قدس آنلاین- تبریز: نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی به پایان رسید تا باز هم چشم فعالان رسانه‌ای در انتظار برگزاری نمایشگاهی در خور شان شهر اولین‌های ایران باشد.

تبریز ۲۰۱۸ بدون رسانه راه به کجا می‌برد؟

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، در شرایطی که نه تنها در دنیا بلکه در همین چند کیلومتری خودمان، رسانه و شبکه های اطلاع رسانی در حال رقابت تنگاتنگ برای انعکاس سریع، درست و تأثیرگذار اخبار روز هستند، ما در گوشه ای از شهر اولین‌های ایران، اندر خم یک کوچه با چالش بودن یا نبودن و یا چگونه بودن طبیعی‌ترین حقوق مربوط به یک حوزه مهم از فرهنگ مانده‌ایم.

عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات در حاشیه نمایشگاه کتاب، با عنایت به تجربه ناموفق آخرین دوره‌های برگزاری این نمایشگاه با مشورت و خواست نهادهای صنفی مطبوعاتی شهر صورت گرفت؛ هرچند این اتفاق موجب شد تا جای خالی مطبوعات را در کنار کتاب بیش از پیش حس کنیم، اما از برگزاری ضعیف این اتفاق فرهنگی نیز جلوگیری کرد.

در آخرین دوره‌هایی که نمایشگاه مطبوعات استان زیر سایه ی سنگین نمایشگاه کتاب و در شرایط نامساعد از نظر مکان، امکانات، بازدید و ... برگزار شد نیز اتفاق علمی و یا فرهنگی ویژه‌ای که بتواند حتی گوشه‌ای از مشکلات این عرصه را حل کند و یا به پیشرفت آن کمک کند؛ این امر موجب شد تا این دوره از نمایشگاه کتاب نیز بدون همراه مطبوعات شروع شود و بعد از طی پستی و بلندی‌های فراوان به خاتمه برسد. با این وجود جای خالی نمایشگاهی که می توانست زمینه آشتی دادن و یا آشنا کردن مخاطبان با رسانه های محلی خود را بیش از پیش فراهم آورد و با برقراری رابطه میان مردم و اهالی رسانه، به شنیده شدن بیشتر و دقیق تر صدایشان یاری رساند، بزرگترین اتفاق فرهنگی استان را تحت تاثیر قرار داده بود.

این روزها در همه جای این شهر سخن از «تبریز ۲۰۱۸» است و همه مسئولان کمر همت به تامین زیرساخت‌های لازم برای ارائه ی یک شهر نمونه گردشگری به مسافران جهانی تبریز بسته‌اند. از این رو انتظار می‌رود مدیران و مسئولانی که داعیه دار شناخت تأثیر فرهنگ و هنر منطقه در توسعه گردشگری هستند، مطبوعات و رسانه‌های را بیش از پیش دریابند. در مورد نمایشگاهی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قول برگزاری آن را در فصل زمستان داده سخن می‌گوییم. نمایشگاهی که امسال امیدواریم با حذف اشکالات دوره های قبلی و به قصد بهره گیری از این ظرفیت مهم در جهت توسعه شهر به ویژه در آستانه مناسبت مهم «تبریز ۲۰۱۸» اجرایی شود.

ناگفته پیداست که برگزاری نشست‌های تخصصی، میتینگ ها، کارگاه های آموزشی پیشرفته، برگزاری جلسات هم اندیشی میان اهالی مطبوعات کشور و استان و صدها برنامه ی دیگر در قالب نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استانی، می تواند در دستیابی به تعامل و همگرایی بیشتر اهالی رسانه، ایجاد محملی برای معرفی بهتر شهر  و  تبیین فضای شفاف برای کسب آگاهی در مورد تبریز را فراهم آورد.

بدون شک کم توجهی مسئولان فرهنگی به حوزه رسانه، نبود تجمعات رسانه ای که در کنار مشکلات مادی و معنوی بزرگ و کوچک فعالان این حوزه، پر رنگ تر و بزرگ تر جلوه می کنند، در نهایت به ضعیف‌تر شدن رسانه‌های محلی، کاهش اعتماد به نفس، دور شدن افراد توانا از این حوزه و ... منجر می‌شوند و به تبع آن اثرگذاری رسانه‌ها روز به روز کمتر شده و همان اندک مخاطب خود را نیز از دست می‌دهند.

آمار ارائه شده از تعدد نشریات و خبرگزاری‌های استان خبر می دهند، اما توجهی به این موضوع نمی شود که فعالیت این نشریات و سایت‌ها و پایگاه‌های خبری پرشمار تا چه میزان تخصصی، حرفه‌ای و اثرگذار است.

قدر مسلم، رسانه‌ها و فعالیت حرفه‌ای آن‌ها یکی از المان‌های توسعه شهری هستند که در اطلاع‌رسانی، آگاهی و فرهنگ‌سازی عمومی برای ورود قدرتمند و اثرگذار در تمام بازه‌ها به ویژه در مناسبت مهم «تبریز ۲۰۱۸» تأثیر بسزایی دارند. شاید برگزاری نمایشگاه مطبوعات به شکل مستقل که سال هاست انتظار برگزاری آن را می کشیم، شروع راهی باشد که در آن مطبوعات و خبرگزاری‌های محلی جایگاه خود را در میان رسانه های ارتباط جمعی بیابند و اهالی آن که با جان و دل در این مسیر گام برداشته‌اند با انگیزه بیشتر در این حوزه به فعالیت بپردازند. راهی که هنوز در اولین گام خود مانده است.

با این اوصاف خواهیم دید که تبریز ۲۰۱۸ هم به هر نحوی با نصب بنر و پوستر در سطح شهر، گلیم اطلاع رسانی خود را از آب بیرون می‌کشد ... .

نگارنده: پری اشتری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.