نشست خبری فیلم سینمایی «سیانور» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بهنوش طباطبایی بازیگر این فیلم، شامگاه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

«سیانور» با فضای معمول سینمای ما متفاوت است

گروه هنر قدس- تکتم بهاردوست: نشست خبری فیلم سینمایی «سیانور» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بهنوش طباطبایی بازیگر این فیلم، شامگاه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود رضوی، تهیه‌کننده این فیلم، با ابراز خوشحالی از اینکه «سیانور» اولین اکران دانشجویی‌اش را در شهر مشهد آغاز کرده، درباره فرآیند پیش‌تولید این فیلم و نحوه همکاری‌اش با بهروز شعیبی به عنوان کارگردان گفت: این فیلم پنجمین همکاری داستانی مشترک من با بهروز شعیبی و بعد از فیلم سینمایی «دهلیز» و سریال «پرده‌نشین» است. این فیلم فرآیندی خیلی طولانی داشت چون این پروژه را از 2 سال و نیم قبل مسعود احمدیان به من داد و آن زمان به لحاظ حجم و هزینه تولید، غیرقابل تولید به نظر می‌رسید.

به تاریخ وفادار بودیم

رضوی ادامه داد:  به همین خاطر من این پروژه را تا اوایل سال گذشته کنار گذاشته بودم تا اینکه قرار بود من و شعیبی با هم فیلمنامه‌ای را کار کنیم. ولی به هر جهت نتوانستیم با هم به نتیجه برسیم. یک روز بهروز شعیبی گفت چه خوب است که فیلمی ‌با موضوع تاریخ معاصر کار کنیم. این قضیه جرقه‌ای شد و من به او گفتم  فیلمنامه‌ای دست من هست، اگر صلاح می‌دانید مطالعه کنید و اگر درباره آن با یکدیگر به هم‌فکری رسیدیم، کار را شروع کنیم. قبل از شروع کار، فیلمنامه چندین بار بازنویسی شد و نتیجه آن همین شد که شما امروز شاهد آن هستید.

این تهیه‌کننده درباره انطباق فیلمنامه با واقعیت‌های تاریخی گفت: قبل از اینکه این فیلمنامه به دست من برسد، مسعود احمدیان به عنوان نویسنده اولیه فیلمنامه حدود 7 سال تحقیقات زیادی بر روی تک تک شخصیت‌ها کرده بود و به جزییات شخصی هر کدام از کاراکترها پرداخته بود. بعد از اینکه شعیبی به ما پیوست، او هم تحقیقات زیادی بر روی فیلمنامه داشت و سراغ هر مستند و نوشته‌ای که به آن دوران برمی‌گشت و می‌توانست به ما کمک کند، ‌رفت. همزمان چندین مشاور محتوایی، تاریخی هرکدام بار مطالعاتی خود را (حتی در مورد دیالوگ‌ها) وارد کار کردند تا ما بتوانیم یک کاری وفادار به تاریخ را بسازیم.

در ادامه این جلسه بهروز شعیبی، کارگردان، نیز با ابراز خوشحالی از اکران فیلمش در مشهد گفت: «سیانور» متفاوت از فضای معمول جامعه سینمایی ماست. اگر من اینجا درباره فضای سینمای امروزمان صحبت کنم، حرفم ناخواسته به سمت نقد، آن ‌هم نقد کارهای دوستان و همکارانم کشیده می‌شود. وی در ادامه درباره دلایل ساخت فیلمی تاریخی گفت: اتفاقی که باعث شد که من به سمت فضای تاریخ معاصر بروم، این بود که به این نتیجه رسیدم سینمای ما و تماشاگر ما استحقاق دیدن فیلم‌های متفاوت و فضاهای متفاوت را دارد ولی سینما و برخی فیلم‌های ما به آثاری رسیده است که بعضاً سعی کرده با طرح مسایل مختلف اجتماعی که دغدغه‌های همه مردم جامعه هم نیست، ما را درگیر خودش کند.

این کارگردان افزود: ولی اگر ما به سینماهای زنده و پویای دنیا رجوع کنیم، می‌بینیم که سالانه فیلم‌های مختلفی از جمله کودک، اکشن، اجتماعی، کمدی و... دارند. ولی اگر شما فیلم‌های دو سه سال اخیر سینماهای ما را تماشا کنید می‌بینید که همه فیلم‌ها تقریباً به آثار کمدی و در فضای جشنواره‌ای هم به فیلم‌های اجتماعی منتهی شده است.

شعیبی در خصوص کارگردانی این فیلم گفت: «سیانور» فیلم متفاوتی بود و من هم قصه این مقطع تاریخ را نمی‌دانستم و زمانی که فیلمنامه مسعود احمدیان را مطالعه کردم با آن آشنا شدم. ولی همین که از دورانی که پدران ما در آن زندگی و فضای اجتماعی آن را درک کرده بودند، چیزی نمی‏دانیم، برایم سؤال بود که اگر از تاریخ معاصر می‌خواهیم فیلمی بسازیم در چند شخصیت دربار و... که آنها هم با بزرگ‌نمایی‌های کاذب همراه است، خلاصه می‌شود. برای این بود که گفتم چه خوب است که بیاییم و تاریخ واقعی اجتماعی‌مان را بسازیم.

وی در باره نگاهش به جنبش‌های دانشجویی و دغدغه‌اش در رساندن این نگاه گفت: به‌طور مسلم بخش عمده‌ای از تاریخ اجتماعی و تاریخ یک سرزمین در هر عصر بر عهده افراد فرهیخته‌ای که بخشی از آنها دانشجویان هستند، بوده است. برای همین قطعاً در تاریخ انقلاب که فضای دانشگاهی رشد پیدا کرده بود و گروه‌های سیاسی فهمیده بودند که بهترین جای رشد تفکراتشان در دانشگاه‌هاست، افراد مختلفی را داریم که تاریخ را رقم زدند و این‌ افراد در دوره انقلاب همه دانشجو بودندشعیبی در ادامه تأکید کرد: من فکر می‌کنم یکی از دلایل درگیری ما با قصه «سیانور» و ساخت آن این بود که اهمیت حضور دانشجویان را در تاریخ معاصر نشان بدهیم؛ تاریخی که با گستردگی اطلاعاتش به ما اجازه نمی‌دهد به یکدیگر دروغ بگوییم.

سختی‌های نقش همسر شریف‌واقفی

بهنوش طباطبایی، یکی از بازیگران این فیلم، نیز در خصوص پذیرفتن این نقش و کاراکتر «لیلا زمردیان» گفت: من از زمانی که فیلم «دهلیز» را دیدم، خیلی دلم می‌خواست با بهروز شعیبی همکاری کنم چون سینمای او را خیلی دوست داشتم. برای همین، وقتی فیلمنامه به من پیشنهاد شد خیلی خوشحال شدم. زمانی که داستان فیلم را برایم تعریف کردند و فیلمنامه را مطالعه کردم، علاقه‌ام چندین برابر شد زیرا به تاریخ معاصر خیلی علاقه‌مندم چون در دهههای 40 و 50 اتفاقات عجیبی در جامعه ما افتاده است.

بازیگر فیلم «سیانور» با بیان اینکه زمانی که نقش «لیلا زمردیان» به من پیشنهاد شد، کمی‌ترسیدم، اضافه کرد: چون این شخصیت در تاریخ هم خیلی روشن و واضح نیست، این شد که من و بهروز شعیبی با مطالعه یک سری دستخط‌ها و تحقیقات میدانی به کشف و شهود رسیدیم و سعی کردیم از میان آنها برای پیداکردن بیشتر نقش، چیزهایی پیدا کنیم. من سعی کردم با این نقش خیلی دلی و حسی پیش بروم و نقش همسر مجید شریف‌واقفی را ملموس و واقعی اجرا کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.