی

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول پارلمان پایان یافت.

پزشکیان پیش از پایان اعلام کرد که جلسه علنی بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح روز سه شنبه هفته جاری چهارم آبان ماه با دستور کار تعیین شده تشکیل می شود.

وکلای ملت در این جلسه، چند ماده از لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه های پنجساله توسعه از شورای نگهبان را با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.