گزیده‌ای از کتابهای خطی و چاپی علامه حلّی ، یکی از علمای شیعه قرن هشتم قمری ، در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از تاریخ 3 تا 10 آبان ‌ماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

برپایی نمایشگاه آثار علامه حلّی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی وامور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، روابط عمومی وامور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: در کتابخانه  مرکزی آستان قدس رضوی، افزون بر 2 هزار و 500 نسخة نفیس از آثار علامه حلّی نگه داری می شود که از مجموع آنها مجموعه‌ای ارزشمند انتخاب و در معرض نمایش عموم قرار گرفته است. محمدجواد قوی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه سعی شده که منتخبی از آثار علامه حلی که کمیاب و نایاب می‌باشد در معرض دید عموم قرار گرفته، که از نظر علمی دارای اهمیت فراوان می‌باشند. وی افزود: تذکره الفقهاء، کشف الثام فی شرح قواعد الاحکام، التکلمه فی شرح البصره، تبصره المتعلمین، ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، و  منهاج الکرامه فی اثبات امامه، نافع یوم حشر برخی از عناوین کتب خطی است، که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است. قوی به بخش کتابهای چاپی این نمایشگاه اشاره کرد و اظهار داشت:القواعد الجلیه فی شرخ رساله الشمسیه، کلمات المحققین، فهرست کتب شیعه،تهذیب الاصول الی علم الاصول، قواعد الاحکام، ارشاد الاذهان، تبصره المتعلمین و فقه الصادق عناوین کتب چاپی این نمایشگاه می باشد. وی تصریح کرد: نمایشگاه کتابهای خطی و چاپی  علامه حلّی، عالم برجسته شیعه در قرن هشتم قمری ، همه روزه از تاریخ 3 تا 10 آبان ‌ماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی می‌باشد.                             

 گفتنی است ابومنصور جمال الدین، حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی معروف به علامه حلّی، از علمای شیعه قرن هشتم قمری، در 29 رمضان 648 قمری، در شهر حلّه به دنیا آمد و در سال 726 قمری درگذشت. مناظرات و آثار او موجب گرایش سلطان محمد خدابنده به تشیّع و رواج مذهب شیعه در ایران گردید. وی دارای تألیفات بسیاری در علوم فقه، اصول، عقاید، فلسفه، منطق، دعا و... بوده و نخستین کسی است که به علت فضل و دانش بسیار، ملقّب به «آیت اللّه» شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.