جمیع آزمون دکترای دولتی و آزاد، تصمیمی ‌بود که بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی، تصویب شد و حالا در انتظار تدوین دستوالعمل شیوه پذیرش است. از 16 آذر ثبت‌نام برای دوره دکترا آغاز می‌شود و پس از آن هم کارشناسی ارشد؛ هرچه زودتر باید تکلیف این ماجرا روشن شود.

هفته‌ای سرنوشت‌ساز برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی

فرهنگ/ زهره کهندل:  رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته که شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در دولتی و آزاد تا آبان‌ماه تعیین تکلیف می‌شود. بنا بر اعلام ابراهیم خدایی، تا پیش از آغاز فرآیند ثبت‌نام متقاضیان، اطلاع‌رسانی لازم برای شیوه پذیرش صورت می‌گیرد.

او درباره شیوه پذیرش شامل بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه، گفت که مصاحبه هر دانشگاه خاصِّ همان دانشگاه خواهد بود و با توجه به وزنی که در نظر گرفته شده، بر اساس قانون مصوب مجلس، بخش کتبی آزمون به‌صورت سراسری در اسفندماه برگزار می‌شود.

در این میان، دانشگاه آزاد در مورد شیوه پذیرش دانشجوی دکترا پیشنهاد داده که یا مانند کنکور سراسری یک کارنامه داده شود و افراد مستقل در دانشگاه آزاد انتخاب «رشته محل» کنند و یا شیوه دیگری برای آن در نظر گرفته شود که این مسأله هنوز نهایی نشده است.

سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: بر اساس مصوبه مجلس مقرر شد که برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی توسط سازمان سنجش آموزش کشور صورت بگیرد اما اینکه نتایج آن به‌صورت کارنامه منتشر شود یا گزینش به شکل دیگری باشد، در حال بررسی است.

حسین توکلی خاطرنشان می‌کند: این بحث در شورای سنجش و پذیرش مطرح شده و پیش‌بینی می‌شود که نتایج آن طی این هفته مشخص شود. ثبت‌نام و برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش انجام می‌شود و درباره نحوه پذیرش تصمیم‌گیری خواهد شد.

او درباره معایب و مزایای هر کدام از این شیوه‌ها می‌گوید: برای گروه آموزشی پزشکی در کنکور سراسری مبنا بر این بود که از ثبت‌نام تا اعلام نتایج بر عهده سازمان سنجش باشد. رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد و تحصیلات تکمیلی باید به‌صورت کارشناسی بررسی شود. قطعاً بهترین روش پذیرش از سوی سازمان سنجش، پیشنهاد می‌شود؛ روشی که کیفیت پذیرش بالا برود و معایب کمتر شود.

این تجمیع به دانشگاه آزاد لطمه می‌زند

عباس شیخ‌الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد واحد مشهد که از مخالفان تجمیع آزمون تحصیلات تکمیلی سراسری و آزاد است، به خبرنگار ما می‌گوید: این تجمیع باعث لطمه به دانشگاه آزاد می‌شود. اقتضایاتی که دانشگاه آزاد دارد با دانشگاه‌های دولتی، متفاوت است و مسؤولان وزارتخانه به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند مشکلات دانشگاه آزاد را درک کنند چون در سیستمی ‌بزرگ شده‌اند که پول آماده نفت بین آنها تقسیم شده است. اما دانشگاه آزاد ریالی از نهادی دولتی کمک نگرفته است و اگر این دانشگاه در مدیریت خودش نتواند تصمیم‌گیری کند، حتماً به آموزش عالی و توسعه علمی ‌کشور هم لطمه وارد می‌شود.

به باور او، مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش برای تجمیع آزمون‌های دکترای آزاد و سراسری، دانشگاه آزاد را از گردونه حذف می‌کند و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت دانشگاه آزاد در مقطع تحصیلات تکمیلی (چه در تعیین رشته‌ها و چه در تعداد دانشجو) به گروهی سپرده می‌شود که بیشتر آنها از دانشگاه آزاد نیستند.

شیخ‌الاسلامی ‌با بیان اینکه در تمام دنیا مؤسسات خصوصی را تقویت می‌کنند، ادامه می‌دهد: این قانون باعث تضعیف دانشگاه آزاد می‌شود و افرادی که برای تعداد دانشجوها و رشته‌های دانشگاه آزاد تصمیم می‌گیرند چندان به اقتضایات این دانشگاه خصوصی آشنا نیستند. حالت بدبینانه آن، جنبه رقابت ناسالم دارد و حالت خوشبینانه هم این است که اقتضایات دانشگاه را درک نمی‌کنند چون در محیط دیگری کار کرده‌اند. ما در دانشگاه آزاد درگیر سختی‌ها و مشکلات هستیم؛ بویژه از لحاظ مدیریت مالی.

مخالف قیم‌مآبی آموزش عالی هستیم

این مسؤول در دانشگاه آزاد خاطرنشان می‌کند: ما مخالف نظارت نیستیم. سخت ترین معیارها را برای ما در نظر بگیرند. مثلاً بگویند برای پذیرش دانشجوی دکتری، این تعداد استاد و چنین تجهیزاتی داشته باشید. ولی مخالف قیم‌مآبی آموزش عالی بر دانشگاه آزاد هستیم؛ دانشگاهی که هیچ کمک مالی به آن نمی‌کنند و فقط قیم‌مآبانه با  آن برخورد می‏کنند.

او می‌گوید: بهتر است شرایط و قوانین را برای ما مشخص کنند و آزمون را به خود دانشگاه واگذار کنند؛ همان‌طور که سال‌هاست این کار انجام می‌شود، نه هزینه‌ای به دولت تحمیل شده و نه مشکلی به وجود آمده است. اما این طرح بنا دارد که دانشگاه آزاد را در سیطره آموزش عالی قرار دهد و آنها برای دانشگاه آزاد تصمیم‌گیری کنند که خیلی به تصمیماتشان خوشبین نیستیم.

شیخ‌الاسلامی‌درباره رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد خاطرنشان می‌کند: تعداد استادان و امکانات، مشخص است و رشته‌های دانشگاه آزاد هم دارای مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. اما اشکالی گرفته شد که آموزش عالی هم باید این رشته‌ها را مصوب کند. ما ادعا داریم که امکانات خوبی برای تحصیلات تکمیلی داریم که اگر شرایط پذیرش مهیا نشود، جوانان ما به کشورهای درجه دوم و سوم می‌روند که امکانات کمتری دارند و مشکلات فرهنگی و اقتصادی هم برایشان پیش می‌آید.

او اضافه می‌کند: مسؤولان آموزش عالی دلشان برای کیفیت نمی‌سوزد. اگر می‌سوخت، واحدهای پیام نور و غیرانتفاعی را این‌طور گسترش نمی‌دادند. چنین تصمیماتی از سر دلسوزی برای کیفیت آموزشی نیست بلکه بحث رقابت است.

دانشگاه آزاد به عنوان یک مؤسسه خصوصی، بزرگ شده و رقیبی جدی برای دانشگاه‌های دولتی است. نمی‌خواهند که دانشگاه آزاد رشد کند و بهانه‌شان هم کیفیت آموزشی است. امسال در برخی از رشته‌ها دانشجوی دکترا نگرفتیم چون تعداد استادان کم بود.

به باور شیخ‌الاسلامی،‌ اینکه مجلس قانونی را مصوب کند که سرنوشت دانشگاه آزاد زیر دست نهاد دیگری برود و آن دستگاه هم هیچ کمک مالی نکند، قانون خوبی نیست. اگر قرار است ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد کم شود، بایستی کمک مالی هم بکنند. امیدواریم که این قانون اصلاح شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.