روابط عمومی شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس اعلام کرد: سد و نیروگاه کارون 3 به انتخاب برگزارکنندگان دومین همایش بین المللی سدهای بزرگ بتنی، برترین سد بتنی جهان لقب گرفت.

سد کارون 3 برترین سد بتنی جهان لقب گرفت

بر پایه اعلام این شرکت، سد و نیروگاه کارون۳ که بارها در مجامع مختلف علمی داخلی و خارجی به دلیل طراحی های پیچیده و نظارت پیاپی در ساخت لوح ها و نشان های متعددی را از آن خود ساخته بود، پس از گذشت ۱۲ سال از زمان بهره برداری تایید کارشناسان و مجامع علمی جهان را دریافت کرد.
سد و نیروگاه کارون۳ که شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس مشاوره، طراحی و نظارت بر اجرای آن را برعهده داشت، بتازگی از سوی انجمن سدهای بزرگ چین و انجمن سدهای آمریکا همراه با هیات داوران متشکل از ۱۰ متخصص برجسته سدسازی جهان در دومین همایش بین المللی سدهای بزرگ بتنی در چین، گواهینامه یکی از برترین سدهای بتنی جهان را گرفت.
در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) نیز کارون۳ لوح جامعه مهندسان مشاور کانادا را به دلیل طراحی پیچیده و نظارت دقیق بر اجرای طرح از آن خود کرده بود.
به گزارش ایرنا، ساختگاه سد و نیروگاه کارون۳ در ۲۸ کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله ۶۱۰ کیلومتری مصب رودخانه کارون (محل ورود آب رودخانه به دریا) در شمال شرقی استان خوزستان واقع شده است. 
این طرح ۱۲۰ کیلومتر بالادست سد شهید عباسپور (کارون۱) قرار دارد و فاصله هوایی طرح کارون۳ از اهواز نزدیک به۱۴۰ کیلومتر است. 
این طرح در کوهستان های زاگرس غربی با سنگ های رسوبی لایه ای و در منطقه ای ناهموار، سنگی، زلزله خیز، دارای سنگ های آهکی و آهکی مارنی واقع شده است.
ساخت سد بتنی دوقوسی به ارتفاع ۲۰۵ متر برای ذخیره آب، کنترل سیلاب و بالا بردن قدرت تنظیم آب برای مصارف شرب و کشاورزی و ساخت نیروگاه به ظرفیت دو هزار و ۲۸۰ مگاوات برای تولید سالیانه چهار هزار و ۱۷۲ گیگاوات ساعت انرژی برق و کنترل فرکانس و افزایش پایداری شبکه برق سراسری، اهداف اصلی این پروژه تعریف شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.