قدس آنلاین- تبریز: رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی گفت: ارجاع امور عامه مردم به داوری یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت است.

ارجاع امور عامه مردم به داوری یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری در نشست مشترک هم‌اندیشی معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان‌ها با رؤسای دفاتر مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران که با هدف بررسی پیش‌نویس لایحه قانون جامع داوری در اتاق بازرگانی استان در تبریز برگزار شد بر ضرورت کار فرهنگی در امر داوری تأکید کرد.

وی با طرح این سؤال که چرا با وجود همه محاسن و مزایای رجوع به داوری اعم از انتخاب حَکَم براساس اراده طرفین و ... که در قانون آمده، اقبال عمومی نسبت به بحث داوری کم است و چرا هنوز جامعه ما آنطور که باید شاید به بحث داوری توجه ندارد؟ پاسخ داد: یکی از رسالت‌های اصلی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، توجه ویژه به بحث داوری است، چراکه یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت در پیشگیری از وقوع جرم، ارجاع امور عامه مردم به داوری است.

این مسؤول بیان کرد: یکی از رموز اصلی موفقیت در امر داوری، کار فرهنگی و فرهنگ سازی در میان عامه مردم است؛ هنوز اعتماد مردم به بحث داوری بوجود نیامده و جا  نیفتاده است؛ نظایر چنین عدم اعتمادی را می‌توان در پزشک خانواده یا وکیل خانوادگی می‌توان مشاهده کرد.

ارجاع امور عامه مردم به داوری یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت است تبیین کرد: لازمه فرهنگ‌سازی در امر داوری، استفاده از افراد مورد اعتماد و توانمند در داوری است. باید جلوی ثبت شرکت‌ها و مؤسسات حقوقی در سطح کشور گرفته شود. یکی از چالش‌های مهم دستگاه قضایی، حجم افزاینده ورودی پرونده‌ ها است که موجب کاهش کیفیت، دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده ها می شود. مؤسسات داوری یکی از نهادهایی‌اند که می‌توانند به دادگستری کمک کنند.

وی بر ضرورت ایجاد ساز و کاری برای نظارت بر مؤسسات داوری تأکید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.