قدس آنلاین- بیرجند:رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت:در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۹۵ میلیون دلار کالا از بازارچه‌های خراسان جنوبی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد رشد دارد.

 بیش از ۹۵ میلیون دلار کالا از بازارچه‌های خراسان جنوبی صادر شده است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین از بیرجند، داوود شهرکی  درجمع خبرنگاران با ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه این سازمان اظهار داشت: روز صادرات مختص به صادرکنندگان نیست بلکه آنهایی که ظرفیت تولید و ایجاد بستر برای صادرات می‌شوند نقش آفرینان صادرات هستند.

وی افزود: نقش صادرکنندگان با ارزش است و با توجه به ظرفیت‌های موجود باید هم به چالش‌ها و هم به ظرفتی‌ها توجه داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در مدت ۶ ماهه اول امسال بیش از ۹۵ میلیون دلار کالا از بازارچه‌های خراسان جنوبی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد رشد دارد گفت: در این مدت مجموع صادرات از گمرک و بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی ۵۲۴ میلیون دلار بوده است.

شهرکی بیان کرد: صادرات ماده ۱۱۶ گمرکی و خروجی از گمرکات استان نیز حدود ۴۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: مقام معظم رهبری امسال را اقتصاد مقاومتی با اقدام و عمل نام‌گذاری کردند که اقتصاد مقاومتی سیاستی یک ساله نیست بلکه سیاستی کلان برای مقابله با تهدیدات دشمن است و افزایش ظرفیت در بازار خارج تأثیر اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت بیان شده است.

وی با بیان اینکه مجموع صادرات خراسان جنوبی اعم از آنچه مربوط به استان بوده و آنچه از طریق گمرکات رخ داده است ۵۲۴ میلیون دلار بوده است اظهار داشت: وارادات به خراسان جنوبی هم تا حدودی تعدیل شده است و نگاه به توازن تجاری، ایجاد انگیزه در اولویت بوده است که در این  مدت واردات به خراسان جنوبی ۵ میلیارد دلار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

شهرکی عنوان کرد: مهم‌ترین اقلام وارداتی شامل برنج، شکر، کالاهایی مانند شاه دانه، ذرت است و کالاهای صادراتی از استان شامل سیمان، هیدروکربن، خواراک طیور، سوخت، کود، میلگرد، رب گوجه فرهنگی، چوجه یخ زده  است که بخشی از آنها از تولیدات خود استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف‌گذاری کشور برای صادرات ۴۱ میلیارد دلار بوده است که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی افزایش ۱۰ درصدی مدنظر است و خراسان جنوبی در سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار صادرات از طریق بازارچه و گمرک مرزی داشته است که پیش بینی برای سال ۹۴ این است که ۵۰ میلیون دلار باشد و تا پایان سال امیدواریم ۲۳۰ میلیون دلار محقق شود.

وی با بیان اینکه مسئولان خراسان جنوبی باید در تسهیل فرایند صادرات موانع را مدنظر داشته باشن، اظهار داشت: زیرساختها در بازارچه مرزی، افزایش صادرات از طریق تعریف بازارچه‌های جدید، تأکید بر بازگشایی بازارچه یزدان از اهداف است و برای افزایش صادرات در بازارچه‌های مرزی ۷ هزار و ۶۶۰ مرزنشین در سامانه ثبت شده است که می‌توانند از عواید درآمدهای سوختی مرزنشینان بهره‌مند شوند.

شهرکی اذعان داشت: در نیمه دوم آبان ماه همایش روز ملی صادرات انجام می‌شود که در این مراسم ۱۰ صادرکننده برتر و دو دستگاه اجرایی خادم در حوزه صادرات تجلیل می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه با تأمین زیرساختها و برطرف کردن مشکلات بازارچه‌ها، فراهم شدن بستر در افغانستان امیداوریم جاذبه خروج کالاها از خراسان جنوبی بیشتر شود افزود: در حال حاضر سهم خراسان جنوبی از صادرات به کشور افغانستان ۲۷ درصد است و باید ظرفیت پایانه مسافربری و تردد افراد را در بازارچه فعال کنیم تا برای استفاده از ظرفیت توریست و یا افرادی که قصد سفر تفریحی-زیارتی دارند مناسب باشد.

وی با بیان اینکه  امروزه اشتغال از مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های مردم است اظهار داشت: اگر مردم از کالاهای داخلی حمایت نکنند اگر ده‌ها کارخانه هم ایجاد شود، باز هم اشتغال با مشکل روبه‌رو می‌شود.

شهرکی گفت: کنترل کالای قاچاق در بازار کار سختی است اما با توجه به اینکه جلوگیری از ورود و فروش کالای قاچاق در راستای اقتصاد مقاومتی است باید علاوه بر بازرسی‌های سازمان بازرسی، مردم هم نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و از خرید کالاهای قاچاق خودداری کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: سه محصول زرشک، زعفران و عناب خراسان جنوبی در چهار برند تجاری در مرکز مالکیت فکری ثبت شده است و برای ثبت نام جهانی هم ارسال شده است. همچنین فرش دستباف مود و قهستان نیز به ثبت جهانی رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌های صادراتی گاز در کنار صادرات سوخت فراهم شده است و امیدارویم از طریق تعاونی‌های مرزشنین هر چه زودتر این موضوع محقق شود اظهار داشت: درآمد فروش صادرات گاز هم عاید مرزنشینان می‌شود.

شهرکی با بیان اینکه امیدواریم در خدمات پزشکی هم در منطقه تأثیرگذار باشیم زیرا می‌توانیم از نیاز کشور افغانستان برای پزشک و بهداشت و درمان را تأمین کنیم تصریح کرد: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این سازمان است که به‌زودی تجار استان در نمایشگاه هرات شرکت می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.