«تاریخ شفاهی ایران» به مناسبت سالروز تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون ، خطبه های نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در 11 آبان 63 را پخش می کند.

پخش سخنرانی آیت الله خامنه ای درباره کاپیتولاسیون

«تاریخ شفاهی ایران» در قسمت جدید خود خطبه های نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در 11 آبان 63 با موضوع کاپیتولاسیون را روی آنتن می فرستد.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، «تاریخ شفاهی ایران» به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدی، به مناسبت چهارم آبان سالروز تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون و افشاگری ها و موضع گیری های قاطعانه حضرت امام خمینی (ره) در مقابل این اتفاق، خطبه های نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در 11 آبان 63 را پخش می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این خطبه ها در دانشگاه تهران اشاره ای به این موضوع داشتند و فرمودند: بعد از آنکه امام (ره) از زندان و حصر آزاد شد، در اوایل سال 43 از تهران به قم برگشت و دستگاه پهلوی پیش خود انتظار داشت و تصور می کرد امام در آن زمان از مبارزات پرشور و پرهیجانی که منتهی به زندانی شدن او و واقعه خونین 15 خرداد شده بود سرد و منصرف شده باشد. بارها با ایشان در زندان و حصر تماس گرفته شده بود و هرچند که پاسخ های قاطع و دندان شکنی از امام (ره) شنیده بودند، اما نمی توانستند ایشان را بیش از این در زندان نگه دارند. چون برایشان مشکلات فراوانی ایجاد می شد و بنابراین ایشان را آزاد کردند.

در بخش دیگری از این خطبه ها، ایشان تأکید کردند: بعد از گذشت چند ماه که ماجرای کاپیتولاسیون یعنی مصونیت اتباع آمریکایی در ایران مطرح شد، این یکی از زشت ترین شیوه های تسلط یک قدرت و یک سلطه سیاسی بر یک کشور است. شاید اگر این قانون با چنین عکس العمل تندی مواجه نمی شد کارهای دیگری هم از سوی آمریکایی ها انجام می گرفت. کاری که امام (ره) و مبارزان انجام می دادند این بود که مردم را آگاه کنند این ایمان عمیق امام به مردم یکی از معجزات بزرگی بود که خدای متعال برای این ملت پیش آورد. با توجه به اینکه یک سری تحریفات خواسته یا ناخواسته در روند بیان تاریخی این موضوعات وجود دارد، باید تاریخ نگاری و ثبت و ضبط مشاهدات شاهدان عینی در این حادثه و حوادث دیگری انجام شود و به رشته تحریر دربیاید.

این قسمت از «تاریخ شفاهی ایران» سه شنبه چهارم آبان 95 ساعت 19 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و چهارشنبه پنجم آبان ساعت 12 بازپخش می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.