قدس آنلاین- مهناز خجسته نیا: پیگیری رفع اوضاع نابسامان «کال زرکش» با خبرهای خوشی از رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد همراه شد.

آغاز ساماندهی «کال زرکش» از آذرماه

این خبرها که روز گذشته در تماس تلفنی رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد با گزارشگر ما اعلام شد، روزنه امیدی برای پایان دادن به مشکلات زرکش باز کرد.

فانی با قدردانی از روزنامه قدس در تهیه گزارش‌های درخور تقدیر از محله‌های کم برخوردار و مردم حاشیه نشین کلانشهر مشهد گفت: بی‌گمان انعکاس این محرومیت‌ها از رسانه‌های گروهی می‌تواند راهگشای مسؤولان برای بیان واقعیت‌ها و جذب اعتبارات مورد نیاز باشد.

وی با ستودن اقدام‌های گذشته روزنامه قدس در رفع مشکلات خیلی از مناطق حاشیه نشین اظهار امیدواری کرد، این بار نیز رفع مشکلات «کال زرکش» با گزارش روزنامه قدس رقم بخورد.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد در این گفت وگو از وعده شهردار مشهد برای ساماندهی «کال زرکش» طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بی‌گمان این مهم با پیگیری روزنامه قدس به سرانجام خوبی خواهد رسید.

فانی با اشاره به بازدید اخیر شهردار مشهد و بحرینی نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با قول‌های مساعدی که از سوی شهردار مشهد و حمایت نمایندگان مجلس گرفته‌ایم «کال زرکش» هم مانند کال‌های دیگر مشهد بهسازی شود.

وی از رایزنی‌های انجام شده برای آغاز عملیات اجرایی بهسازی حریم و داخل «کال زرکش» از ابتدای آذر ماه خبر داد و گفت: شهردار مشهد مصمم است با همت جهادی مدیران شهری، پیش از شروع فصل زمستان عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

به گفته وی، شهردار مشهد قول داده است در قالب طرح کمربند سبز شهر اقدام‌های لازم برای احداث کانال و ایجاد فضای سبز در اطراف آن و ساماندهی کال زرکش آغاز شود تا در بودجه سال 96 سایر هزینه‌ها تأمین شود.

وی با بیان اینکه «کال زرکش» مرز بین سه منطقه شهرداری (مناطق 2، 10 و 12) مشهد است، اظهار داشت: این در حالی است که باز هم این محدوده جزو مناطق شهری مشهد به شمار نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌دهی شهرداری به این منطقه ازنظر اداری بر عهده این نهاد نیست، گفت: بر اساس توافقی که در سال 93 میان نمایندگان وقت مردم مشهد در مجلس، سپاه امام رضا(ع) و شهرداری و شورای شهر حاصل شد، ساماندهی مناطق حاشیه‌ای به‌صورت مشترک و قانونی در دستور کار شهرداری قرارگرفته است.

فانی افزود: در سال 93 بیش از 600 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی این کال و چند طرح دیگر منطقه جذب شد، اما متأسفانه برای پروژه‌های دیگری هزینه شد.

وی دلیل محرومیت‌های اقتصادی در روستاهای حاشیه مشهد را تعلل مسؤولان اعلام و اظهار امیدواری کرد با همکاری شهرداری؛ کال زرکش که مهم‌ترین مشکل چند روستای منطقه است برطرف شود.

گفتنی است، در این بازدید شهردار مشهد نیز بر ایجاد دو شهر جدید در حاشیه این کلانشهر تأکید کرده است.

به گفته مرتضوی، در قانون تقسیمات کشوری شرایط تشکیل شهرستان با جمعیت‌های 100، 50 و 35 هزار نفری مشخص است و هم اکنون برخی روستاهای بخش مرکزی شهرستان مشهد شرایط ارتقا به شهر را نیز دارا هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری به موضوع ساماندهی کال زرکش ورود پیدا کرده است، گفت: در همین راستا کار را از محل اعتبار کمربند سبز آغاز می‌کند.

شهردار مشهد اظهارامیدواری کرده است سال آینده این کال ساماندهی کامل شود.

شهردار مشهد با ابرازتاسف از اینکه برخی روستاهای بخش مرکزی مشهد با وجود دارا بودن جمعیت چند هزار نفره هنوز به شهر تبدیل نشده‌اند، عنوان داشته در حال حاضر توان بخشداری دیگر جوابگوی نیازهای ده‌ها هزار نفر ساکن این روستاها نیست و باید برای برون رفت از این مشکلات مسؤولان استان چاره‌اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه راه نجات از این مشکلات ارتقا و تقسیم‌بندی بخش مرکزی شهر مشهد است تصریح کرده برای ساماندهی کال زرکش باید جلسه‌ای با حضور مسؤولان آب منطقه‌ای تشکیل شود تا پس از آزادسازی و مشخص شدن حریم کال، اقدام‌های لازم توسط مدیریت شهری انجام شود.

گفتنی است، کال یا مسیل زرکش که از انشعاب‌های فرعی رودخانه کشف رود است، همان طور که در گزارش شنبه گذشته روزنامه قدس نیز آمده است به‌عنوان مرز شمالی محدوده شهری و حاشیه مشهد عمل می‌کند که هم‌اکنون محل دپوی زباله‌و پاتوق معتادان ولگرد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.